Театър „Азарян” е факт. В НДК бе открит нов модерен храм на културата, взел името на един от най-големите български режисьори - проф. Крикор Азарян.
На него Чеховата „Чайка” оживя и прелетя над езерото от зрители в зала 2 на НДК нa 26-и октомври. Поставя я един от най-добрите съвременни режисьори Явор Гърдев, известен с нестандартните си провокативни идеи на сцената. Той сътворява на сцена „Азарян” едно безкрайно интересно микрообщество, част от което са някои от най-добрите родни актьори - Снежина Петрова, Владимир Пенев, Николай Урумов, Светлана Янчева, Ованес Торосян, Захари Бахаров, Христо Петков, а ролята на нежната Нина Заречная е поверена на красивата и много талантлива Елена Телбис.
Изборът за пиесата „Чайка” от Антон П. Чехов не е случаен, защото неговите пиеси са били винаги слабост и силна страст на проф. Азарян, а „Чайка” -любима. Със своята мащабна сценична версия Гърдев показва голяма доза зрялост, като умело успява да разшири хоризонта на Чеховата творба, като излезе от рутината на ограничението, от сериозността и тежестта на психологическия театър на руснака, като го представи в един съвременен модерен вариант, изпълнен с „нови форми”. режисьорът разчупва и овладява цялото възможно театрално пространство на сцена „Азарян”. Излиза от рамките и много точно използва частите от амфитеатралната зала. Обема на игра не е затворен. Има динамичност.
Актьорите играят през цялото време и на сцената, и около и зад публиката. Дори за миг от тези три неусетни часа не се изгубва нейното внимание. Сценографията на представлението, отново дело на Никола Тороманов, със своята зеленина пресъздава красивата природа и провокира у зрителя чувство на спокойствие и мечтание. Лабиринтът и имението, а пред тях езерото. Езерото, както през цялото време актьорите наричат пространството пред тях, е именно публиката. Нина Заречная (Елена Телбис) се чувства като чайка, която прелита на езерото свободно. То я влече, тя не може да живее без него така, както актьорът не може да живее без своята публика. По този начин се чувства една близост, една взаимна обвързаност между актьор и зрител.
Пиесата започва със спусната завеса, а пред нея лабиринтът от зеленина. Там се разиграва първо действие и протича диалогът между Треплев (Ованес Торосян) и неговият вуйчо Сорин (Михаил Мутафов) за ролята на театъра днес, за „новите форми”. Поставя се и важният проблем, същината на пиесата. Интродукцията свършва. „Чайка” започва с пиеса в самата пиеса и с това се слага начало. Завесата е вдигната и е разкрит мащабът на декора в пълния му блясък. Всички актьори са вече на сцената. Започва действието. Безумна, красива динамична игра, в която се разкриват човешки истини за вечното и важното, за смисъла да се живее и лудостта на младостта, за тази разрушена съкровена връзка между майка и син, позната ни още от Шекспировия "Хамлет". Всеки един от актьорите толкова достоверно и истински пресъздава образа на своя герой, че зрителят на моменти се чуди дали в живота си те не са същите. Всеки един от тях е със своя собствен порок и болка, със своята собсвена зависимост и хоби. Малките детайли са важни, а краят драматичен.
„Чайка” през погледа на Явор Гърдев е едно красиво представление, което и за миг не тежи, а провокира, развълнува и замисля...
Бившата Зала 2 на НДК се превърна в модерен храм на културата, като със своя интериор смело може да се открои от всички други театри и да стане символ на новото време. Още с влизането във фойаето силно впечатление правят окачените по целия таван висящи обувки. Тази нестандартна идея е дело на сценографа Никола Тороманов - Фичо, а обувката като акцент е именно защото в младите си години, преди да се занимава с режисура, проф. Азарян е бил обущар. Стените на фойаето наподобяват виртуално пространство. На тях чрез мултимедия се прожектират интерактивни клипове и кратки филмчета с проф. Азарян. Точно срещу главния вход е разположено и отличителното лого и емблема на театър „Азарян” – буквата А, наподобяваща ходещ човек.
Интересна част от интериора на новия театър представлява и „стената на славата”, на която са изложени чифтове обувки на някои от най-големите ни родни артисти от емблематични филми и постановки. Там могат да бъдат разпознати обувките на Апостол Карамитев, Коста Цонев, Георги Калоянчев, Александър Морфов и др. Залата на театър „Азарян” може да бъде оприличена на голям космически кораб или планетариум. Амфитеатралното й разположение я прави по-нестандартна и различна от другите столични театрални зали и предразполага една по-голяма близост на зрителя с актьора. А Сцената, от своя страна, се откроява с дълбочина и въртящите се кръгове.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)