Е-спортът като достоен конкурент на традиционните тв формати

Диана Еленкова 25 август 2015 в 14:15 3914 0

Турнирите по видео-игри отдавна излязоха от изоставените училища и се превърнаха в събития, съперничещи си по блясък и мащаби с традиционните телевизионни формати с най-висок рейтинг.

Електронните спортове са магическо, вълнуващо преживяване, свързващо милиони хора по целия свят. Ключовите съставки, в основата на революционното нарастване на интереса към тази “оn-demand/базирана на желанията на публиката“ индустрия включват:

Самите игри и политиката на компаниите, които ги разработват.

Най-популярните в момента компютърни игри са забавление, предоставено от хора, които обичат да играят и тествано от независими други хора, които също обичат да играят.

Цените им са достъпни или следват успешен нов финансов модел – самите игри са безплатни, но играчите имат избор да си закупят или да не си закупят допълнителни пиксели от тях за незначителни суми, които придават нова визия на героите и не носят никакво предимство в играта, но радват феновете ѝ. Например – всеки може да играе когато и колкото време пожелае Dota 2 – играта, за която проведения последен турнир беше с награден фонд 17 милиона долара, без да вложи и един цент от средствата си в нея.

Видео-игрите не са от типа наводняващи ежедневието ни продукти, благодарение на „призната“, неясно по какъв начин, експертиза на някой непознат специалист, „моден диктатор“ и т.н.

Наложилите се сред много други, не толкова успешни игри, са избрани от милиони хора от всички точки на света, които са решили, че тази игра и тази компания им харесва, вследствие собствения им опит с продукта.

Звездите на електронните спортове – най-добрите състезатели, които с уменията на виртуози-пианисти управляват случващото се на екрана. Докато ръцете им изпълняват от 6 до 10 движения в секунда, умът им открива нови възможности да разгърнат пълния потенциал за превъзходство над противника, предоставен им от създателите на играта. Те взривяват публиката и чатовете на он-лайн зрителите със стратегиите си за победа и тяхното изпълнение.


Знаменитостите на електронните спортове са звезди, не защото изглеждат добре, присъстват непрекъснато в ефир или някой им е сътворил имидж, който е променил визията или индивидуалността им. Те са избрани като такива от милиони хора от всички на точки на света, които, противно на стереотипа, че геймърите предпочитат живеят в измислен свят, ценят единствено истинският талант на истинските хора. Любимите състезатели са тези с невероятните умения и същевременно личности, с които, всички, които обичат играта, могат да се идентифицират. Звездите на електронните спортове отговарят на въпроси на феновете си свободно, без задължително да са се подготвили предварително и не са си повярвали чак дотам, че да отказват да се снимат с почитателите си на събития. Те са и тези, които общуват с всички, които споделят страстта им, във форумите, социалните мрежи или просто докато демонстрират как играят от вкъщи през Twitch.

„Тwitch“ – една от най-големите платформи за проследяване на видео материали в реално време, е основният катализатор за ръста на електронните спортове. Още преди състезателния гейминг да превземе най-големите стадиони, построени за световни първенства по традиционни спортове, благодарение на Twitch, хората от цял свят имаха възможност да проследят он-лайн развитието на мачовете, които ги вълнуват. При това отново със свободния избор дали да го правят абсолютно безплатно колкото време и когато пожелаят, или да се абонират за някой от стриймовете и да отделят отново неголяма сума, за да подкрепят любимия си играч например. Дори не е необходимо да се регистрирате, за да проследите събитието – необходима е регистрация, само ако искате да споделите впечатленията си с коментарите си в чата, заедно с хората от всички точки на планетата, които споделят вашите емоции в момента. Twitch не е телевизия с предварително подбрана програма, тя е избрана от милиони хора като гъвкаво, достъпно за всички средство да изживеят магията на турнира, без значение къде по света се намират. Колко точно милиона са избрали “Twitch” - не 100% от населението на земята, но достатъчно много, че лидерите в ИТ индустрията да рекламират там. Достатъчно много, че Амазон, Гугъл и Yahoo да пожелаят да я купят. Достатъчно много, че след като Амазон я придоби, Гугъл да започне да разработва конкурентни на Twicth характеристики за Youtube.

Турнирите. Добре дошли там, където страстта на организаторите към гейминга, философията на създателите на игрите, уменията на най-добрите и подкрепата на световните ИТ лидери, които произвеждат компонентите, правещи цялата тази магия възможна, се обединяват с избора на всички тези милиони хора.

Водещите и кастърите играят игрите и познават превъзходно стила, слабостите и уменията на отборите, които представят и коментират. Имат страхотни умения за презентация, собствен, атрактивен стил и привърженици, и се грижат отначало до край всички присъстващи он-лайн и на място зрители да се забавляват сто процента от времето. Турнирът може да е съпроводен с невероятни светлинни или лазерни ефекти, рок концерт, участие на известни диджеи, традиционна церемония за страната, в която се провежда събитието демонстрирана в мащаб, който се пази за Олимпийските игри. Едно е сигурно – винаги е грандиозно, впечатляващо и насочено върху това да донесе положителни емоции на най-важната съставка на шоуто. Целият фокус е не върху талантливите състезатели, превърнали се в знаменитости със собствените си умения, не върху виновниците за цялата тази магия – организаторите, разработчиците на игрите и ИТ компаниите, не върху рекламодателите и спонсорите, които са гръбнакът на тази индустрия, а върху тези, без чиито избор да се забавляват така, нищо от това нямаше да се случи - зрителите.

Зрителите – това е слаба дума за феновете, създаващи наелектризираща атмосфера, която съперничи дори на тази на най-популярните световни първенства. И най-големият аргумент срещу електронните спортове – липсата на борба за физическо надмощие с противника, иронично се оказва една от най-силните страни на турнирите. Можете да изпратите децата си, в съответствие с  възрастовите ограничения, въведени от организаторите, без опасенията, които например мачовете Левски – ЦСКА пораждат, защото всички на място знаят, че да си по-добър, не е задължително равно на кой е по-силен или издръжлив физически. И няма смисъл това да се доказва с типична за футболните хулигани проява. Конфликтите се решават на екрана. Всеки от почитателите на място е отишъл основно да демонстрира по всички начини, за които се сети своя избор, на разпознаваем за съмишлениците му от цял свят език: „Обичам тази игра, обичам този отбор“.

Електронните спортове са и маркетинг и PR кампании от висок клас, които отговарят на истината. Пазарна утопия, в която клиентът наистина е най-важен и плаща за предоставените му услуги, само когато е много, много доволен от всичко, което е получил. Господ да му е на помощ на този, който излъже геймърската общност, че продуктът или услугите му са добри, а се окаже, че не са. Отново противно на стереотипа, че хората които обичат игрите, не обичат живота, геймърите са безкомпромисни към високото качество на преживяванията си и ако някой предаде доверието им, те не го избират. А когато милиони по света демонстрират недоволството си като откажат да отделят от парите си не само за този, но и за всички свързани с излъгалата ги компания продукти и услуги, неустойката добива размери, които карат некоректните или небрежните да компенсират по всички възможни начини грешката си. Последните или успяват да отстранят спешно всички недостатъци на това, което предлагат, в зависимост от получените оплаквания, или просто потъват.

Тези, към които обществото съвсем доскоро имаше предрасъдъци, че са непълноценни или социално неадекватни, днес диктуват бизнес за милиарди, който се усъвършенства непрекъснато в зависимост от тяхните предпочитания, така че всички страни да са доволни. Сделката е честна и успешна. Нищо чудно, че все по-голям брой хора избират да участват в нея.

Материалът е разработен в партньорство с ESL-България

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови