Учени обявиха голям пробив в изследването на стволовите клетки

OFFNews 29 януари 2014 в 15:00 2666 5

Стволови клетки от ембрион

Изследователи на стволовите клетки обявиха ключов пробив, който може да означава революция в медицината и началото на нова ера на персонализирано лечение.

Японски научен екип е открил как сравнително бързо и лесно могат да се получат стволови клетки чрез потапяне на кръвни клетки в киселина, съобщава Би Би Си. За пробива пише и научното сп. Nature.

Стволовите клетки от своя страна биха могли да се трансформират в различни тъкани и вече се използват за лечение на определени очни, сърдечни и мозъчни заболявания. В човешкия организъм всяка клетка - напр. мускулна, чернодробна, нервна - си има роля и тази роля е фиксирана. Стволовите са изключение, защото могат да се превръщат в други типове. В тяхното изучаване са съсредоточени усилията на много специалисти поради огромния потенциал за приложение в медицината за регенериране на увредени тъкани.

Методът, описан от японските специалисти, може да означава по-бърза, по-евтина и по-сигурна технология за добиване на стволови клетки.

И в момента се смята за етично да се извличат ембрионални стволови клетки, а получило "Нобел" изследване доказа, че клетки от кожата могат да бъдат "генетично препрограмирани" и превърнати в стволови. Получените по новия японски метод клетки са наречени с термина STAP клетки или плурипотентни стволови клетки, извлечени чрез стимулиране.

Според екипа откритието дава нови надежди не само за регенеративната медицина, но и за лечението на рака.

Лондонският професор по регенеративна медицина Крис Мейсън коментира пред Би Би Си по повод откритието, че ерата на персонализираното лечение може би най-после е настъпила. "Изглежда прекалено хубаво, за да е истина. Но предвид големия брой експерти, които стоят зад проучването и опитите, мисля, че е точно така", добавя професорът.

Според други специалисти откритието е значимо, но не означава по-скорошно масово приложение на терапията със стволови клетки.

"Ще мине време, докато научим повече за природата на тези клетки, без значение дали са добити от ембриони или са репрограмирани", казва друг британски учен - проф. Робин Ловел-Бадж.