От Москва до Магадан за час и половина – това не е научна фантастика, а нов театрален формат.
Пълното потапяне в спектакъла „Карго Москва“ ни отвежда на 22-дневен курс с товарен камион до най–красивите, безлюдни и труднодостъпни краища на Русия – Сибир и Далечният изток.
Без да излиза от Москва, зрителят попада на място, където едва ли би се оказал в реалния живот. Главното тук не е видът, а историите, които по пътя разказват съвсем истински тираджии.
Добре дошли в Колима
Образът на тираджията традиционно се свързва със суровата романтика на безкрайните руски простори. Смята се, че тези хора говорят малко, още по-малко спят и прекарват целият си живот зад волана. Организаторите на проекта „Карго Москва“ са решили да счупят стереотипите и да дадат на шофьорите на камиони възможност, сами да разкажат и покажат на хората истината за тази професия.
Спектакълът приключение, както са го нарекли авторите, преминава в кабината. Едната страна е напълно прозрачна за хората отвътре но неразбираема за хората отвън.
„Кабината“ е оборудвана с удобни седалки на три реда, изчислени за почти 50 зрители. На входа на пасажерите се раздава вода и ги молят да затегнат коланите. Условията в залата са не по-лоши от тези в кабината на камиона, от където всъщност се предава на живо. Екранът е разположен на ръка разстояние от зрителите. От време на време камерата отвежда погледа нагоре и навън - открива се гледка към улицата, за се добие реална представа.
Въпреки това, няма никакво преиграване от страна на шофьорите. Първите им думи са – „Добре дошли в Колима! Лек път“. Очевидно е, че пред зрителя не е актьор а обикновен човек. Роман от Москва е на 38 години, започнал е като шофьор на градски автобус. Сега управлява камион до Финландия, Прибалтика, Казахстан, но най-сложният и дълъг курс е от Москва до Магадан. Негов колега в кабината е Андрей от Беларус. Това е неговият първи курс до Колима. Пътуванията му доскоро са били в Европа, но заради санкциите е необходимо да тръгне по нови маршрути.
Отсъствието на актьорска подготовка по никакъв начин не пречи на двамата шофьори час и половина да задържат вниманието на зрителите, принуждавайки ги да се смеят, тъгуват, изненадват и удивено да отварят уста. Те добродушно се подиграват един на друг, коментират преминаващи автомобили, разказват професионални истории, нетърпеливи са да споделят истории с близките си и покажат лични фотографии.
Целият живот – път
В хода на приятелски разговор, който бива прекъсван от спирания на бензиностанции, автомивки и паузи за почивка, изплуват удивителни за зрителя подробности от бита на тираджиите. Например, Андрей е взел със себе си на път седем бурканчета с домашен борш и „капан за сънища“, който пътува с него вече 20 години. А Роман споделя рецептата за „полския коктейл“ - смесва се кафе и кока-кола, което помага в борбата със съня при особено уморителните рейсове.
Докато на екрана се сменят пейзажи от Магадан, Якутск, Иркутск, Байкал и Красноярск, зрителите научават как шофьорите се мият на бензиностанции или със самоделен „летен душ“, как на охраняеми паркинги се заключват за през нощта и връзват ремък или въже през дръжките на вратите от вътре, за да не им пуснат газ в кабината. Над 10 500 км от Москва до Магадан шофьорите разказват целия си живот един на друг – от военната служба до брак и развод. За фон на техните откровения звучат песни за камиони и тираджии.
Не работа, а твърда романтика
Изглежда, че тези сурови мъже е невъзможно да ги смутиш или извадиш от равновесие. Те еднакво спокойно и иронично разказват за лошото състояние на автомобилния парк, високите европейски глоби, авариите, ремонтите „на крак“ и вкусното еленово месо, което може да се купи по пътищата на Якутия. Вледеняваща душата е историята на Роман как едва не е потънал заедно с камиона в река Алдан, където мостът и до днес не е построен. При това разказът е поднесен като весела история. „Не работа – твърда романтика“ – смеят се шофьорите. „Ние сме народ грозен, но сантиментален“ – казва колегата му Андрей.
Така оптимистично героите гледат на бъдещето, въпреки че при завръщането си от триседмичното си пътуване, могат да починат час - два до позвъняването на диспечера за нов "бърз" курс. „Всичко ще бъде наред“ – говорят си един на друг по пътя за Москва. В долната част на екрана, подсказват на зрителя, че до няколко години шофьорите се планира да бъдат заменени от роботи. Към 2018 г в Русия трябва да бъдат изградени отделни ленти за безпилотни камиони. А това означава, че професията на тираджиите ще стане непотребна. Между другото Роман и Андрей не бива да се вълнуват - със сигурност могат да си намерят работа в театъра.
Автор: Анна Михайлова/ РИА Новости
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег