Учените откриват бактерия, която не се е променяла повече от 2 милиарда години

Наука ОFFNews 03 февруари 2015 в 12:38 5771 0

Снимка UCLA Център за изследване на еволюцията и произхода на живота

Вкаменелостите на 1,8 млрд години. Фосилите (тъмните участъци) по същество са идентични с вкаменелости на 500 млн години по-стари и със съвременни микроорганизми.

Международен екип от учени е открил вид дълбоководен микроорганизъм, който изглежда не е еволюирал в продължение на повече от 2 милиарда години. Учените казват, че именно липсата на промени в организма "всъщност подкрепя теорията на Чарлз Дарвин за еволюцията", съобщи сайтът phys.org.

Констатациите са публикувани днес в бюлетина на американската Национална академия на науките (Proceedings of the National Academy of Sciences - PNAS).

Учени са изследвали серни бактерии на 1,8 милиарда години запазени в скали от крайбрежните води на Западна Австралия.

Използвайки авангардни технологии, те установили, че бактериите изглеждат по същия начин както бактериите от същия район от преди 2,30 милиарда години и че и двата вида древни бактерии са неразличими от съвременните серни бактерии, които могат да се открият в калта около бреговете на Чили.

"Изглежда поразително, че животът не е еволюирал в продължение на повече от 2 милиарда години - почти половината от историята на Земята. Като се има предвид, че еволюцията е факт, тази липса на развитие трябва да се обясни", каза ръководителят на изследването Уйлям Шопф (J. William Schopf), професор от Университета на Калифорния, Лос Анджелис (UCLA).

Работата на Чарлз Дарвин за еволюцията е фокусирана повече върху видовете, които са се променяли с течение на времето, отколкото върху тези, които не са се променяли. Как тогава учените обясняват наличието на видове, които съществуват толкова дълго, без да еволюират?

"Тези микроорганизми са добре адаптирани към своята проста, много стабилна физическа и биологична среда. Ако те са в среда, която не се променя, но въпреки това еволюират, това би показало, че нашето разбиране за еволюцията е много погрешно. Следователно констатациите предоставят допълнителни научни доказателства за теорията на Дарвин. Тя се вписва идеално с идеите си", каза професор Шопф.

Анализираните вкаменелости датират от времето на значителното покачване на нивата на кислорода на Земята, известен като "великото окисляване" - събитие, което учените смятат, че е настъпило преди около 2,3 милиарда години. То предизвиква и драматично увеличение на сулфати и нитрати - единствените хранителни вещества за микроорганизмите по това време. Тези вещества са им помогнали да оцелеят, развиват и размножават в морската кал, казват учените.

Повече новини от науката и технологиите четете в Наука ОFFNews