Подготвяните промени в Конституцията могат да бъдат направени само от Велико Народно събрание. Това става ясно от становище на Върховния административен съд (ВАС) по повод готвените промени в основния закон. Подобно становище изрази миналата седмица и Висшият съдебен съвет (ВСС).
От становището на ВАС става ясно, че предлаганият законопроект "засяга статута, устройството и правомощията на съдебната власт" и това налага извода, "че подобна ревизия може да бъде осъществена само от Велико Народно Събрание." Нещо повече, заключението на съда е, че предлаганите промени няма да реализират препоръките и целите в Стратегията и годишния доклад на ЕК и дори са в противоречие с тях, защото "създават предпоставки за капсулиране на системата, нейната пълна политическа зависимост, пропорционална на отдалечаването ѝ от принципите за върховенството на закона и правовата държава".
В становището на ВАС се възразява върху искането главният прокурор да се отчита в парламента. На второ място се критикува разделянето на ВСС на две колегии и промяната в мандатността на Съвета. Позовавайки се на Конституционния съд № 13 от 15 декември 2010 г. по конст. дело № 12 от 2010г., в становището е записано, че мандатността на органите на съдебната власт не може да бъде разрешена законодателно. Тя спада сред разпоредбите на Конституцията, които засягат статута и устройството на държавната власт, "чиято ревизия е възможна само в хипотезата на Велико Народно събрание".
Основният момент в предложеният конституционен законопроект се свежда до реформа на основните конституционни начала в статута и устройството на съдебната власт, заключават от ВАС.
и поясняват:
Това от своя страна представя като изключително спорен въпроса, допустимо ли е подобно изменение на Върховния закон от Обикновено Народно събрание. Нормата на чл. 158, т.3 от Конституцията (КРБ) императивно предвижда, че въпросите за промяна във формата на държавно устройство и на държавно управление са в правомощията на Велико Народно събрание.
Промените накратко:
В съдийската колегия ще има 13 членове, сред които и председателите на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд. Шестима от членовете да се избират от общото събрание на съдите, а останалите петима – от парламента. Прокурорската колегия ще има 12 членове, сред които и главния прокурор. Четирима от членовете ще се избират от общото събрание на прокурорите, един - от общото събрание на следователите, и останали шестима – от парламента.
В проекта са записани и два варианта за намаляване на мандата на членовете на Висшия съдебен съвет – вместо 5 – на 3 или 4 години, както и премахването на тайния вот.
ГЕРБ предлага още в Конституцията да бъдат записани и критериите, на които ще трябва да отговаря съдебният инспектор - "юрист с високи професионални и нравствени качества, най-малко с петнадесет години юридически стаж, от които не по-малко десет като съдия“. В предложението е включено още шестима от инспекторите да се избират за проверки на работата на съдилищата, а четирима – за проверки на работата на прокуратурата и следствието.
Ако предложението на ГЕРБ бъде прието, инспекторатът към Висшия съдебен съвет ще прави проверки за конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, както и на пълнотата и верността на имуществените декларации. Ще проверява и за установяване на прояви, уронващи престижа на съдебната власт, и такива, свързани с нарушаване на независимостта на съдиите, прокурорите и следователите.
Освен това Народното събрание ще изслушва и приема годишния доклад на съдебния инспекторат, а не само на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор.
В проекта е включена и възможността Конституционният съд да може да бъде сезиран от Върховния касационен съд, Върховния административен съд и омбудсмана и да се произнася по разминаване между норми на международното право и Конституцията.
За да бъдат направени промени в Конституцията, трябва мнозинство от три четвърти от депутатите – 180 гласа „за“.
Управляващите четири партии имат общо 137 депутати в парламента.
Ако предложените промени получат по-малко от три четвърти, но не по-малко от две трети от гласовете - 160, предложенията ще бъдат разгледани отново не по-рано от два и не по-късно от пет месеца след това. При новото разглеждане предложението се приема, ако за него са гласували не по-малко от две трети от всички народни представители.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
29.06 2015 в 21:38
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
29.06 2015 в 16:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
29.06 2015 в 14:38
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)