Министрите се събират днес на извънредно заседание на правителството, за да обсъждат и гласуват параметрите на проекта за бюджет за 2015 година.
Заседанието от 10 ч. е с дневен ред от една единствена точка - проектозаконът за държавния бюджет.
След него ще стане ясно дали правителството ще разреши на финансовия министър Владислав Горанов да заложи увеличение на минималната заплата с общо 40 лева през 2015 г. Сега в проектобюджета е заложено замразяване на минималната заплата през 2015 г. и увеличението й с по 20 лева през 2016 и 2017-а, когато трябва да стане 380 лева.
Вчера министър Горанов обяви, че ръст на минималната заплата ще има още догодина и планираното увеличение с 40 лева ще се направи на две стъпки - от януари и от юни.
Проектът разрешава на правителството да изтегли нов държавен дълг в размер до 8.1 милиарда лева, а максималният размер на държавния дълг да достигне 24.5 млрд. лв. към края на 2015-а. Така съотношението държавен дълг/БВП се очаква да бъде 29,7%.
Фискалните цели на кабинета до 2017 г. са финансова стабилност, слизане на бюджетния дефицит до 3% чрез ежегодно намаление от 0.5%. За 2015 г. дефицитът трябва да е 3%, за 2016-а - 2.5%, за 2017-а - 2%.
Предложеният бюджет не е бюджет на реформи, каквито бяха анонсирани и от министър-председателят Бойко Борисов в деня на избирането му, и от част от министрите му, сред които социалният и здравният.
В Бюджет 2015 е заложено увеличаване на ставката на данъка върху лихвите по депозитни сметки от 8 на 10% и разширяване на данъчната основа за облагане. Предвижда се отмяна на данъчното облекчение за доходите, непревишаващи 12 минимални работни заплати и въвеждането на две нови преференции за деца.
Сред приоритетите е и достигане на минималните нива на акцизните ставки в Общността в съответствие с договорения преходен период, като за периода 2015-2017 г. е разчетено повишаване на акцизната ставка на цигарите.
За 2015 г. по отношение на социално и здравноосигурителните вноски се предвижда запазване на размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и участието на държавата в осигуряването за фонд „Пенсии" чрез трансфер на нивата от 2014 г., както и на размера на здравноосигурителната вноска на нивото от 2014 година.
За 2015 г. се определя максимален осигурителен доход за всички осигурени лица в размер съответно на 2 600 лв., като се предвижда този доход да бъде запазен до 2017 г. включително.
От 1 януари 2015 г. се предвижда увеличаване на минималния осигурителен доход за земеделските производители до размера на минималния осигурителен доход на останалите самоосигуряващи се лица - от 240 на 420 лева.
Предвидено е ограничаване на разходите за персонал, без делегираните бюджети с 10 на сто в бюджетната сфера, което е свързано с преглед на административните структури и тяхното оптимизиране.
Приходите по КФП за 2015 г. са планирани в размер на 36,8% от БВП. Поради необходимостта от запазване на фискалната стабилност мерките за фискална консолидация в частта на приходите са насочени към създаване на по-добра организация и координация на приходните администрации, администриращи данъчно-осигурителните приходи, разширяване на базата за облагане при запазване на „плоското" облагане на доходите на физическите лица, създаване на предпоставки за по-висока събираемост на приходите при запазване на ниските нива на данъчно облагане.
Очакваното ниво на разходите по КФП е 39,8% от БВП за 2015 г. при запазване на данъчната политика, основана на ниски данъци и при реалистична оценка за изпълнението на програмите, съфинансирани със средства от ЕС и други донори и съответно при заложените фискални цели за бюджетното салдо. Основният принос за фискалната консолидация имат разходите, чийто относителен дял за 2015 г. спрямо очакваното изпълнение за 2014 г. намалява с 0,6% от БВП.
Пенсионната политика за 2015 г. предвижда продължаване действието на т.нар. „швейцарско правило" или осъвременяването на пенсиите е от 1 юли 2015 г. с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Процентът за индексация за 2015 г. е 1,9%. След едногодишното замразяване за 2014 г., от 2015 г. изискуемата пенсионна възраст и необходимият осигурителен стаж за придобиване право на пенсия се увеличават с по 4 месеца всяка година за периода 2015-2017 година.
За реализирането на приоритетите по отделните секторни политики ключово значение ще има и успешното изпълнение на оперативните програми, съфинансирани от фондовете на ЕС. През 2015 г. всички оперативни програми, съфинансирани от СКФ 2007-2013 г., навлизат във финалната фаза за реализиране на финансираните чрез тях проекти, поради което се очакват интензивни плащания по програмите за 2015 години.
Политиките в бюджета по отношение на общините са насочени към разширяване на възможностите за тяхното устойчиво и балансирано развитие. Продължават дейностите за преодоляване на натрупаните вътрешни диспропорции между регионите. През 2015 г. ще продължи изпълнението на оперативни проекти, насочени към генериране на заетост и доходи в регионите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)