Загуба на пространствена ориентация е водещата версия за катастрофата с изтребителя МиГ-29, в която на 9 юни загина военният пилот майор Валентин Терзиев.
Приключило е разследването на Служба „Военна полиция“ за падналия самолет по време на тактически учения край Шабла, съобщи днес Министерството на отбраната. Очаква се до 3-4 седмици да бъде снет и записът на черната кутия в специализирана лаборатория в Русия. Докладът и изводите от анализа на черната кутия ще бъдат изпратени на прокуратурата.
Има три основни версии за падането на самолета, при което загина подполковник Валентин Терзиев, които според доклада са:
- Отказ на авиационната техника в полет;
- Разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие разрива на ракетата;
- Среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация на екипажа.
Според отдела за разследване на авиационни произшествия третата версия е най-вероятна. Освен това комисията класифицира падането на МиГ-а като "катастрофа". Посочва се, че непосредствената причина за падането е удар с морската повърхност, а основната е, че екипажът е загубил пространствена ориентация при нощни полети над море.
Отделът предлага да се отхвърлят първите две версии като малко вероятни. Според комисията ситуацията се е развила по следния начин:
До момента на констатиране, че скоростта на мишената се увеличава спрямо нормалната очаквана, имаме нормални условия на полета. След тази констатация увеличаването на динамиката на сближение с целта чрез подаване на команди за увеличаване на скоростта до 800км/ч и намаляване на височината до 2000м, с цел да се осигури повече време за работа по мишената на фона на по-бързата ѝ загуба на височина, води до усложнени условия на полета.
В етапа на снижението и сближението с целта пилотът се стреми да поддържа визуален контакт с нея, като управлява изтребителя така, че да я държи визуално в горната част на ИЛС (индикатор на челното стъкло). Този факт, съвместно с плавното снижение (съпроводено с малки линейни и ъглови ускорения и претоварвания), създава зрителна илюзия у пилота, че целта се намира над него (такова е и упражнението - стрелбата по мишената трябва да се извърши с принижение спрямо целта). В динамиката на сближение и атака по мишената, вниманието на пилота е концентрирано върху захвата на целта и работата с органите за управление на въоръжението в кабината, а не върху параметрите на полета (скорост, височина, пространствено положение). След пуска на ракетата, пилотът предприема стандартния маньовър за излизане от атака надясно.
Според комисията ситуацията е прераснала в сложна, тъй като най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започване на този маньовър, именно заради зрителна илюзия, че целта се намира над него и той е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране и стрелбата по мишената е извършена с превишение спрямо нея, на фона на морето.
Запасът от височина, който е притежавал самолетът след пуска на ракетата, е дала допълнителна увереност на пилота, че ще излезе безпроблемно от атака, тъй като в съзнанието на пилота до момента полетът за сближение и атака е бил контролиран и управляем.
Започването на завоя надясно с над 900км/ч в режим на снижение води до прерастването на ситуацията в аварийна. Според разследващите до последния момент пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална. Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите.
Такива случаи са описани като оптическа илюзия, наречена „очарование“ - когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота.
Отделът посочва, че има и съпътстващи причини за катастрофата:
1. Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака.
2. Особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори.
3. Неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)