Институтът за модерна политика (ИМП) публикува своя Годишен доклад „Уязвими групи и дискриминация през 2014 г.“, в който сигнализира за системната обществена стигматизация и дискриминация на етническите малцинства, хората с увреждания и хората, принадлежащи към ЛГБТ общността.
Това е първият годишен доклад по тази проблематика на ИМП, който в бъдеще ще бъде публикуван всяка година на 10 декември - Международния ден на правата на човека.
По отношение на етническите малцинства
ИМП подчертава, че отговорността за проблема с включването на етническите малцинства трябва да бъде поета от самите тях, а не да се разчита държавата да свърши всичко.
Въпреки това според доклада "усещането, че битовата престъпност е изцяло доминирана от представители на етническите малцинства е измамно" и се насажда в обществото от ксенофобските и националистически среди. Това представлява търсене на удобна мишена, на хроничен виновник за всички беди на обществото.
Подобни ксенофоби и националисти според Института са представителите на Патриотичния фронт, чието присъствие в парламента е дълбоко притеснително.
Високата битова престъпност ще се реши чрез ефективност за правоохранителните, чийто бюджет е несъразмерно голям за България, а страната ни е на 8-мо място в света по брой полицаи на глава от населението - оттова би следвало МВР да има достатъчно ресурс за справяне с битовата престъпност.
"Системното изкривяване на правовия ред с оглед облагодетелстване на група от хора, които използват основните си права като щит срещу релевантното законодателство е недопустимо. Законът трябва да бъде прилаган равноотдалечено от всички субекти в обществените отношения и да не се допуска неравно третиране. Докладът отчита сериозността на ситуацията свързана с множеството незаконни постройки и разбира желанието на общинските и държавни органи да реализират нормите на закона. В същото време изрично се подчертава, че в съответствие с правозащитните стандарти, установени от практиката на Съда в Страсбург, при колизия между правото на живот и нормите на териториално-селищното устройство, предимство следва да се отдава на хуманитарния аспект, а именно, че хора, включително възрастни и деца, ще бъдат оставени без покрив над главата в случай на евикция. България вече беше осъдена от Съда в Страсбург по делото „Йорданова и други срещу България“ по повод евикцията на роми без да се отчитат хуманитарните им нужди", изтъкват от ИМП.
ИМП не пропуска и здравния министър Петър Москов и изявлението му относно ромските махали. Според тях "фразеологията, използвана от здравния министър, има откровено фашизоиден характер – представителите на една етническа група се дехуманизират, наричат се „скотове“, „популация“, което влиза в противоречие с конституционната защита на човешкото достойноство".
От ИМП съветват:
- Да се извършва системен държавен анализ на престъпленията от омраза срещу етническите малцинства и създаването на условия за публичност за проблемите на тази общност;
- Изграждане на диалог между неправителствения и правителствения сектор за създаване на механизъм за дегетоизация на етническите малцинства, разработване на форми за включването им в обществото, както и работа в посока на излизането от състоянието на хронична бедност на голяма част от тях;
- Борбата с битовата престъпност да не се обвързва с етническия произход извършителите или потърпевшите от подобни престъпления;
- Изкореняване на държавно толерираната сегрегация на етническите малцинства;
По отношение на хората с увреждания
Оценката на ИМП за правата на хората с увреждания през 2014 г. е, че тази правозащитна сфера е попаднала в ситуация на обществено безвремие. Особено притеснителни са данните, че сред всички хора с увреждания в Европа именно българите с увреждания са изложени на най-висок риск от социално изключване или бедност– цели 63,7%.
Самата тема за достъпната среда за хора с увреждания се превръща в безинтересна за медиите в страната. Този извод следва от медийното изследване на Института за модерна политика „Темите табу в българските онлайн медии – 2014“.
Докладът се спира и на проблема с нереформираната система за оценка на уврежданията (ТЕЛК). Наредбата за медицинската експертиза почива върху инструмент за оценка на увреждането, чиито корени могат да се проследят до началото на 80-те години на миналия век. Освен това институтът на оценката от ТЕЛК е изложен на силен корупционен натиск , а това води до неимоверно нарастване на броя на притежателите на ТЕЛК решение, което им гарантира достъп до пенсия, макар голяма част от тях реално да не са с увреждания.
Във връзка с правата на хората с увреждания съветват :
- Създаване на нови и подобряване на наличните механизми за борба с бедността при хората с увреждания;
- Цялостно преразглеждане на медицинската оценка на увреждането;
- Създаване на стратегия, подплатена с финансови инструменти гарантирани от държавата и фондовете на ЕС, за поетапно изграждане на достъпна обществена среда за хора с увреждани, която да бъде оценявана от организации на хората с увреждания, така че да се гарантира реалната използваемост на изградения достъп;
- Изграждане на по-гъвкав механизъм за отпускане на технически помощни средства, който да е съобразен с нуждите на хората с увреждания.
По отношение на ЛГТБ хората
Относно състоянието на правата на ЛГБТ (лесбийки, гейове, би и трансполови) в доклада се изтъква, че тази общност е поставена в условията на устойчива стигматизация, социално изключване и обществен негативизъм. На ЛГБТ хората не са признати основни права, които биват разпознати от редица развити демокрации.
Гласовете на защитниците на правата на ЛГБТ са силно отслабени или несъществуващи, докато противниците на тази група се радват на обилно медийно внимание, макар да представляват изключително тесен сегмент от крайни хомофоби и ксенофоби, които нямат широка обществена подкрепа.
Институтът за модерна политика дава следните препоръки:
- Извършване на системен анализ на държавно ниво на престъпленията от омраза срещу ЛГБТ хората, създаване на условия за публичност за проблемите на тази общност;
- Публично и методично оповестяване и критичност на отговорните институции във връзка с престъпленията срещу ЛГБТ хората;
- Повишаване на цялостната ангажираност на отговорните институции и политици с ЛГБТ темата;
- Извършване на първи стъпки, насочени към обществена дискусия във връзка със съвместното съжителство, възможност за сключване на брак и осиновяването на деца от страна на ЛГБТ двойки;
- Засилен мониторинг и по-добро документиране на престъпленията от омраза срещу ЛГБТ хората;
- Създаване на кампании в училищата срещу дискриминацията на ЛГБТ хора с цел ранна превенция на омразата към тази общност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12.12 2014 в 08:29
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.12 2014 в 06:03
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.12 2014 в 00:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 22:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 22:17
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 22:16
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 22:15
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 21:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 21:36
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
10.12 2014 в 21:33
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир
Километрично задръстване на магистрала ''Тракия'' в посока Бургас