На официална церемония, но в приятелска атмосфера, фестивалът в Кан почете своята 70-годишнина. В големата зала „Люмиер“ бяха показани монтажи от архивни кадри, припомнящи откриването през годините, паметни награждавания, събития.
Вездесъщият Тиери Фремо, представящ екипи, гости, специални събития винаги с хумор и неукротима енергия, поздрави цвета на киното. Негова половинка във воденето беше Изабел Юпер. На уникална фотосесия за задължителната „семейна снимка“ бяха събрани над стотина знаменитости – всички живи носители на „Палмата“, лауреати, президенти и членове на журита...
„Тази година честваме заедно 70-годишнината от брака на киното и Кан“ - каза развълнуваната Юпер. Цитирайки Жан Кокто, президент на журито през 1953, тя добави, че тайната на един продължителен брак, на една любовна икстория, продължила 70-години е „срещата на духовете и сърцата.“ Имаше още мозайка от монтажни филми, проследяващи историята през жените-режисьорки, децата и, разбира се, скандалите. „Ние, отдадените на киното, както и тези, които го правят и честват, ние отказахме да пораснем. Защото киното е също и продължаващо очарование за детето, спящо в нас“ – пошегува се Фремо.
Сред многото задъхани речи се открои тази на Гилермо дел Торо, една от най-влиятелните фигури на новата вълна в мексиканското кино: „Днес в света на постистината трябва да призовем чудовищата. Да измерим онези, с които живеем. Отново да изпитаме емпатия. Да простим греховете и несъвършенствата си и да се разбунтуваме срещу онези, които твърдят, че трябва да се отнасяме с недоверие към „другия“. Срещу онези, които ни казват, че има „ние“ и „те“, които да отхвърлим и които демонизират всичко, различно от нормата.“ Церемонията беше озвучена с филмова музика, маркирала историята на фестивала. Венсан Лендон, носител на наградата за мъжка роля от 2015, обобщи, че в Кан идват да кажат и да покажат нещо, а не да се харесат. „Всеки от нас може да промени света - аз съм от тези, които смятат, че големият режисьор има тази власт“ – добави той.
Разбира се, светските журналисти не пропуснаха да изкоментират, че Марийон Котийар и Летисиа Каста си мерят деколтетата – дълбоко очертани...
Лендон се представя убедително като Роден във филма на „дискретния“ режисьор Жак Доайон „Роден“, третият от френската селекция. Актьорът докарва впечатляваща прилика с големия майстор, пуснал си е гъста брада, взимал е специално уроци по скулптура и прави силен и нюансиран образ на творец преодоляващ вътрешни и външни кризи, но като цяло разказът не се отлепя от клишетата на традиционния биографичен филм. И тук акцентът е върху любовните отношения - с Камий Клодел (Изиа Иглен), негова ученичка и метреса и жена му Роз. Но този сюжет ни е доста познат от „Камий“ (1988) на Брюно Нюиктен, минал по екраните в България, с 2 номинации за „Оскар“, с Депардийо и Изабел Аджани в главните роли. Тази година Франция чества 100-годишнината от смъртта на великият скулптор и някак не ме напуска усещането, че това е добросъвестнен, професионалнонаправен поръчков филм...
"Опасният"
Като говорим за биографични филми, не може да не споменем и една от скритите бомби на фестивала – „Опасният“ на Мишел Азанависиус, филм за една от иконите на киното Жан-Люк Годар, очакван със затаен дъх от киноманите. Годар е един от „бащите“ на френската „нова вълна“, променила киното в началото на 60-те, най-радикалният и най-екстремният, рушител на стария и създател на нов киноезик. Създаден по мемоарна книга на неговата бивша жена Ан Виаземски, също и актриса в негови филми, филмът ни го показва като „поп икона, но и като нормален човек“, както каза на пресконференцията Азанависиус. След „Артистът“, прелестно пътуване през нямото кино, отличен с цели 5 «Оскара», тук той прави самоубийствен ходпосягайки с почтителност, но и с хумор на едно божество, каквото е Годар за френската синефилия. Затова и тя му отговаря свирепо - с най-ниския рейтинг.
Необяснимо е, че най-долу в класацията (засега) го поставя и международната критика... Вероятно годаристите-фундаменталисти не могат да преглътнат своя идол като нормален човек, обсебен от киното гений, но и ревнив и подозрителен съпруг; високомерен и менторсващ, но и постоянно съмняващ се в себе си интелектуалец. Кризата в отношенията с 20-години по-младата му жена (Стейси Мартин) се проектира и преплита с неговата екзистенциална и творческа криза и се разиграва паралелно с кризата на бунтарите от 1968. Голямата заслуга на филма, освен тонът на разкрепостеност, са богатите възстановки на събитията от 68-ма, студентските вълнения по улиците, мащабните манифестации, разпалените студентски дискусии. Вдесятката е и превъплъщението на Луи Гарел, един от най-нашумелите млади актьори на френското кино. Лека плешивост, тъмни очила, фъфлене и отривиста походка са елементите, които очовечават легендата.
"120 удара в минута"
Интересно е как ще погледне журито на Алмодовар на този „пастиш“, на този дързък опит да се транспонира един мит. Да добавим, че визията е много плътна, а операторът се е опитал да снима като Раул Кутар, оператора на Годар от „До последен дъх“. Обратно на „Опасният“, който е силно недооценен във френската преса, друг френски филм е, струва ми се, превъзнесен. „120 удара в минута“ на Робен Кампило, разглежда яростната битка на група активисти, които се борят против разпространението на епидемията от СПИН в началото на 90-те. Непримирими и открити, младежите се изправят срещу безразличието на властите и лицемерието на фармацевтичните компании. На фона на тяхната агресивна кампания, често съпровождана с хвърляне на бомби от изкуствена кръв по чиновници и институции, се разгръща и една любовна история между две момчета, едното от които умира от болестта. Проблемът за някои зрители е прекалено натуралистичното на моменти показване на мъжката любов. Но явно актуалното и днес политическо послание, че гражданското общество трябва да се бори за правата си, искреността и изповедалността (режисьорът сам е бил активист и участник в антиспин- кампанията от 90-те) са това, което печели симпатиите на критиката.
Споменатите 3 филма, с различен авторски подход и визуален стил представят гордостта и тревогите на днешното френско кино - националните колоси, оставили отпечатък в световната култура, но и гражданската непримиримост на едно общество,което продължава да разчита на войнстващата енергия на младостта.Боряна Матеева
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара