Задължават новодомци да плащат такса “поддръжка“

Близо 130 семейства са принудени да плащат по 60 лв. всеки месец

OFFNews - Бургас 05 октомври 2017 в 17:54 21770 4

Блокът, в който собствениците са задължени да плащат такси

С абсурден казус се сблъскват закупилите си апартаменти в един от най-новите блокове в Бургас. Хората се оказват принудени да плащат завишени такси за поддръжка на общите части, след като инвеститорът сключил договор със себе си и задължил новодомците да плащат.

За ситуацията алармира бургаският обществен посредник Тодор Стамболиев, който е потърсен от потърпевши. Хората, закупили си имоти в новопостроен блок, до църквата „Св. Анастасий“ в комплекс „Изгрев“, подписали предварителен договор, в който са упоменати основните характеристики на апартаментите – граници, квадратура, общи части, цена… Когато си изплащат вноските и отиват при нотариус, обаче, получават и „бонус“, разказва Стамболиев:

Едновременно с подписване на самия нотариален акт, се предоставя един договор за управление и поддръжка, който вие виждате за първи път. В самия предварителен договор по никакъв начин не е указано, че ще бъде подписан такъв договор за управление и поддръжка на общите части. Този договор е подписан между инвеститора и друго дружество, в което той също има 100% участие“, посочва Стамболиев.

Именно този договор е вписан в Агенцията по вписванията и обвързва и следващия собственик. Новозакупилите апартаменти може да бъдат задължени да плащат такси за поддръжка, ако става въпрос за комплекс от затворен тип, посочва Стамболиев. Конкретният блок няма признаци на такъв комплекс, не е упоменато, че е такъв и в договорите на хората. Така, всеки е задължен да плаща по 50 – 60 лв. месечно за поддръжка на общите части и по 10 – за гараж за следващите 5 години. При около 130 семейства, сумата вече става доста сериозна. Само за пример, Тодор Стамболиев посочва, че във входа, в който живее, плаща 15 лв. за поддръжка на общите части.

Омбудсманът съветва бъдещите купувачи на жилища да правят предварително справка в Агенцията по вписванията дали за имота има сключен договор за управление на общите части.

Таня Димчева е една от потърпевшите, тя сключва предварителния договор с фирмата – инвеститор още през 2015 г. В него не е записано, че става въпрос за комплекс от затворен тип. През август, тази година, са заведени при конкретен нотариус, за да изповядат сделката.

След излизане от нотариалната кантора, поискахме да видим допълнителни документи от Агенцията по вписвания. Тогава, всъщност, разбрахме, че има вписан договор по партидата на моя апартамент. Нещо, което аз не знаех. Беше ми предложен предварително договор (за поддръжка – б.а.), аз казах пред нотариуса, че не съм съгласна с този договор и че когато се съберем всички съседи, ще вземем решение кое е най-добре за нас, като собственици, как да ни се управлява етажната собственост“, казва Димчева.

Такава възможност, обаче, не им е дадена. Нещо повече – на Таня Димчева е блокиран достъпа до асансьора, защото отказвала да плаща въпросната такса. На други новозакупили жилища пък е наложено да ползват определен доставчик на интернет и телевизия.
В таксата влизала охрана на блока и наблюдение с видеокамери. Димчева казва, че има поне 20 камери, но никой не ги е питал искат ли да ги охраняват и да се извършва видеонаблюдение. Тя и нейни съседи казват, че не успяват да постигнат диалог с инвеститора Стоян Георгиев.

Таня Димчева и нейни съседи – потърпевши са подали сигнал и до Районната прокуратура за случая. От фирмата – инвеститор отказаха интервю, представители на бизнесмена Стоян Георгиев изпратиха писменото му становище, което публикуваме без редакторска намеса:

Като инвеститор на този проект съм вложил значителни, допълнителни средства за изграждането на огради, камери за видео наблюдение, машини за почистване, технически съоръжения и персонал. Целта е добрият вид на новата сграда да бъде запазен максимално дълго, тя да функционира при добри условия, да бъде съхранена в настоящия й вид. От това мисля, че имат полза всички собственици на имоти в нея.
Това няма как да стане без качествена, системна подръжка, с която инвеститорът се ангажира ежедневно. Финансирайки всички текущи разходи е нормално да изисква заплащане за всеки обособен обект, което 70 на сто от собствениците в Дом Изгрев изцяло подкрепят. Тази практика е стандартна във всяка цивилизована страна. Разбира се, нормално е в сграда с над 130 апартамента да има и недоволни.
Абсурдните обвинения и твърдения на анонимни лица, предствящи се за собственици в Дом Изгрев, са подсъдни.
Достъпът на нито един от собствениците на имоти в сградата не е ограничаван по никакъв повод, тъй като това противоречи на законите“, се казва в становището на Стоян Георгиев.



    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    12144

    3

    Диян

    05.10 2017 в 22:44

    wayOff, тъпак,
    хората не протестират, защото има такси, а защото не са предварително уведомени и не им е дадено право да изберат оферта за поддържане на сградата, а им е наложена фирма...
    Що не направиш нещо подобно в някоя бяла държава и после да видим дали няма да те разконтрят от дела и глоби?
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице