„Не знаеха ли, че тук има село или тенденциозно излъгаха“

OFFNews Последна промяна на 16 май 2016 в 12:27 7719 1

„Не знаеха ли, че тук има село или тенденциозно излъгаха ..“

Снимка OFFNews

Според НКЖИ територията на с. Полиовци не е урбанизирана територия.

Жители на ихтиманското село Полиовци са готови да блокират магистрала „Тракия“ в знак на протест срещу изграждането на участък от жп линията София-Пловдив. Те са разочаровани от незаинтересоваността на институциите и нежеланието за разговор с тях въпреки многократните им писма и сигнали

Както OFFNews писа, проектът предвижда трасето да премине в дълъг 6.7 км тунел, като в района на селото прави двукилометров завой само, за да заобиколи и премине покрай проучване за концесия. По този начин трасето минава през територията на Полиовци, въпреки заповедта на регионалния министър, с която се разпорежда заобикалянето на урбанизирани територии. Така се стига до абсурдната ситуация, при която селото не е споменато в документите по ОВОС и на изработената карта към ПУП то е бяло петно.

Жителите на селото изразиха намеренията си за протест, а в отговор Иво Янакиев, ръководител „Подготовка на проекти” в държавната компания НКЖИ заяви в интервю за bTV, че районът около Вакарел няма статут на урбанизирана територия. Според него е парадокс, че жителите на околните села в община Ихтиман имат нотариални актове за имотите си. 

„Не знаеха ли, че тук има село или тенденциозно излъгаха при изготвянето на ОВОС и подробен устройствен план (ПУП), маркирайки територията на селото като неизяснена собственост?“, попитаха риторично в отговор на Янакиев от Инициативния комитет на селото пред OFFNews. Те се позоваха на нотариални актове за урегулирани поземлени имоти (УПИ) с постройки, граничещи с улици по регулационния план, който е одобрен със заповед №267 от 2006 г. на кмета на община Ихтиман.

Въпрос, които хората поставят към регионалния министър Лиляна Павлова и министъра на транспорта Ивайло Московски, е кой има необходимост и полза от това трасето да бъде удължено, проектирано със завои, така че да заобиколи проучване за концесия, като по този начин навлиза в урбанизирана територия.

Част от територията, през която е предвидено да мине жп трасето, пресича с. Полиовци.

Защо едно проучване „услужливо чака“ от 2008 година, за да бъде „заобиколено“ от трасето и „да заработи“ вероятно със старта на тунела, питат от комитета. Според тях в случая има проява на двоен стандарт, тъй като трасето е можело да бъде променено, а сега, заради опасенията на хората - не. 

„Какво ще предприеме МРРБ, чиято заповед очевадно не е спазена и някой ще понесе ли отговорност за това. Как МРРБ ще защити правата ни", питат още от комитета. Те поставят въпрос и към инж. Янакиев за това как е изпълнил техническото задание на проекта, в частта за избягване на дългите тунели между Побит камък и Вакарел и възможността за връзка към съществуващата жп линия преди гара Вакарел и как с настоящия ПУП се оптимизират разходите от държавната хазна с изграждането на 6.7-километров тунел.

По думите на хората със заобикалянето на новата линия, Вакарел и околните села остават без алтернативен транспорт. Изгражда се нова гара буквално „в нищото, на поляната под село Пауново“, далеч от всяко от населените места в района, като не е ясно как и кого тя ще обслужва. 

Тунелът ще минава под къщите на жители на селото. Снимка: OFFNews

Към опасенията на жителите на Полиовци, че при прокопаване на подземното трасе чрез взривове има голяма вероятност от изчезване на подпочвените води, които са единственият им източник на водоползване, нарушаване на сградния фонд, изсичането на декари гора за заработване на кариерата, прах и шум от нея, прибавят и притесненията си от неясния статут на скалите в района. „Както е известно този участък от Средна гора е известен с урановите си находища. Най-богати в това отношение на уран са земите край селата Габра и Крушовица, които са в близост до новото трасе. В документацията по ПУП обаче няма данни за химичния състав на скалите по трасето на тунела“, обясниха за OFFNews хората от селото. Питаме: „Направени ли са проучвания, има ли уран в скалите, къде ще се депонира скалната маса?“

Жителите имат въпроси и към премиера Бойко Борисов. „Кое министерство защитава хората на България, защото Транспортното, МРРБ, Енергийното и това на Околната среда явно не са?" 

И още: „ЖП секторът е приоритетен, но явно и бездънна яма откъм схеми за облагодетелстване. Нашия казус не Ви ли звучи точно така? Или е корупционен, или в НКЖИ работят некадърни хора. На кое ще ни посъветвате да повярваме, г-н Борисов?"

Жителите на Полиовци вече са подали жалба в Консултативния съвет в областта на проектирането, строителството и инвестиционния процес при МРРБ. Все още не е ясно дали тя е разгледана и какво ще бъде решението на министерството. Хората призовават ПУП-ът да бъде върнат за преразглеждане, трасето изместено и оптимизирано. Надяват се на открито отношение на институциите и разговор с тях.

От това ще зависят и по-нататъшните им действия.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови