Министерството на отбраната прекрати днес процедурата за придобиване на бойни бронирани машини за Сухопътните войски и пое курс към производството на машините у нас. Изпратени са писма до „Патриа“ и „Дженерал Дайнамикс“, които бяха стигнали до финала и трябваше да бъде избрана една от двете оферти.
Ценовите предложения на двете фирми, допуснати до втория й етап, значително превишават рамката, утвърдена от Народното събрание.
До прекратяване на процедурата се стигна, след като министърът на отбраната Красимир Каракачанов възложи на специална политико-военна работна група да проведе информативни срещи с представители на фирмите относно възможностите за намаляване на цените, съобщиха от МО. От разговорите станало ясно, че "това е невъзможно без съществена промяна на изискванията на тактико-техническите задания по проекта, които биха позволили на фирмите да предложат алтернативни технически решения при запазване на изискваните бойни способности на машините". В същото време евентуална промяна в изискванията пък би довела до дискриминиране на отстранените вече участници в процедурата.
Междувременно министърът на отбраната Красимир Каракачанов е възложил на ръководството на държавното дружество „ТЕРЕМ-ХОЛДИНГ“ ЕАД да проучи възможностите за организиране на съвместно производство на бойни машини на територията на България с максимално участие на българската отбранителна индустрия, съобщиха от министерството.
Според източници на OFFNews е възможно на държавния холдинг да му бъде възложено производството на машините, а то да наеме за подизпълнител друга българска фирма. Такава беше схемата при избор модернизацията на танковете Т-72. Официално те ще бъдат модернизирани от „ТЕРЕМ-ХОЛДИНГ“ ЕАД, но реално технологията за това на израелският консорциум Elbit.
Интерес към производство на машините за пехотата проявява от няколко години базираният в Самоков джойнт-венчър „Самарм“ между българските компании „Самел-90 и IAG (International Armored Group), която също е собственост на българин. Те не бяха поканени да участват в търга, тъй като нямаха произведена машина, която да е на въоръжение в страни от ЕС и НАТО, отговаряща на изискванията на Сухопътни войски.
Преди седмица IAG, която има производствена база и в ОАЕ, обаче представи своята първа бронирана машина на пехотата (БМП) „РИЛА 8х8“ по време на изложението за наземни военни системи в Абу Даби IDEX 2021. БМП „РИЛА 8х8“ може да бъде бронирана до ниво STANAG 4, да достига максимална скорост от 105 км/ч и да работи в обхват от 720 км. Машината побира до единадесет души в пълно бойно снаряжение, както и двама човека екипаж. Нашите източници предполагат, че машината ще бъде предложената на МО. На изложението е имало и представители на МО.
В края на миналата година "Самарм" получи поръчка за нови бронирани бойни машини за Силите за специални операции (ССО) за 50 млн. лв. Само дни преди изненадващо да обяви подписването на договора МО публикува на сайта си за обществените поръчки и обновените спецификации на различните видове бронирани бойни машини, които предстои да се асемблират в Самоков. За тази покупка нямаше обществена поръчка, а пряко договаряне с една фирма.
Американски производител на бронирана техника The Armored Group (TAG) предлага 180 (вместо исканите 150) бойни машини на пехотата, без да надхвърля бюджетната рамка и производството им в България, но не беше допуснато до процедурата по същите причини.
Френската компания Некстер, която отпадна от процедурата по избор на нова машина за пехотата също предлагаше съвместно производство, както и германският производител на бронирани машини Артек. Тогава изискванията на Сухопътни войски обаче бяха за доставка.
Мегапроектът за 1,5 млрд. лв. предвиждаше купуването на 150 бронирани машини от най-ново поколение, които да й позволят да участва максимално ефективно в евентуални съюзнически операции на Северноатлантческия алианс. От тях 90 трябваше да са бойни - въоръжени с 30-милиметрово автоматично оръдие с натовски боеприпаси, което може да стреля точно в движение, с модерни самонасочващи се противотанкови ракети, както и с максимално добра бронировка, която да гарантира висока степен на оцеляване в реални бойни действия. Тяхното задвижване трябваше да е 8х8. Останалите 60 машини трябваше са спомагателни - може да са по-леки, не толкова високопроходими със задвижване 6х6.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург