От полето до щанда: Пътят на българското производство в Lidl (снимки)

Lidl ме научиха как да произвеждам, заяви Русалин Русев

Ружа Райчева 13 септември 2023 в 15:06 11367 0

Здравко Здравко и Русалин Русев

Снимка Лидл България

Здравко Здравко и Русалин Русев

Как стоката на щандовете на Lidl стига до вас и през какви стандарти минава? OFFNews потърси отговора на този въпрос във фирмата "Русев и Русев син" в пловдивското село Калековец - ключов доставчик на Лидл България. 

"Русев и Русев син" е българска фирма за дистрибуция и производство на гъби, зеленчуци и плодове, основана през 2009 г. Lidl и "Русев и Русев син" започват съвместната си работа през 2013 г., когато Lidl започва да купува от фирмата полски гъби. В началото във фирмата работят двама души, а с времето складовата и хладилна база в Калековец се разраства значително. Днес в нея работят 45 души.

Компанията осигурява достъп до рафтовете на веригата на над 30 малки и средни земеделски производители от цялата страна. Чрез своята логистична база и собствен хладилен транспорт, тя подпомага производството и дистрибуцията на стоката им, за да бъде реализирана в 120-те магазини на Lidl.

Общо 3 милиона лева са инвестирани. Ръстът в оборота е 30% на годишна база. Всяка година "Русев и Русев син" разширяват асортимента си, както и портфолиото си с нови производители на различна стока. Целият капацитет на базата е 2 хиляди тона. Нещата се случват бързо - производството сутрин се бере на полето, а следобед вече е в базата. Транспортира се до магазините на Lidl нощем.

Здравко Здравков е шеф на отдел "Стоково снабдяване" в Lidl, който отговаря за пресни плодове и зеленчуци. Той обясни, че "Русев и Русев син" е основен доставчик на пресни плодове, зеленчуци и гъби на Лидл България. Здравков подчерта, че идеята е истории като тази на Русалин Русев да мотивират българските производители.

Собственикът и управител на фирмата Русалин Русев разказа,че гъбите са много труден продукт за съхранение, но че ягодите са най-трудни. Освен това процесът на бране на ягоди няма как да бъде автоматизиран, тъй като всяка ягодка се откъсва от човешка ръка.

За гъбите пък се изискват ежедневни доставки, защото са по-чувствителни като продукт. Те се съхраняват в помещение, което се поддържа на 1,5 градуса температура по Целзий. Русев обясни, че може да се съхраняват и на 4 градуса, но с времето са установили, че на 1,5 градуса качеството им е най-добро.

В началото на работата си с Lidl Русев установява, че малкият обем продукция затруднява доставките, защото се увеличават транспортните разходи. Тогава Lidl се обръща с него с молба да започне да транспортира и домати от друг производител, и да ги доставя заедно с гъбите, които сам произвежда. Здравков подчерта, че този проблем с дребните производители е все така актуален в България, тъй като те трудно стигат до големите вериги.

Русалин Русев уточни, че засега компанията му се занимава с дистрибуцията на пресни зеленчуци и малко плодове. Произвеждат гъби кладница, които са много капризни за отглеждане, а отскоро - култивирани печурки, с които досега само са търгували.

"За да наложим българското, трябваше да направим няколко по-големи инвестиции, за да произвеждаме печурки", каза Русев.

В момента фирмата произвежда между 60-70 артикула българска стока за Lidl. Русев обясни, че Lidl е дал цел и посока на производитeлите у нас какво да правят с международните изисквания за стандарт на качество. Постепенно базата в Калековец се разраства. В момента на ден в нея се разтоварват и после извозват около 350 палета с прясна стока. 

"Благодарение на Lidl създадохме тази база", заяви Русев и обясни, че тя е много удобна за доставки из цяла България, тъй като се намира почти в центъра на страната. Освен това в Пловдивска област са концентрирани повечето български производители. Близо до базата има около 30 производители, с които през годините е изградена търговска организация. 

"Вергите ни научиха на повече качество и контрол, а и вдигнаха обема на плодове и зеленчуци. Между 7 и 8 пъти се е увеличила консумацията на зеленчуци и плодове в България", посочи Русалин Русев.

Той обобщи целта си - повече българска стока на пазара. Сега Русев има планове да изгради нова хладилна база в рамките на същия обект, но тя е да е почти изцяло автоматизирана, тъй като има проблем с работната ръка. "Хората не искат да работят. Искат да получават пари от въздуха. Опитваме се да избягаме от човешкия фактор", разказа собственикът на фирмата.

В новата база пак ще работят около 30-40 души. Ще се продължи същият модел на работа. В новата складова база ще бъдат инвестирани още 3 милиона лева. 

За производството на гъба кладница фирмата е взела пример от външни експерти от чужбина. Lidl са организирали множество обучения в чужбина, за да може българските производители да се научат как да спазват европейските стандарти, които после трябва да изпълняват, за да бъде сертифициран продукта им.

90% от продукцията на гъба кладница на "Русев и Русев син" се купува от Lidl. Тя трудно се гледа, защото се влияе от атмосферата. Помещенията, където се гледа са 6 метра под земята и затова не е евтин продукт.

“За мен веригите накараха българските производители да правят повече плодове и зеленчуци. Lidl ме научиха как да произвеждам. Помагат с организацията, свръзват ни с други производители в друга страни, за да се учим от тях", каза Русев.

Друга амбиция на Русалин Русев е да увеличи производството си на плодове. Фирмата му планира да замени автопарка си с електрически, но инвестициите са доста скъпи. Със сигурност ще се откажем от дизеловите автомобили, каза още Русев. 

Проверка за пестициди се прави 2-3 пъти седмично в специализирани лаборатории. Докато не получи сертификат за качеството, стоката не се транспортира. Има договорен срок за продажба на всяка стока, така че да не се разваля. После отдел за качество проверява сертификатите GLOBALG.A.P - едно от задължителните изисквания на Lidl. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Елена, която върна наградата