Полет 516 на Japan Airlines се превърна в огнен ад, след като се сблъска със самолет на бреговата охрана при кацане в Токио. По чудо загиналите са само петима души - всички са част от шестчленния екипаж на по-малкия летателен апарат, пише Би Би Си.
Безупречната евакуация на самолета на Japan Airlines изуми света и получи похвали от мнозина. Авиационни експерти и екипажа заявиха, че всичко се е свеждало до това, че е въведено строго обучение, а "добре възпитаните" пътници са спазвали протоколите за безопасност.
"Не виждам нито един пътник на земята, във видеоклиповете, които съм гледал, който да носи багажа си със себе си… Ако хората се опитат да вземат ръчния си багаж, това е наистина опасно, защото ще забавят евакуацията", каза проф. Ед Галеа, директор на Инженерната група за пожарна безопасност в Университета на Гринуич.
Състоянието на самолета, Airbus A350, затрудни евакуацията
"Този инцидент далеч не беше идеален. Самолетът беше с носа надолу, което означаваше, че за пътниците беше трудно да се движат", каза експертът.
Само три надуваеми пързалки можеха да се използват за евакуиране на пътниците, но те не бяха правилно разгърнати поради начина, по който самолетът се приземи. Пързалката беше много стръмна, което можеше да бъде опасно.
Системата за оповестяване също се поврежда по време на евакуацията, така че екипажът е трябвало да предава инструкции с помощта на мегафон и с викове, описват ситуацията от Japan Airlines.
Един пътник е получил натъртвания, а други 13 са поискали медицински консултации поради физически дискомфорт.
Самолетът на Japan Airlines е излетял от летище New Chitose в Сапоро в 16:00 местно време и каца в Ханеда малко преди 18:00 ч.. По-малкият самолет на бреговата охрана, с който се сблъсква Airbus A350, е трябвало да достави помощ на пострадалите от мощното земетресение на Нова година.
Обучението по безопасност
Бивша стюардеса на Japan Airlines обясни пред Би Би Си, че пътниците са били "невероятни късметлии".
"Почувствах облекчение, когато разбрах, че всички пътници са в безопасност. Но когато започнах да мисля за процедурата за спешна евакуация, изведнъж се почувствах нервна и уплашена", каза тя. "В зависимост от това как са се сблъскали двата самолета и как се е разпространил огънят, можеше да бъде много по-лошо", посочва стюардесата.
Много трудно може да се гарантира, че пътниците няма да изпаднат в паника и евакуацията да се забави.
"Но това, което постигнаха, е по-трудно, отколкото човек може да си представи. Фактът, че успяха да накарат всички да избягат, е резултат от добрата координация между екипажа и пътниците, следващи инструкциите", каза жената, пожелала анонимност.
Новите членове на екипажа преминават строго обучение за евакуация и спасяване до три седмици, преди да им бъде разрешено да летят. Обучението се повтаря всяка година.
„Минаваме през писмен изпит, обсъждане на казуси и практическо обучение, използвайки различни сценарии, като например когато самолетът трябва да направи кацане във вода или ако има пожар на борда. Персоналът по поддръжката също участва в такова обучение“, каза бившата стюардеса, която напусна компанията преди 10 години.
Пилот на авиокомпания от Югоизточна Азия, който също пожелал анонимност, допълва, че строгото обучение, през което е преминал екипажът, е помогнало за бързата евакуация.
„Трябва да кажа, че беше невероятно. Мисля, че това, което се случи, беше, че наистина нямаш време да мислиш в ситуация като тази, така че просто правиш това, за което си бил обучен“, посочи мъжът.
За да може всеки пътнически самолет да бъде международно сертифициран, производителите на самолети трябва да покажат, че всеки на борда може да напусне самолета в рамките на 90 секунди. Тестовете за евакуация понякога включват реални пътници.
По думите на пилота правилата за авиационна безопасност са значително засилени след минали злополуки.
Например сблъсъкът на два самолета Боинг 747 на летище Лос Родеос в Испания през 1977 г., при който загинаха 583 души и остана най-смъртоносният инцидент в историята на авиацията. След полета са прегледани процедурите в пилотската кабина и радиокомуникациите. Установено е, че катастрофата се дължи на неправилна комуникация между екипажа и ръководителите на полети.
Japan Airlines претърпяха катастрофа през август 1985 г., когато пътуващият за Осака полет 123 се разби в планина малко след излитане от Токио Ханеда. По-късно това е установено, че причината е дефектен ремонт от Boeing. Само четирима от 524 души на борда първоначално са оцелели при катастрофата, но един от тях в крайна сметка е починал от нараняванията си.
През 2006 г. Japan Airlines откри подобно на музей съоръжение близо до Ханеда, показващо останките от инцидента, с цел насърчаване на осведомеността за безопасност сред своите служители.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург