Българските отбори са готови за нови успехи в Shell Eco-marathon Европа

Последна промяна на 10 май 2017 в 12:20 1156 0

Остават броени дни до тазгодишното издание на Shell Eco-marathon Европа, а за 10-годишнината на българско участие в надпреварата за създаване на възможно най-икономични автомобили в британската столица Лондон ще пристигнат три родни отбора от студенти и ученици. 

Над три десетилетия след началото на иновативното състезание на Стария континент българските екипи ще се борят сред общо 192 отбора от 27 страни с идеята да достигнат до крайностите на икономията на четири гуми. В тазгодишното издание ще се включат три наши отбора - на Техническия университет - София, Русенския университет „Ангел Кънчев“ и Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ от Чепеларе. 

На специално събитие на 9 май в София бяха представени екипите от студенти и ученици, както и автомобилите, които ще се борят за победата на трасето в олимпийския парк "Куин Елизабет", което приема Shell Eco-marathon за втора поредна година. 

Участниците бяха поздравени и окуражени  от чуждестранни представители в лицето на посланика на Нидерландия в България Н.Пр. Том ван Оорсхот и Сара Райли - заместник-посланик на Великобритания у нас.

„Радвам се, че тази година страната ни отбелязва десетгодишно участие в един от най-големите социални проекти на Shell в света - Shell Eco-marathon. С много постоянство и усърдие българските отбори успяха да докажат, че за смелите идеи и тяхното осъществяване има значение единствено волята. Очаквам студентите и учениците да продължат да демонстрират ефективни решения за устойчив транспорт на отличното ниво, което притежават и отново да класират странатa ни на челните места в Shell Eco-marathon. Искрено им пожелавам успех“, сподели Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.

През 2017 г. участието на България в Shell Eco-marathon преминава под патронажа на Националната Комисия на Република България за ЮНЕСКО и на Министерството на младежта и спорта. През изминалите години българското участие в Shell Eco-marathon е получавало и подкрепата на Министерството на образованието и науката, Министерството на околната среда и водите и Министерството на транспорта.

Редица известни личности са ставали ментори на отборите – Нешка Робева, Димо Алексиев, Екатерина Дафовска. Учениците и студентите могат да се похвалят и със спечелената подкрепа на местните власти в София, Варна, Русе, Чепеларе, Казанлък и посолствата на Кралство Холандия и на Обединеното Кралство.

Историята на българското участие показва, че инженерната професия не е запазена територия само за момчета, обясняват от Shell. Над 30 момичета са имали принос със своите технически умения и новаторски идеи за постигане на минимален разход на енергия на пистите на Shell Eco-marathon Европа от 2008 г. насам. И сред екипите наистина се забелязва значително женско присъствие.

Ето с какви автомобили ще заминат отборите за Лондон:

ТУ-София 


Студентите от Техническия университет в София имат солиден деветгодишен опит за гърба си и през 2017 г. ще стъпят на асфалта в Лондон с подобрен вариант на своя "Фениск". Автомобилът, състезаващ се в категория "Градски тип", се захранва от водородна горивна клетка. През миналата година червената машина от въглеродни нишки измина 229 км с кубичен метър гориво, а за тазгодишното издание плановете са поне 300 км със същото количество. 

За целта има редица подобрения като нова спирачна система и ново окачване. Добавя се втори електродвигател, за да бъдат задвижвани и двете задни колела. За прибавянето на електромотора,тежащ само около 1,5 кг, е компенсирано предварително и общата маса на "Феникс" остава около 90 кг обясни пред OFFNews мениджърът на отбора Пламен Пунов.

Русенски университет "Ангел Кънчев"


Отбор "Автомобилист" на Русенския университет "Ангел Кънчев" ще се включи в Shell Eco-marathon за четвърта поредна година. Те се състезават в категория "Прототип" със своя електрически ДДТ II.

Свръх аеродинамичният карбонов прототип разполага с изцяло нови елементи, с които теглото му да бъде смъкнато до максимални 30 кг. Максималната му скорост е 36 км/ч, но това не е най-важното в преследване на ефективност. Най-значимото число е разходът на електроенергия от 450 км/кВтч. 

Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“ - Чепеларе


Учениците от Чепеларе също ще се включат в категория "Прототип" с електромобил на батерии. Те са си поставили и амбициозната задача да подобрят двойно миналогодишните си резултати, изминавайки над 300 км с киловатчас електроенергия. 

Сегашното тегло на техния Storm 2017 е около 40 кг, но би могло да бъде намалено в бъдеще с използване на карбон вместо стъкломат за купето, обясни ръководител на отбора инж. Тодор Лазаров. От миналата година досега са направени редица подобрения, за да се достигнат 331 км/кВтч. Прототипът има нов контролер, както и нов колекторен блок, а на волана вече пилотът може да вижда в реално време колко ток от батерията консумира. 


През 2017 г. Shell организира и нов предварителен кръг под името Shell Eco-marathon Challenger Event. Това е отделна надпревара, по време на която отборите, заявили участие за първи път, ще могат да тестват и правят подобрения по своите превозни средства, преди да станат част от голямото състезание. Трите нови български отбора ще премерят сили в предварителния кръг в Истанбул, Турция, през септември. Те са от Професионалната гимназия по механотехника в Русе, втори екип от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и от Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък.

В София своя автомобил за турския мегаполис показаха студентите от Русенския университет. Техният HYDRU - R1 ще се състезава в категория "Градски тип" и се захранва от водородна клетка с възможността за изминаване на 200 км с кубичен метър водород. 

Максималната му скорост е 55 км/ч, а вредните емисии на въглероден диоксид, разбира се, са нулеви.

Нидерландският посланик не пропусна възможността да се качи в интересната машина от въглеродни нишки.

Състезанието в Лондон ще се проведе между 25 и 28 май 2017 г., а ние от OFFNews ще ви информираме за това как се справят българските отбори. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !