За да зарадва приятеля си Владимир Путин, милиардерът Генадий Тимченко беше първият в Европа, който купи през януари 2013 г. бизнес самолет Gulfstream G650, един от най-бързите и удобни в света. Тези самолети се появиха на пазара през 2012 г., като американският производител продаде първите четири в САЩ. А Тимченко купи петия, пише "Важные истории".
Аеропланът струва над 60 млн. долара. Той превозва членове на семейство Путин и се управлява от финландската компания Airfix Aviation, собственост на Тимченко по онова време. Но не за дълго. След като Тимченко попадна под санкции през 2014 г., той обяви, че се е отървал от авиационния бизнес и е продал самолета.
Оттогава Gulfstream G650 е променил няколко номера на опашката. До 2018 г. той беше закупен от структурата на Руския фонд за преки инвестиции (РПИИ) под ръководството на Кирил Дмитриев, приятел на бившия зет на руския президент. Но дори и тогава самолетът е бил използван от дъщерята на Путин, Катерина Тихонова (той е с номер LX-SIX). А през 2021 г. австрийският Avcon Jet, един от най-големите оператори на бизнес авиация с офиси в Европа, Азия и Африка, който управлява стотици самолети по света, започна да се разпорежда с Gulfstream-а. По това време той променя номера си на OE-LIV. На 23 февруари 2022 г., ден преди руската инвазия в Украйна, той лети от Москва за Женева.
Avcon Jet не разкрива кого е возил. Но "Важные истории" установява, че компанията има дълга история в предоставянето на услуги на близки на руския президент. А бившите му собственици пресичат бизнесите си с тези на приятели на Путин, Газпромбанк и със семейството на един от най-затворените руски банкери - шефът на банката Андрей Акимов.
Голяма сметка заради санкциите
Австрийската Avcon Jet отдавна се ползва с доверието на хора, които не са чужди на руското ръководство. Когато група от агитатори за Путин обикаля страната преди президентските избори през 2012 г., тя беше обслужвана от Avcon Jet, както съобщи Forbes, цитирайки летището във Владивосток. Тогава компанията отказа да разкрие информация за маршрути и полети.
Това не е единственият път, в който австрийски оператор помага на групата за подкрепа на руския президент. Avcon Jet е обслужвал Bombardier Global 5000 (опашен номер M-BRRB), който стана известен като бизнес самолета на Борис Ротенберг. След като приятелите на Путин от младостта - братята Аркадий и Борис Ротенберг, попаднаха под санкциите на САЩ през март 2014 г., Avcon Jet продължи да обслужва самолета. В края на 2014 г. мениджърът на Ротенбергови получава сметка от Avcon Jet за ноември за почти четвърт милион евро, въпреки че самолетът е летял само два часа. Дотогава собствеността му може да се е променила, за да не пречат санкциите.
Акаунт от Avcon Jet, който беше предаден на мениджъра Ротенберг.
"Няма грешка ... това са неплатени сметки за предходни месеци ... Голяма сума - 78 565 евро - за поддръжка през април 2014 г., която Bombardier не покри поради санкции", обясни Ротенберг на управителя Максим Викторов, негов служител. Намерени са писмото и фактура от Avcon Jet в корпоративната кореспонденция на Викторов с Evocorp Management Company.
С какво австрийският Avcon Jet заслужи такова доверие? Може би е въпрос на качество на услугата. Или може би фактът, че операторът в първите дни на своето съществуване е бил собственост на компании, които са участвали в бизнеси, свързани с Газпром, Газпромбанк и приятелите на Путин.
Следите на "тайния банкер" на Путин
Avcon Jet е основана през 2007 г. През следващата година повече от 60% от този оператор принадлежат на три австрийски компании (13% - Finstil Holding, 22% - East Beta Holding, 31% - E&A Beteiligungs, ръководителят и съсобственикът на последните две беше в Надзорния и Управителния съвет на Avcon Jet до 2019 г.). Собствениците им са граждани на Австрия, чиито имена не говорят нищо. Но бизнесът на тези фирми е свързан с хора, близки до руските власти. Например на семейството на Андрей Акимов, председател на борда на Газпромбанк, наричан "тайният банкер" на Путин.
Акимов е един от най-затворените банкери. Той се срещна с Путин в началото на 90-те години, когато установи бизнес контакти в кметството на Санкт Петербург, за да помогне за набирането на чуждестранни инвестиции, и свърши работа. В съветско време младият Акимов, чиито родители не принадлежат към елита, започва работа във финансовите институции на СССР в Швейцария и Австрия. Това породи спекулации за работата му за КГБ. Но познатите на Акимов уверяват, че не е служил в разузнаването, а просто е бил умен финансист. Умният Акимов, контролиран от държавата Газпромбанк, пое управлението на втората година след като Путин стана руски президент.
Бившият съсобственик на Avcon Jet, австрийският Finstil Holding, пресича бизнеса си с първата съпруга на Акимов. За това семейство на държавния банкер не се знаеше нищо преди. Finstil притежаваше испанската компания Villa Nautilus с уставен капитал над 2 млн. евро, регистрирана на остров Ибиса. Компанията се занимаваше с недвижими имоти и отиде при Елена Акимова. Тя се омъжва за Андрей Акимов на 22 август 1980 г. в Москва.
Входът на къщата на улица Ballgasse в центъра на Виена. Този адрес е посочен от бившата съпруга на шефа на Газпромбанк и самият Андрей Акимов, когато е работил в чужбина.
Бившата съпруга на ръководителя на Газпромбанк, заедно със сина му Денис, сочат адрес историческа къща в центъра на Виена, построена през 1772 г. на улица Ballgasse, на един хвърлей от Виенската опера. Андрей Акимов е имал същия адрес, когато е работил в чужбина. Акимов има ново семейство, което живее в Лондон.
В големия бизнес Елена Акимова се нарече "пенсиониран частен инвеститор", купува картини, пастели и рисунки от Украйна. Но през 2014 г., след като започнаха санкции срещу обкръжението на Путин, руските държавни банки и корпорации, бившата съпруга на шефа на Газпромбанк стана собственик на офшорна компания (Terminal Aviation Inc от Британските Вирджински острови), която притежаваше самолет Falcon на стойност 17 млн. долара. Информация за това се съдържа в данни на Международния консорциум на разследващите журналисти (ICIJ).
Преди това Terminal Aviation със самолета принадлежи на Liechtenstein Terminal Holding, който беше връзка в схемата за собственост на Avcon Jet. От май 2023 г. "Терминал Холдинг" е под украински санкции. Европа, САЩ и други страни не са въвели ограничения срещу него.
Самият Андрей Акимов отрича да е свързан с Avcon Jet.
"Елена Акимова е моя бивша съпруга, Денис Акимов е мой син. Нито Елена Акимова, нито Денис Акимов са имали и в момента нямат нищо общо с моята работа, нямаме обща собственост. Преди повече от 20 години с Елена Акимова се разделихме и сме разведени от 2017 г. Аз не съм собственик на самолета, който според вас е бил собственост на Terminal Aviation Inc. и нямат нищо общо с Avcon Jet", категоричен е Акимов.
Фирмата на бившата съпруга Елена притежава парцел в околностите на курортния град Санта Еулалия дел Рио в Ибиса. Тази информация може да се открие в регистъра на недвижимите имоти на Испания. Испанската компания Villa Nautilus притежаваше земя в района на Punta d'en Ribas в Ибиса. Там е построена и къща с площ над 800 кв. м с басейн над 50 кв. м. В документите не е посочен конкретният адрес на вилата, но на снимките на Google Maps може да се види къща с басейн на мястото, което е подобно по описание.
Следите към Газпромбанк
Пътищата на бившите собственици на Avcon Jet се пресичат не само със семейството на банкера Акимов. Те участват в руски бизнеси, принадлежащи на Газпромбанк. По този начин австрийските фирми Finstil и East Beta Holding контролират транспортната и спедиторска компания Rustrans, която на уебсайта си нарича себе си "лидер на пазара в международния транспорт на товари ... по шосе, железопътен, въздушен и морски транспорт". От 2006 г. дъщерно дружество на Газпромбанк е съсобственик на Rustrans (притежава 15% от компанията).
През 2015-2018 г. Rustrans получи договори от структурата на Газпром, Gazpromtrans, на обща стойност почти 8 млрд. рубли. И обслужва руските металурзи. Основните му клиенти са дистрибуторска компания от групата Evraz на Роман Абрамович и "Северстал" на Алексей Мордашов (сега те са под санкции). Приходите на Rustrans за военната 2022 г. почти се удвоиха спрямо мирната 2021 г. и надхвърлиха 3 млрд. рубли, което е повече от четирите предвоенни години, взети заедно.
"Икономическите санкции и ограничения, наложени във връзка със специалната военна операция в Украйна, не оказват фундаментално влияние върху дейността на обществото", пише Rustrans в своя доклад. И това не е изненадващо.
"Северстал" доставя метал за руския военно-промишлен комплекс. Въпреки че Evraz отрече подкрепата за военно-промишления комплекс, OCCRP установи, че той е доставчик на фабрики за производство на експлозиви, както и на Uralvagonzavod, който произвежда както гражданско, така и военно оборудване. Заради войната в Украйна руският военно-промишлен комплекс е претоварен с поръчки и много от предприятията му работят на три смени. Съответно се търси и транспортирането на всичко необходимо за производството.
От Rustrans все още не са отговорили на въпроси за разрасналия се бизнес и чуждестранните собственици.
Следите към фронтмена на президента
Бившият собственик на Avcon Jet, австрийската компания East Beta Holding, беше контролирана от малко известен и непубличен гражданин на Латвия Егилс Бруверис. Но в данните, предоставени от ICIJ, се открива документ, който може да го свърже с фирма, близка с приятеля на Путин от младостта, Пьотр Колбин. Колбин каза за себе си, че не е бизнесмен, негови познати потвърдиха това, той води тих и скромен начин на живот.
Акциите на Колбин в големи компании на приятели на Путин бяха записани, така че "скромният приятел" влезе в списъка на Forbes със състояние от половин милиард долара. Всичко това предполага, че приживе Колбин (починал през 2018 г.) е притежавал имущество в интерес на президента на Русия, бил е негов фронтмен.
Единственият документ в офшорните файлове, който би могъл да свърже Bruveris с фирмата на Колбин, беше писмото на Bruveris: "С настоящото уведомяваме за промяната на нашия регистриран офис MFG Beteiligungs AG [във Виена]... Моля, имайте предвид, че всички други подробности остават непроменени."
През октомври 2012 г. това писмо е адресирано до Trinbago Holdings от Британските Вирджински острови, в което се посочва, че "осигурява техническа поддръжка за строителство и реконструкция главно в Русия", без да се посочват конкретни проекти. Собствениците на тази компания се криеха особено внимателно, до 2009 г. тя имаше така наречените акции на приносител, което позволяваше напълно да се скрие собственикът: всеки, който държи хартията, е акционер.
Собственикът на Trinbago се появи едва след като офшорните юрисдикции започнаха да анулират акции на приносител. Оказа се, че компанията е на панамската Mischositos Investment. Официален бенефициент е Колбин. Но истинският собственик, според Центъра за досиета, може да бъде самият Путин: панамският Mischositos спечели 1,12 млрд. долара почти от нищото при препродажбата на акции в завода за втечнен природен газ Yamal LNG за производство и преработка на втечнен природен газ (този завод е построен от газовия гигант Новатек, приятел на Путин, Генадий Тимченко и Леонид Михелсон). А същият панамец Мишоситос притежаваше фирма, която поръча построяването на яхтата на Путин Graceful.
Следите към бивш разузнавач и митничар
Най-големият собственик на Avcon Jet в ранните години е австрийската компания E&A Beteiligungs. Неговият клон в Москва се намира на същия адрес на Просвирин Лейн, 6, с Руски проекти и инвестиции (РПИ), които бяха част от групата на Газпромбанк.
Някои хора са работили за Генадий Тимченко. Управляват компаниите му и се занимават със самолети и VIP терминали на летищата, след като Тимченко беше под санкции и се отърва от всичко. А бизнесът с участието на австрийската E&A Beteiligungs доведе близки хора до друг стар познат на Путин, бившия офицер от разузнаването Андрей Белянинов, който е служил с него в КГБ и е работил в Източна Германия.
Работна среща с ръководителя на Федералната митническа служба (ФМС) Андрей Белянинов 6 декември 2013 г. Снимка: KREMLIN.RU
След идването на Путин на власт Белянинов оглавява руските митници в продължение на 10 г. А австрийската компания E&A Beteiligungs притежава складови комплекси, принадлежащи на най-голямото държавно митническо предприятие Rostek. Сред техните съсобственици може да се видят хора на Белянинов, например бившият ръководител на Ростек Александър Повстяни, негов дългогодишен приятел и съветник.
Повстяни е известен с това, че завладява три дузини митнически складови комплекси, превозвачи и временни складове в цяла Русия, много от които са били част от системата Ростек, заедно с други сътрудници на Белянинов. Всъщност хората на Белянинов "приватизираха" държавната "Ростек" и направиха от нея добър бизнес, в който участваха и неговите роднини.
Никой няма да тръгне по следите им
Малко вероятно е някой да проучи официално всички тези връзки, да установи произхода на средствата, които са в основата на оператора на Avcon Jet, и да разбере причините, поради които операторът е толкова лоялен към сътрудниците на Путин. На три пъти компанията не е отговори на въпроси на изданието. А австрийските власти не са склонни да провеждат разследвания, които биха могли да доведат до хора с висок статус от Русия.
Например през 2019 г. австрийската прокуратура отказа да образува дело въз основа на резултатите от публикации на Центъра за изследване на корупцията и организираната престъпност (OCCRP) за офшорната мрежа на руската инвестиционна компания Тройка Диалог. Сред нейните клиенти бяха хора от вътрешния кръг на Путин, включително ръководители на държавни корпорации, които източиха милиони евро от Русия чрез съмнителни схеми за заеми за възрастни роднини.
По-рано тази година делегати на ОССЕ от 20 държави разкритикуваха Австрия за предоставянето на визи на санкционирани руски депутати, които щяха да присъстват на международни събития. А през август стана известно, че бившият външен министър на Австрия Карин Кнайсъл, на чиято сватба Путин танцува през 2018 г., е дошла да си почива в Русия и се е установила в село Петрушово, Рязанска област.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1246
1
22.08 2023 в 23:31
От непотвърден източник разбрах, че Кабаева емигрирала в Узбекистан, защото след тридневната операция срещу Украйна ѝ писнало да я возят в бронирани влакове от бункер до бункер.
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват