Надежда Йорданова пред OFFNews: Обсъждаме премахването на служебните кабинети

Йорданка Веселинова 23 март 2023 в 07:00 8406 3

Архив

Снимка БГНЕС/Зара Русева

Надежда Йорданова, бивш министър на правосъдието в кабинета "Петков" и кандидат за народен представител в 23 МИР - София

Какви ще са рисковете по време на вота на 2 април? За какви нарушения да следят избирателите? Ще има ли най-сетне редовен кабинет, който да сложи край на политическата криза, и какви са основните приоритети на "Продължаваме промяната - Демократична България"?

Отговори на тези въпроси дава в интервю за OFFNews Надежда Йорданова - бивш министър на правосъдието в кабинета "Петков" и кандидат за народен представител в 23 МИР - София.

Надежда Йорданова е юрист с експертиза в областта на административното и търговското право, обществените поръчки и проекти, финансирани от ЕС и международни организации. Отявлен защитник на каузата за дълбока съдебна реформа в страната, която да гарантира на България модерна публична администрация в услуга на гражданите, надеждни и устойчиви институции. Тя бе народен представител в 45-ото, 46-ото НС и 48-ото НС.

Г-жо Йорданова, в края на януари заедно с “Продължаваме промяната” сезирахте Конституционния съд за промените в Изборния кодекс. Съдът образува дело по жалбата Ви и вече е поискано становище от ЦИК, която на теория е независима, но при решението за протоколите на СИК за пореден път стана ясно, че е чисто политически орган. В този смисъл каква е Вашата прогноза относно това становище и възможно ли е “хартиената коалиция” в ЦИК да повлияе на крайното решение на съда?

- Предстои да видим какво ще е становището на ЦИК относно измененията в Изборния кодекс. Очаквам "хартиената коалиция" да формира становище, което да се противопостави на нашата жалба, но това няма да бъде решаващо за решението на Конституционния съд. КС се състои от професионалисти, които винаги безпристрастно и професионално се произнасят по представените при тях спорове. Така или иначе КС е задължен да вземе становище от всички страни по даден спор, така че е напълно нормално да поиска становище и от ЦИК. Аз нямам притеснения, че това ще повлияе по един или друг начин на работата на съда.

До изборите остават броени дни. В края на януари в интервю за OFFNews казахте, че въпреки осакатяването на машинното гласуване, то продължава да бъде по-добрият вариант, тъй като предпазва от превръщането на бюлетините в недействителни. Какво е становището Ви днес?

- Продължавам да поддържам виждането, че гласуването с машина е по-сигурно, защото няма как да има недействителна бюлетина при гласуването с машина. Освен това ние в последните седмици се преборихме, за да се може машинните и хартиените бюлетини да се броят и записват в протокола отделно. Това е още една гаранция за правилното отчитане на вота. Също така информацията от флаш паметта ще бъде качвана на страницата на ЦИК - нещо, за което се преборихме в 48-ото НС, като това е още една възможност за контрол. Това е още едно основание да смятам, че машинният вот е по-сигурен и по-добре защитен.

ЦИК обаче реши СИК и РИК да не могат да сверяват данните от преброяването с данните от машините. Изборната комисия все пак прие данните да се качват с финалните протоколи в сайта, но така и проверката се отлага чак на ниво ЦИК. Това забавяне рисковано ли е?

- Действително към настоящия момент сверяването на данните ще се извършва след предаването на всички книжа в ЦИК. Ние настояваме този процес да се изтегли и данните да се сверяват още на ниво районна избирателна комисия. Защо настояваме за това? Защото, когато се установи грешка в протоколите на СИК при приемането им в РИК - тя ще бъде отстранена веднага и ще се отчете реалният резултат. Ако грешките се установят след приемането на протоколите на секционните избирателни комисии и, не дай Боже, след отчитането на резултатите в ЦИК - при установени грешки единственото средство за защита остава оспорване на резултатите в Конституционния съд, а ние не искаме да се създават предпоставки за това, а максимално точно да се отчитат резултатите. Така че настоящото решение на ЦИК по-скоро затруднява процеса по отстраняване на грешките. Това е рискът, който носи.

Контратезата на представители на ЦИК е, че ако има протокол от машините, секционните комисии щели да преписват резултатите от него, вместо да броят разписките, които според ИК са носители на вота. Тази теза според Вас състоятелна ли е, защото на предишни избори, когато носител на вота бе протоколът, все пак разписки се брояха като вид контрола?

- Да, точно така. Всъщност това становище на ЦИК преповтаря тезите, изречени от парламентарната трибуна, на представители на "хартиената коалиция". Аз не мога да се съглася с такова становище, защото преброяването на бюлетините от машинно гласуване (разписките - б.а.) е задължение на секционните комисии. Ако ние считаме, че то няма да бъде изпълнено, то как ще разчитаме, че преброяването на хартиените бюлетини ще бъде изпълнено? Разбирате ли, това е едно абсурдно становище. Аз разбирам, че в момента всички представители на "хартиената коалиция" ще направят всичко необходимо, за да отрекат, че затрудняват работата на СИК, което на практика се случва, но все пак аз считам че независимо от трудностите, наша основна грижа е да успокоим членовете на СИК, да ги обучим максимално добре, да успокоим гражданите, за да отидат до секциите и да гласуват.

В този смисъл Вие отново активирахте платформата "Ти броиш". Успяхте ли да наберете 12 хиляди доброволци за вота на 2 април, така че да има наблюдатели във всяка секция? Какви са рисковете за честността на вота, проведен по новия ИК, и за какви нарушения да следят избирателите?

- Платформата "Ти броиш" набираше както членове на СИК, така и застъпници за изборния ден. Мога да кажа, че вече във всяка секция ще има хора, които са част от инициативата, а в момента насочваме застъпници към рисковите секции. Според мен това, за което трябва да следят гражданите в изборния ден, е да гласуват внимателно и да внимават за поставянето на печатите - на хартиената бюлетина трябва да има два печата, а на машинната  - един. Трябва да се внимава дали в секциите има подозрително струпване на хора и други нарушения. Ако има такива, веднага да сигнализират. На вратата на всяка секция ще има както телефон на дежурен от МВР, така и на дежурен прокурор. Винаги могат да подадат и сигнал на платформата "Ти броиш".

Един уточняващ въпрос, на предходни избори имахте наблюдатели и в секции извън страната. На втори април ще имате ли представители в рискови секции в чужбина? 

- Да, ще изпращаме. В Турция ще има застъпници. Към момента не мога да кажа в колко от секциите ще имаме наши представители, но в момента този процес се организира.

Каква е прогнозата Ви за деня след изборите? В Пловдив Асен Василев заяви, че имате вътрешно проучване, което Ви дава значителна преднина и обеща редовен кабинет с дълъг мандат. Вие какъв резултат очаквате?

- Ние в момента водим кампания обединени - "Продължаваме промяната" и "Демократична България" с цел на тези избори да сме първи и то със значителна преднина. Борим се за победа не за себе си, а за това да получим първия мандат и да предложим един реформаторски дневен ред, който да направи възможно превръщането на България в една нормална европейска държава. Има как да стане това, знаем как. Предлагаме на нашите избиратели една много ясна програма с ясни и конкретни мерки.

Какви ще бъдат първите Ви приоритети в 49-ото НС? За коалицията по-важни са социалните мерки или съдебната реформа?

- Първата ни задача в Народното събрание е да положим максимални усилия, за да се формира редовен кабинет. Не може да се поставя кое е по-важно - социалните мерки или съдебната реформа. И двете са важни. Те всъщност са взаимосвързани, защото без съдебната реформа нито една социална мярка не може да бъде устойчива. Съдебната реформа ще направи институциите чисти от корупция и ще даде правна сигурност, която пък ще стимулира инвестициите в страната и икономическия растеж. Тези неща са много-важни, за да се случат социалните мерки, за които са нужни средства. Средствата могат да бъдат осигурени, ако спрем кражбите от бюджета и създадем условия за икономически растеж.

Ако в рамките на 49-ото НС и преди местните избори има решение на КС за Изборния кодекс, то ще се наложи преработване на закона. Тогава ли ще започне работата по ИК, или ще предложите свой законопроект, възстановяващ предните разпоредби?

- Честно казано към този момент ние не сме имали разговор относно инициативи за изменение на Изборния кодекс. Това, което ние застъпвахме в 48-ото НС, е това, че е нужен спокоен разговор между политическите сили за това как искаме да изглежда изборното законодателство и всички промени да бъдат приети с консенсус, а не както се случи с последните изменения - ей така, напук, просто защото тези, които имаха мнозинство, бяха решени да покажат, че могат да си играят с Кодекса, както решат. Предстои да видим, но първи приоритет в 49-ото НС е формирането на правителство.

Ваша лична кауза бе Законът за защита от домашно насилие, който заради тяснопартийни интереси така и не се случи в предния парламент. Тогава заявихте, че денят на гласуването е бил един от онези, в които Ви е било срам да сте народен представител. Къде в приоритетите Ви се нарежда този законопроект и кога ще бъде внесен?

- Приемането на промените в Закона за защита от домашно насилие е сред приоритетите ни. Той е в предизборната програма на нашето обединение "Продължаваме промяната - Демократична България". В момента ние работим по законодателна програма за нейната реализация. Съвсем скоро ще стане ясно как сме планирали внасянето на законопроектите. Това е готов законопроект. Въз основа на някои от коментарите, които получихме в рамките на дебата в 48-ото НС, ще направим едни малки корекции и неговото внасяне няма да бъде бавено.

Ген. Атанас Атанасов нееднократно изтъква, че България се е превърнала в държава на изтеклите мандати. Ще започнете ли и кога процедура за промяна в състава на органите с изтекли мандати?

- В случай, че бъде формиран редовен кабинет, това трябва да започне. Ние ще настояваме за прозрачни процедури, в които хората, избрани да заемат длъжностите, да бъдат избирани въз основа на техния професионализъм, а не на база на тяхната политическа принадлежност. Ние, от "Демократична България", винаги сме настоявали за това. Убеждението в нашето обединение е, че в регулаторните органи трябва да бъдат избирани политически неутрални хора, професионалисти, за да вършат своята работа обективно, безпристрастно и ефективно. Един от големите проблеми в България са неефективно действащите регулаторни органи. Например нека вземем Комисията за защита на конкуренцията.

Това е поредна предизборна кампания, в която служебен кабинет явно се намесва и се заиграва със страховете в обществото. В този смисъл обявихте, че ще внесете законопроект за промяна в Конституцията. Какво е отношението Ви към идеята за премахването на служебните кабинети?

- Действително в рамките на нашето обединение "Продължаваме промяната - Демократична България" обсъждаме идеята сериозно да се реформира института на служебното правителство. Има различни алтернативи, в момента обсъждаме коя от тях е най-удачна. Може да бъде възприет моделът, който е в рамките на други европейски държави, според който ако се стигне до предсрочни избори, последното редовно правителство започва да изпълнява функциите на служебно до формирането на редовен кабинет. Може и правомощията на служебния кабинет да бъдат уредени със закон и в рамките на законодателството да бъде определено какво точно може да върши служебният кабинет. Има и още варианти, но всички те са на етап обсъждане, но да, пред нас стои идеята за реформа на института на служебния кабинет.

Ако ПП-ДБ спечели изборите и има мнозинство за съставяне на кабинет, то как ще работи тази коалиция - постовете в МС на база големина на формациите ли ще се разпределят, как ще процедирате при различни позиции на двете формации, заедно и след одобрение ли ще внасяте законопроекти и проекторешения, или ще запазите някаква самостоятелност? Ще гарантирате ли стабилно управление дори и при вътрешни спорове?

-  Ние научихме доста уроци от работата в 47-ото НС и сега при подготовката за тези избори вземаме мерки, за да ги предотвратим в 49-ото НС. Сега сме се фокусирали върху законодателната и управленската ни програма. Имаме изградени механизми за вземане на решения в коалицията. Ние не работим на квотен принцип, което същевременно ще ни позволи след дебат да вземем решение. По същия начин и за всички други постове - важни са качествата на хората и каква работа могат да свършат. Конкретни формули за формиране на правителство все още са в етап на избистряне. Това са теми, които ще коментираме в по-голям детайл след 2 април. 

Предстоят местни избори наесен. В края на 48-ото НС от ПП внесоха проектозакон, който предвиждаше ограничаване на броя на мандатите на кметовете до два. Такава промяна ще сложи ли край на феодализацията на общините?

- Този въпрос е в предизборната ни програма. Той ще бъде поставен на обсъждане, но има много детайли, които трябва да се уточняват. От една страна, големи градове се феодализират, но има малки населени места, в които няма много хора, които могат да изпълняват функцията на кмет. Трябва много внимателно да се подходи при този въпрос и при изработването на конкретното законодателно предложение ще бъдат обсъдени всички тези детайли.

Да очакваме ли този законопроект преди местните избори?

- Както казах, в момента работим по законодателната програма, но трябва да направим едно много важно уточнение. Тъй като това е ограничително условие, съгласно нашата Конституция то ще действа в бъдеще. Няма как непосредствено да бъде приложено за следващите избори.

Защо е важно да отидем до урните на 2 април? До какво ще доведе ниската избирателна активност и какви са рисковете при такава, особено около референдумите, които се организират в момента?

- На 2 април трябва да отидем да гласуваме, защото нашият глас има власт. Всеки от нас държи в себе си решението за своето бъдеще и е най-добре да го заяви като гласува. Ако не упражним своя глас, ако не упражним своята власт, някой друг ще реши вместо нас. Именно затова е рискова ниската избирателна активност - тогава контролираният вот има по-голяма тежест, тъй като при по-малко гласували в процентното съотношение контролираният вот ще има по-голяма тежест.

Що се отнася до референдумите - те ще се развият в бъдещето, но определено в момента се използват от някои политически сили, за да мобилизират популистически вот. Популизмът не е добър съветник, той не взема добри решения за бъдещето, напротив - вреден е, така че трябва да го ограничим максимално.

Парламентарни избори 2023 г. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

-240

3

редовно четящ

23.03 2023 в 13:21

Премахването на служебните кабинети ще бъде голяма крачка напред.

805

2

cdk23

23.03 2023 в 09:32

Много правилно, не може да се даде цялата власт на хора които не са избрани от хората, а назначени от някого. Ние не сме президентска република.

2099

1

Mateevk

23.03 2023 в 08:30

Мир по време на избори
С Радев, Нинова, Борисов
ще строим живота нов
Костадинов май артиса,
но за фюрер е готов

Да опазим трябва МОЧА
Путин нека не гневим
Да поставим нова плоча
Ниско да се поклоним

Руский мир на прага чука
Да го срещнем със букет
Митрофанова ни гука
Руски знамена безчет