Дейвид Гарет: Iconic е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас

OFFNews 20 февруари 2024 в 13:05 2152 0

Дейвид Гарет: Iconic е пътуване през времето и историята на музиката

Снимка Виктория Вучева

Дейвид Гарет: Iconic е пътуване през времето и историята на музиката

Дейвид Гарет гостува за първи път в София и Варна с класическата си програма Iconic. С турнето си Iconic прочутият цигулар отдава почит на златната ера на виртуозите на цигулката. Концертите му са на 5 март в София, в зала 1 на НДК и на 6 март във Варна в ДКС.

Дейвид, от колко време обмисляш идеята за Iconic?

Мисля, че работя по този проект повече от 30 години. Всеки велик цигулар е записвал такъв албум с кратки, специални акценти от музикалната история, които първоначално са били написани за цигулка. Само си помислете за онези красиви албуми на Исак Щерн, Йехуди Менухин или Фриц Крайслер, например.

Това ново начало ли е за теб?

Не съвсем, защото в ежедневната си практика се фокусирам основно върху класическия репертоар. Дори когато подготвям кросоувър програми, започвам всеки ден с упражняване на гами и етюди. Няма значение какво ще представя тази вечер, дали е кросоувър или класика. В този смисъл не го приемам като нещо ново или старо. Аз и моята група вече втора година представяме Iconic на голямо световно турне и виждаме, че програмата е специална не само за нас, но и за публиката. Това е една наистина много лична, емоционална и докосваща програма.

Значи просто следваш стъпките на твоите учители?

Независимо дали става въпрос за Нейтън Милщайн или Миша Елман, или Хенрик Шеринг, всички тези изключителни цигулари са записали албум с известни произведения в духа на тази традиция. Така че почти се е превърнало в нещо задължително, нещо, което човек трябва да направи в даден момент от професионалното си развитие. Спомням си, че като дете обичах да слушам албумите, записани от тези емблематични музиканти. Разбира се, слушах техни изпълнения и на Брамс или Бетовен, но любимите ми албуми винаги бяха тези с кратките, енергични произведения.

Всички аранжименти в Iconic се изпълняват в комбинация от цигулка и китара. Как си хармонизират тези два инструмента?

Беше много лесно да се намери точният баланс между цигулката и китарата, защото има безброй пиеси, които например Николо Паганини е написал за тези инструменти. Това, което малко хора знаят е, че Паганини е бил виртуоз, както на цигулката, така и на китарата. Пианото основно служи като основа по отношение на хармониите и прогресията на акордите. Най-общо казано, човек може да гледа на китарата като на пиано от 18-ти и 19-ти век. Като акомпаниращ инструмент, китарата има много по-дълги традиции от пианото. Ето защо мисля, че китарата и цигулката си пасват страхотно.

Нека поговорим за някои от произведенията. „Tempo di Minuetto” в стила на Гаетано Пуняни на Фриц Крайслер изглежда е един от любимите ти?

Причината, поради която включих това произведение в програмата, е, че наскоро купих цигулка Del Gesù, която някога е принадлежала на Гаетано Пуняни. И сега свиря на тази цигулка, Guarneri del Gesù, построена през 1734 г., изпълнявайки пиеса, която Крайслер е композирал в стила на Пуняни. Това е едно от любимите ми произведения, което често съм слушал и едно от малкото произведения от турнето Iconic, които всъщност съм свирил на живо преди.

И след това продължаваш със „Зима“от „Годишните времена“ на Вивалди?

Знаеш ли, мисля някой ден да запиша цял албум с „Годишните времена“. А дотогава ще свиря това произведение за онази част от публиката, която може би сега навлиза в класическата музика.

Следва една от най-известните композиции на Сен Санс – „Лебедът“ от неговия „Карнавал на животните“, друга популярна мелодия.

Както казах и преди, моите концерти не са само за любители на класическата музика и съответно - обичам да смесвам нещата. „Лебедът“ е за публиката, която може да не е толкова запозната с класическата музика.

Връщаш се към Вивалди. Този път с „Лято“...

Вивалди ни връща в ерата на бароковата музика. През онези дни все още не е имало модерно пиано, тъй като то се появява едва по времето на Бетовен. Следователно пианото е намерило своето място като инструмент сравнително късно във вида, в който го познаваме днес. Въпреки това мисля, че клавесинът има много подобен звук на класическа китара. „Лято“ на Вивалди е много добре познато, виртуозно произведение. За огромно международно турне, като Iconic, където можем да свирим в толкова различни в културно отношение държави - Сингапур, Тайван, Китай или Австралия, трябва да има парче в програмата, което всеки знае.

Билети се продават в системата на Eventim.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови