Главният изпълнителен директор на "Боинг" Дейв Калхун ще напусне поста до края на годината в рамките на мащабни промени в управлението, предизвикани от кризата на самолетостроителя с безопасността. Тя достигна връхната си точка от взрива на панел във въздуха на самолет 737 MAX през януари, съобщи Ройтерс.
Калхун обяви, че е взел решението да се оттегли сам.
"Това беше моето предизвестие, че в края на тази година планирам да се пенсионирам", каза Калхун пред CNBC.
И обясни, че е искал да остане до края на годината, за да се справи с проблемите с качеството.
Председателят на борда на директорите Лари Келнер и шефът на търговския отдел на компанията Стан Дийл също напускат. С промените "Боинг" се опитва да овладее безбройните проблеми, които разклатиха доверието в емблематичния производител на самолети.
Инцидентът от януари е последният от поредицата кризи, свързани с безопасността, които се отразиха върху доверието на индустрията в самолетостроителя и възпрепятстваха способността му да увеличи производството. 66-годишният Калхун беше назначен за главен изпълнителен директор след няколко катастрофи през 2018 и 2019 г., при които загинаха близо 350 души.
Непосредствено след взрива на панела на 5 януари ръководителите на авиокомпаниите изразиха подкрепа за Калхун, но тези добри чувства се изпариха след производствените забавяния и след като регулаторните органи подробно описаха проблемите с качеството в ключовия производствен център в Сиатъл.
Някои инвеститори заявиха, че раздвижването няма да е достатъчно, за да се справи с тези постоянни проблеми. Акциите на "Боинг" загубиха около една четвърт от стойността си след инцидента. В понеделник те затвориха с ръст от 1,4%, което е по-малко от достигнатите по-рано през деня върхове.
"Нуждаят се от нещо повече от разтърсване на ниво главен изпълнителен директор и председател на борда... Те просто са парализирани и това влияе на решенията. Ще отнеме малко повече време "Боинг" да се оправи", каза Робърт Павлик, старши мениджър в Dakota Wealth.
Компанията е в прицела на федерални разследвания и американските власти ограничиха производството, докато "Боинг" се опитва да отстрани проблемите с безопасността и качеството. В момента се водят преговори за закупуване на бившето дъщерно дружество Spirit AeroSystems в опит "Боинг" да получи по-голям контрол върху веригата си за доставки.
Майкъл О'Лиъри, ръководител на ирландската авиокомпания Ryanair, която е основен клиент на "Боинг", заяви в понеделник, че авиокомпанията приветства "крайно необходимите" промени в ръководството на "Боинг", като нарече сътресенията добри за клиентите на самолетостроителя.
Главният оперативен директор Стефани Поуп е назначена да ръководи Boeing Commercial Airplanes, считано от понеделник.
Стив Моленкопф, бивш главен изпълнителен директор на технологичната компания Qualcomm пък става временен председател на борда и ще ръководи търсенето на следващия главен изпълнителен директор. Източник на Ройтерс съобщи, че Моленкопф ще участва в планираните срещи с главните изпълнителни директори на американски и чуждестранни авиокомпании.
Регулаторните проверки разкриха тревожни проблеми, които накараха инвеститорите и клиентите да загубят доверие в емблематичния производител. В доклада на Националния съвет по безопасност на транспорта на САЩ за инцидента с Alaska Air се посочва, че избухването на панела е било причинено отчасти поради това, че няколко болта са били махнати и не са били заменени - и не е имало документи, в които да е описано какво се е случило с тези болтове.
След инцидента FAA ограничи производството на "Боинг" до 38 самолета месечно, но миналата седмица финансовият директор Брайън Уест заяви, че то не е достигнало тази цифра. Той добави, че през това тримесечие производителят на самолети е изразходвал повече пари от очакваното.
Миналата седмица група изпълнителни директори на американски авиокомпании поискаха срещи с директорите на "Боинг" без Калхун, за да изразят разочарованието си от инцидента с Alaska Airlines и от управлението.
Анализатори и инвеститори определиха сътресението като положително за компанията, но подчертаха, че много зависи от наследника на Калхун и от промяната на културата на компанията отгоре. Представители на работниците подкрепиха това мнение и настояха за по-голямо участие в управлението, след като един от ключовите профсъюзи започва преговори за сключване на договор.
"Животът ни е заложен на карта и точно затова търсим място в управителния съвет. Твърдо вярваме, че нашият глас и гласът на инженерите трябва да бъде чут на най-високо ниво в процеса на вземане на решенията", заяви Джон Холдън, президент на Международната асоциация на машинистите и авиокосмическите работници, която представлява работниците от района на Сиатъл.
Юнайтед декларира подкрепата си "Боинг" и очаква с нетърпение да работи с компанията по време на прехода в ръководството". Delta също обяви, че "ще продължи да бъде тясно ангажирана с "Боинг".
Някои предположиха, че главният изпълнителен директор на Spirit AeroSystems Патрик Шанахан, бивш изпълнителен директор на "Боинг" и представител на американското правителство, който сега е натоварен със сложна сделка, е възможен наследник на Калхун.
"Единственият приоритет на Шанахан остава изграждането на култура на безопасност" в Spirit", заяви говорителят Джо Бучино.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)