На 26 септември 2024 г. президентът Джо Байдън обяви внушителен пакет военна помощ за Украйна. Основната част от пакета включва 5.5 милиарда долара в рамките на Програмата за президентските пълномощия. Програмата обхваща дългосрочни доставки на въоръжения и бойна техника чрез гарантирани договори за производство от американския военнопромишлен комплекс.
Вторият компонент на отпусната военна помощ възлиза на 2.4 милиарда долара, съгласно процедурата „Инициатива за подпомагане сигурността на Украйна“. Тази процедура позволява с решение на президента Байдън до края на тази година на Украйна да бъдат предоставени въоръжение, бойна техника, боеприпаси и различни военни имущества от складовите и от резервните наличности на американската армия, тоест - в значително по-кратки срокове, в сравнение с Програмата за президентските пълномощия.
Обявено бе, че в рамките на „Инициативата за подпомагане сигурността“ Украйна получава допълнителни средства за противовъздушна отбрана, в това число - една батарея на зенитно-ракетния комплекс „Пейтриът – ПАК -3“, безпилотни летателни апарати и ще бъде разширена програмата за обучение на украински пилоти на F-16 в САЩ. Предвижда се през 2025 г. да бъдат обучени общо 18 пилоти.
Освен това за първи път от началото на войната в Украйна САЩ ще доставят „авиационни боеприпаси“ от класа „въздух-земя“, като президентът Байдън обяви специално, че това се отнася за високоточните ударни авиационни оръжия AGM-154 JSOW.
Особености и бойни възможности на AGM-154 JSOW
В американските източници AGM-154 JSOW се определя като „високоточно ударно авиационно оръжие“, но често и като „управляема авиобомба“ или „тактическа ракета“. Причината е, че при базовите модификации оръжието няма двигател, тоест - това е планираща високоточна авиационна бомба, но вариантът с турбореактивен двигател отнася системата към класа „крилати ракети“.
AGM-154 JSOW е съвместна разработка на ВМС и ВВС на САЩ по програма на компанията Raytheon. Предназначена е за поразяване на стационарни и подвижни, в това число - на защитени наземни цели, складови бази, площни обекти за базиране на авиацията и бронетехника. Първоначално е приета на въоръжение във военноморския флот на САЩ през 1999 г.
AGM-154 JSOW е изпълнена по технологията STEALTH.
Далечината на поразяване при изстрелване от самолет-носител на малки височини е до 30 километра, а при пуск от височина от 10 000 метра – 130 километра. Теглото на бойната част на системата е 250 килограма.
Разработени са няколко модификации:
AGM-154А има касетъчна бойна част със 145 суббоеприпаси и е предназначена за поразяването на разположена на открито авиационна техника, транспортни средства и зенитно-ракетни комплекси. Използвана е във войните в бивша Югославия, Ирак и Афганистан.
AGM-154В е разработена през 2001-2004 г. и е предназначена за борба с бронирани цели. Бойната част се състои от шест суббоеприпаса, всеки от които носи по четири кумулативни боеприпаса. Те са снабдени с инфрачервени датчици, които самостоятелно сканират пространството и поразяват целта с високоскоростни фрагменти и с кумулативна струя. Поради високата цена и опасността за поразяване на собствена бронирана техника при непосредствено съприкосновение с противника, изделието не е прието на въоръжение.
AGM-154С е приета на въоръжение през 2005 г. и е предназначена за поразяването на силно защитени точкови цели чрез унитарен боеприпас. Като допълнителна система за управление се използва инфрачервено сканиране, което включва автономни алгоритми за захващане на целта. Бойната част е двустепенна – с проникващ кумулативен заряд и с осколъчно-фугасно поразяващо устройство.
AGM-154А1 се произвежда от 2006 г. и съчетава особеностите AGM-154А с бойната глава на модификацията „С“.
AGM-154С1 използва инерционна система за насочване на основата на спътникова навигация, инфрачервено насочване и двустранен канал за връзка Link-16 за коригиране на насочването преди самия пуск. Предназначена е за поразяването на точкови наземни цели. На въоръжение от 2017 г.
AGM-154 е включена в арсенала на всички съвременни американски бойни самолети, от тактическите щурмовите самолети А-10, през стратегическите В-52, до най-модерните многоцелеви самолети за завоюване на въздушно господство F-35. Тази система е напълно интегрирана и е едно от основните въоръжения от класа „въздух-земя" на F-16. Използва се и от шведския Saab JAS 39 Gripen.
Разработването на модификация с турбореактивен двигател
Още в средата на производствения цикъл, фирмата-разработчик и производител Raytheon пристъпва към работа по модификацията JSOW-ER (Extended range) – с увеличена далекобойност.
Тя включва вграждането на реактивния двигател TJ-150 на Pratt&Whitney, използван на дрона – въздушна мишена ADM-160 MALD. Двигателят се произвежда по 3D технология. Конструкцията на двигателя е еднороторна, при висока степен на компресия и се отличава с надеждност, сравнително ниска цена и опростена експлоатация.
Тази модификация превръща класическата управляема авиобомба в крилата ракета с радиус на поразяване до 550 километра. Тестовите изпитания на JSOW-ER завършват успешно през 2009 г. Съотношението цена-качество прави това оръжие особено ефективно. Стойността на една JSOW-ER възлиза на едва 350 000 долара, а на крилата ракета от типа „Томахоук“ със същите тактико-технически характеристики – няколко милиона долара.
Модификацията JSOW-ER обаче не получава широко приложение, защото по същото време Lockheed Martin успешно разработва и внедрява крилатата ракета AGM-158 JASSM, която демонстрира двукратно по-голям боен радиус.
При тези условия AGM-154 JSOW във варианта с касетъчна бойна глава остава на въоръжение във военновъздушните сили на САЩ до 2008 г., а военноморските сили на САЩ продължават работата по варианта JSOW-ER, с повишена далекобойност до 2022 г.
Тогава окончателно е взето решение в полза на AGM-158 JASSM на Lockheed Martin заради параметрите му на класическа крилата ракета, при това с боен радиус до 900 километра.
Налични количества
Системата AGM-154 JSOW не е ново оръжие - приета е на въоръжение през 1999 г., а производството й е прекратено окончателно през 2015 г. Съгласно официални данни на Агенцията за придобиване на оръжия на Департамента по отбраната на САЩ - през целия производствен цикъл са били изготвени общо 2517 управляеми авиационни оръжия AGM-154 JSOW, 1983 за военноморските сили (за авиацията, разположена на самолетоносачи) и 523 - за военновъздушните сили.
По време на войните в бивша Югославия, Ирак и Афганистан са били използвани около 400 от тях. Като наличните към момента в складове в САЩ AGM-154 JSOW възлизат на около 2000 единици.
Значение и бойни възможности
По същество AGM-154 JSOW представлява модулна система „въздушен контейнер“, който може да бъде усъвършенстван не само с различни бойни глави и системи за управление, в това число с инфрачервено насочване и с елементи на „техническо зрение“ , използващо изкуствен интелект, но и чрез вграждането на турбореактивен двигател.
В условията на войната срещу Украйна особено значение придобива именно разработваната в процеса на масово производство на AGM-154 модификация SOW-ER с турбореактивен двигател, което я приравнява до бойните възможности на класическите крилати ракети с боен радиус до 500 километра.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)