Артистите от държавната опера в Русе чакат вече четвърти месец своите хонорари и командировъчни от свое участие в чужбина, предаде БНР.
В средата на декември екипът на операта е представил известната история "Лешникотрошачката" пред публиката на Белгия и Франция. И до ден днешен те обаче на са получили никакви хонорари, нито пък задължителните 35 евро на ден командировъчни, които се предвиждат за всеки държавен служител, който пътува по работа извън страната.
От 9 до 22 декември съставът на операта е изиграл 6 представления в двете държави, като са им обещани хонорари извън задължителните 35 евро на ден, само че по силата на устна уговорка.
Организатор на турнето е фирма със собственик Иван Нешев. Той не за първи път организира турнета на операта.
Миналата година със същия импресарио пътува само балета на операта, като оркестъра отказва. Тогава, за да свирят, са били наети музиканти от Италия, но музиката се оказва некачествена. Тази година импресариото Нешев държи в турнето да участва и оркестъра от русенската опера.
"След като зададох доста въпроси се оказа че хонорарът ми ще е 5 евро, само 5 евро", казва един от солистите, участвали в турнето, който държи да остане анонимен.
"Тази сума, която ми бе обещана, бе написана във фиша за заплатата ми като получена. В едното поле, в което са вписани приходите ми, пише, че са постъпили като приход, а в полето за разход са изкарани. Това се е правило неведнъж. Така се процедира и с командировки, на които сме ходили, и не са ни били заплащани, превеждат се, заприходяват се и се изкарват като разход", споделя той, "питал съм не еднократно какъв е този фиш".
Отговор на този въпрос обаче няма. Оказва се също така, че в турнето са наети външни музиканти, които не са част от русенската опера. Те изведнъж били назначени без своето знание в операта.
"Хората, които са били гостуващи, външните изпълнители, са били назначени в операта без да им бъдат връчени трудови договори за времето на турнето. Хората в последствие разбират, че парите, които получават, не са хонорари, а са командировъчни. Те са назначени, но реално без тяхно знание", споделя пред БНР друг анонимен човек от състава на операта.
В момента операта в Русе няма титуляр на директорското място и така никой не поема отговорността за неизплатените пари на състава на операта.
Въпреки това от културната институция обясняват, че тази практика датира от известно време и случилото се не е еднократен случай.
Всъщност, предишния директор е диригентът Найден Тодоров - сегашен директор на Софийска филхармония. Той спечели конкурса за директор на най-престижния софийски оркестър от началото на годината, който бе съпроводен от голям скандал.
На 20 януари бе организиран протест пред Министерство на културата от синдикалните членове на Филхармонията в КНСБ и КТ "Подкрепа" с искане за спиране на конкурса, но желанието на протестиращите не бе уважено от министър Рашидов. После бе предвиден и втори протест, насрочен за 25 януари, но той обаче не се състоя. Протестът бе допълнен от писмо до президента Румен Радев, в което синдикалните лидери искаха да бъдат отменени всички назначения на директори на културни институции от последните месеци на управлението на Вежди Рашидов. Те обвиниха Найден Тодоров, че е "парашутист" на Вежди Рашидов.
На 26 януари други членове на Софийска филхармония излязоха на протест срещу колегите си от синдикатите - те твърдят, че синдикалните лидери водят война с новия директор и разделят оркестъра. Обвиняват колегите си и в това, че са намесени лични интереси в протеста.
Според тях синдикатите, които са "шепа хора", говорят и действат от името на целия оркестър, без да се съгласуват с членовете му. Те се обявиха срещу писмото до президента Румен Радев и написаха друго, изразяващо позицията им, в което защитиха Тодоров. В него те определиха акцията на колегите си като "нелегитимна", извършена зад гърба на останалите членове и целия състав на институцията.
Като трета старана в спора се включи Светлина Терзиева, един от кандидатите за най-високия пост във Филхармонията, явил се на скандалния конкурс от 20 януари. Според нея конкурсът не се е състоял по правилата и не е легитимен. Тогава Терзиева обвини Найден Тодоров в "плагиатство, което е обект на съдебно санкциониране", защото по думите и е съществувало сходство между репертоарните им планове.
Репертоарен план е документ, който всеки кандидат трябва да представи, за да покаже визията си за политиката на Филхармонията, а по думите и няма как да съществува сходство между два такива.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)