Откъсната врата в полет ли е единственият проблем на "Боинг"? Оказва се, че има предистория, в която печалбите са поставени преди сигурността на пътниците.
"Сякаш наблюдавам проблемно дете" - така капитан Денис Таджер описва управлението на "Боинг" 737 Maкс, цитиран от Би Би Си.
Ръководителят на Асоциацията на пилотите - профсъюзът на летците на American Airlines, е категоричен, че никога не би се качил на самолет, ако той не е безопасен. Но допълва, че вече не може да приема за даденост качеството на самолета, който управлява.
Таджер не вярва, че са спазени правилата, които са му давали сигурност в продължение на три десетилетия служба.
Ръководителите на новата лъскава централа на аерокосмическия гигант в Арлингтън, Вирджиния, не могат да се примирят с чувството, че са под обсада. С всеки изминал ден се появяват все по-лоши заглавия за компанията, подложена на натиск от страна на регулаторните органи и авиокомпаниите, а репутацията ѝ е силно накърнена.
Проблемите започнаха през януари, когато неизползвана врата на аварийния изход се откъсна от чисто нов "Боинг" 737 Макс малко след излитането му от международното летище в Портланд. Първоначалният доклад на Националния съвет по безопасност на транспорта на САЩ заключи, че четирите болта, предназначени да закрепят здраво вратата към самолета, не са били монтирани добре.
"Боинг" е изправен пред разследване на самия инцидент, както и пред съдебни искове от пътниците на борда на самолета.
Но въпреки че никой не е пострадал, случилото се има много сериозни последици. То осветли корпоративната култура и отношението към безопасността на авиокосмическия гигант. Най-големият кошмар на всеки пътник: ужасяващият момент, когато вратата на самолета се откъсва във въздуха.
Преди 5 г. "Боинг" се сблъска с един от най-големите скандали в историята си, след като два чисто нови самолета 737 Maкс се разбиха при почти идентични инциденти и загинаха 346 души. Причината за това бе дефектен софтуер, подробности за който умишлено са скрити от регулаторните органи.
Компанията се съгласи да плати 2,5 млрд. долара, за да отпаднат обвиненията в измама и призна вината си, макар че по-късно оттегли признанието. "Боинг" бе обвинен, че е поставил печалбите над живота на пътниците.
Компанията потвърди ангажимента си за безопасност, а в началото на 2020 г. новоназначеният ѝ главен изпълнителен директор Дейв Калхун обеща, че може да се справи по-добре. Много по-добре.
Въпреки това проверката, последвала инцидента през януари т.г., постави този ангажимент под въпрос. В отговор Калхун заяви: "Ще действаме бавно, няма да бързаме със системата и ще отделим време, за да я направим както трябва."
По-рано този месец американският регулаторен орган - Федералната авиационна администрация (FAA), заяви, че шестседмичен одит на производствения процес на 737 Maкс в "Боинг" и неговия доставчик Spirit Aerosystems е установил "множество случаи, в които компанията не е спазила изискванията за контрол на качеството на производството".
Констатациите бяха направени малко след като друг доклад за безопасността на "Боинг", изготвен от експертна група, установи "разминаване" между висшето ръководство и редовия персонал, както и признаци, че персоналът се колебае да докладва за проблеми поради страх от уволнение.
Адам Диксън, бивш старши мениджър в "Боинг", който е работил по програмата 737 Mакс, е съгласен, че съществува пропаст между ръководството и работниците в завода.
"Атмосферата в Боинг е токсична вече повече от десетилетие. Може да се добавят мерки за безопасност, може да се добавят процедури. Но основният проблем - недоверието, прави тези промени почти неефективни", твърди той.
Междувременно миналата седмица се появиха нови доказателства за това как производствените проблеми могат да застрашат безопасността. FAA предупреди, че неправилно монтираните кабелни снопове на самолетите 737 Mакс могат да се повредят, което да доведе до неочаквано разгъване на контролните уреди на крилата и самолетът да започне да се преобръща. Ако не се вземат мерки, това "може да доведе до загуба на контрол над самолета". В резултат на това стотици самолети, които вече са в експлоатация, ще трябва да бъдат проверени.
"Боинг" отговори, че въз основа на одита на FAA продължава "да прилага незабавни промени и да разработва цялостен план за действие, за да засили безопасността и качеството и да изгради доверието на нашите клиенти и техните пътници".
Но опасенията за производствените стандарти на "Боинг" далеч не са нови. Бивш служител на голямата американска компания за производство на самолети в Южна Каролина Джон Барнет почина на 9 март след 32 г. работа в "Боинг" и няколко направени разкрития.
Като мениджър по качеството на програмата 787 Dreamliner той твърди, че стремежът да се произвеждат самолети възможно най-бързо, за да се максимизират печалбите, е довел до опасни практики. По думите му в някои случаи работниците, намиращи се под натиск, умишлено са монтирали нестандартни части на самолетите на производствената линия.
"Боинг" отхвърли твърденията му. Но преждевременната му смърт, настъпила между съдебните заседания по делото срещу компанията, насочи вниманието към нея.
Кризата в авиокосмическия гигант сега създава проблеми на авиокомпаниите.
Ryanair предупреди, че забавянето на доставките на нови самолети ще доведе до повишаване на цените за пътниците в Европа това лято. Американският превозвач Southwest планира да намали капацитета си през тази година, тъй като не може да се сдобие с необходимите самолети. Някои превозвачи може да се опитат да получат модели на Airbus, за да заменят изгубените "Боинг"-и. Но цялостното прехвърляне на поръчки от американския към европейския производител е просто непрактично заради дългия списък с поръчки.
Еърбъс разполага с над 8000 самолета, а "Боинг" - с над 6000.
На авиокомпаниите вече се налага да чакат за нови самолети по-дълго, отколкото биха искали. Airbus има свои собствени проблеми във веригата за доставки, които водят до закъснения в доставките.
Има и трети потенциален играч. Китайският производител Comac е разработил C919 - самолет, предназначен да се конкурира със 737 Maкс и A320 neo. Но тази програма е все още в начален стадий. До 2028 г. тя ще произвежда само 150 самолета годишно.
С други думи, пазарът се нуждае от това "Боинг" да се оздрави и бързо да преодолее сегашните си проблеми. Може ли това да се случи?
Според Ед Пиърсън, изпълнителен директор на Фондацията за авиационна безопасност, проблемите са сложни, но могат да бъдат решени. Самият той е бивш служител на Боинг и от години лобира пред регулаторните органи за твърд подход към компанията.
"Боинг", техните доставчици, авиокомпаниите и правителствените агенции са способни да преодолеят тези предизвикателства, но първата стъпка към решаването на тези проблеми е да бъдем честни. Те трябва да признаят, че проблеми има, и да спрат да се опитват да изопачават истината. Колкото повече се увърта, толкова по-дълго ще отнеме решаването на проблемите и толкова по-голям ще е рискът", коментира Пиърсън.
"Боинг" казва, че през последните няколко години "никога не се е колебал да забави, да спре производството или доставките, за да отдели необходимото време нещата да се оправят".
Компанията добавя, че е започнала програма "Говори", насърчаваща служителите да повдигат въпроси, които трябва да бъдат решени.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22558
1
18.03 2024 в 17:32
Да го разцепят Боинг.
ЕърБъс пък няма капацитет.
Китайците... то не било лесно да произведеш 1000 самолета, нищо че имаш 1 млрд мравки
Последни коментари
Име на профил
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?
Арматурист
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?
случайно прочетох
Самотата като гориво: разказ от Здравка Евтимова
Октим
Румъния гласува за президент. Един от фаворитите за поста е националист с руски опорки
Октим
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?