Ексклузивно Националният оперативен щаб вече не съществува, закриха го

За да не умират повече бежанци

DW Последна промяна на 29 август 2015 в 14:13 4451 15

"Камионът на смъртта", пълен със 71 мъртви бежанци, отново насочи погледа към напълно безскрупулните трафиканти. За жалост те нe могат да бъдат победени лесно. Какво трябва да сторим, за да няма повече такива трагедии, се пита Барбара Везел в текст за "Дойче веле"

Колкото по-далеч от нас се разиграват трагедиите с бежанците, толкова по-сухо и теоретично преминават дебатите по този въпрос. Случат ли се обаче близо до нас, детайлите истински ни шокират. Европейските премиери и представителите на ЕС, събрали с в четвъртък във Виена, изпитаха това на собствен гръб. Именно в Австрия се разигра поредната драма: край една магистрала бе открит изоставен ТИР, пълен с мъртви бежанци. Вече е известно, че става дума за 71 сирийски граждани, сред които е имало и четири деца.

Еврокомисията определи тази ужасяваща находка като "шокираща" и отново призова да се борим с всички сили срещу подобни страшни престъпления. Подобни сигнали идват от канцлерката Ангела Меркел и от съответните германски министерства. Тези дни борбата срещу трафикантите на хора отново излезе начело на европейския дневен ред. Засега обаче тя си остава само на хартия. Уверенията на политиците имат за цел главно да успокоят обществеността и да симулират някаква дейност.

Нима Европейският съюз е безсилен?

От години експертите предупреждават, че трафикът на хора е изпреварил трафика на наркотици като най-печеливша дейност на организираната престъпност в цял свят. Първоначално ставаше дума за трафик на жени и деца, а напоследък обект на престъпна експлоатация стават все повече бежанци. През цялото това време обаче Брюксел, военните и полицията на страните-членки безпомощно наблюдават случващото се.

На европейско равнище така наречената "борба срещу трафика" се разиграва най-вече в Средиземно море. Там подразделения на германския, на италианския и на други военноморски флоти се опитват да контролират трафика и каналджиите. Те обаче така и не успяват да се намесят сериозно в този процес. В най-добрия случай им се удава да открият някой трафикант сред спасените от удавяне – и това е всичко.

Твърденията, че могат да бъдат овладени каналджиите в Либия, са същински приказки за наивници. Това са могъщи кланове, които никой не може да пипне. Причината: в Либия няма работещо правителство, а ООН не разполага с мандат за намеса със сила. И нека не си правим илюзии: скоро няма да има нито едното, нито другото.

Що се отнася до предпочитания през последно време маршрут от бежанците през Гърция: повечето каналджии, отговорни за трафика по този път, се подвизават на турска територия. Правителството в Анкара би могло да предприеме нещо срещу тях. Само че то няма желание. Защото така каналджиите пренасочват стотици хиляди бежанци, които иначе може би биха останали в Турция.

Балканите, откъдето идват и каналджиите, замесени в трагедията с камиона с мъртвите сирийски бежанци, открай време предлагат гостоприемството си на организираната престъпност. Блатото от слаби или корумпирани правителства, мафиотски структури в полицейските и съдебни органи и икономическа изостаналост подхранват растежа на престъпните банди, които вече са покрили с мрежите си цяла Европа.

Какво трябва да се направи?

ЕС изглежда безсилен срещу всичко това. Липсват му инструментите, с които би могъл да пресече дейността на престъпниците. Правомощията на германската или на австрийската полиция свършват на съответната държавна граница. Вярно, че сътрудничеството се подобри и има някои успехи, както показаха и бързите арести в Унгария на заподозрените за трагедията с "камиона на смъртта". Размахът и финансовият ресурс на тези престъпни организации обаче са толкова големи, че подобни успехи са рядкост. Хората, които дърпат конците на бандите, си остават недосегаеми.

Трафикантите трудно могат да бъдат победени с досегашните средства и практики. Възможно най-бързо ЕС и страните-членки трябва или да реорганизират и оборудват полицията и силите си за сигурност, или да се откажат от гръмките си обещания.

Трябва обаче да си зададем един важен въпрос: нима изстрадалите бежанци от Сирия и от Ирак имат някакъв друг шанс да се доберат до Европа, освен с помощта на каналджиите? Вече от месеци наблюдаваме изпъстреното им с опасности придвижване, но и до днес не сме създали законни възможности да стигнат до Европа. Ако това стане, с един удар ще разбием бизнеса на трафикантите. А това би било много по-лесно, отколкото с помощта на полицията и военните.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

02.09 2015 в 15:47

АМЕРИКАНЦИТЕ (и техните маши в агенциите на ООН, в НАТО и в ЕС) бидейки ПРИЧИНИТЕЛИ на катастрофата в Изтока (Кадафи и Садам бяха лоши, обаче успешно поддържаха мира и реда в територии в които “демокрация” е чуждица) не бива да се спотайват зад Атлантика. Нали Н.АтлантическатаТ.О. имала жизнени интереси чак до ИРАН (?) та праща бойни кораби до Варна да се перчат пред Киев? Вместо да манипулират света (ЕВРОПА била длъжна сама да се оправя и да разпределя ордите с квоти!?!) логиката гласи, че още от Сирия или Турция те следва ДА НАТОВАРЯТ ВСИЧКОТО “БЕЖАНЕЦ” НА КОРАБИТЕ СИ С ПО ЕДИН МАКДОНАЛДС НА ДЕН И ДА СИ ГИ ЗАКАРАТ ДО ПРОСТОРНИТЕ ТЕХНИ ПРЕРИИ. Пространства там не им липсват -за разлика от Стария Континент- и да си ги трошат в главите, стига са се гърчили пред мексиканските “нелегални” (брей!) слугини и дюлгери ... Не ли?

02.09 2015 в 11:43

Поели са риска - точно.
Поели сме риска да сме в НАТО, носим си последствията. Важи за цяла Европа, даже за щастие още не важи толкова за Бг.

30.08 2015 в 10:01

GuiltySnowFlake, ти като какво се изживяваш? Психо-анализатор с педагогическо-морални изкривявания?
Като вадиш думички от чуждите изказвания и пишеш есета върху тях, няма да накараш никой да види твоята „правда“. Най-много да си изпросиш някоя псувня.

А за бежанците, ще цитирам изказване на един друг от пишещите тук: „Поели са си риска, рискът им отвръща!“
Какво толкова има за разсъждаване?

30.08 2015 в 06:09

Иван, тази реторика не принадлежи в цивилизования свят. Е, прав си, спорно е дали България е част от него. За твоя информация фразата ти е силно клиширана, а и не всички идващи изповядват ислям. Да не говорим за "ислямисти" като в Ислямска държава.

Batkata, утайката я виждаме всекидневно по българските улици. За съжаления тя има българско гражданство и носи българско име. Арабските страни не могат да бъдат поставени под общ знаменател, без това да доведе до сериозно опростяване на проблема и оттам до неговото съвсем погрешно възприемане. Индонезия е предимно мюсюлманска, и Саудитска арабия - няма ли разлика между тях в законите и порядките? На какво базираш твърдението, че идващите са утайката на обществото. Да вземем следния пример. ИДИЛ завзема територии в Сирия, превзема дадено населено място, определени хора се присъединяват към тях, а други решават да не го направят, заради което са "принудени" да напуснат дома си. Тези хора идват тук и са утайката на обществото? Тези, биещи се за ИДИЛ, не са? Или казваш, че всички "араби" са утайки? Така става, като вземаш мнението си на готово, а не го изграждаш сам.

Генчо, нека те обидя. Мисля, че единствената работа, която би могъл да вършиш, е да изпълняваш заповеди - примерно държавен чиновник...

30.08 2015 в 05:57

High, видях другия ти коментар. Този, в който доказваш, че си поне частично асимилиран от не толкова прогресивната част на българското общество. Откъде знам това, ти използваш думата "брато". Чудесна визия за нещата, няма значение какви са хората, какъв потенциал имат, дали идеите им са оригинални и реализируеми у нас, ако не са легални, те са никой в България. Интересно заключение, проблемът е, че живеем в 21 век. Престъпници са, прав си тук, престъпват нашата граница. Не искам да вземам страна, но смятам, че ще е по-добре, ако теб и подобно "мислещите" ви изселят, а тук останат тези "незаконни" индивиди.
Мордор? Базирано на няколко филма, случващите се в промеждутък от време, силно обременено от конфликти, се опитваш да извадиш заключение за това, какви биха били законите там??? Биха били може да означава и в далечното мордорско бъдеще, където всичко е "по-цивилизовано", нали така? Или нещата никога не се променят, поне малко - Еми, да попитаме историята, какво ще кажеш?
Ако българи са в беда, леле. Да те наричам ли фюрер? Ние имаме ли някакъв морален приоритет да се грижим за родените на наша територия повече от за тези, които не са, но са тук по някаква причина? България над всичко, нали така?
И все пак - сред българите няма престъпници, така ли да те разбирам? Интересна теория, отново можем да се консултираме с архивите, ако пожелаеш де?
Да въведем интелектуален ценз за гласуване, хора, иначе High, ще има право да определя бъдещето на държавата, базирано на България над всичко и тези неща, които е изредил в коментарите си?...

30.08 2015 в 05:42

High, бежанец означава човек, които по някаква причина е решил или би принуден да напусне мястото, където се е бил установил. В качеството си на такъв той може да загине, независимо дали е вътрешен или интернационален по дефиниция. Представи си все пак какво е нивото на професионализъм на българските и не само на тях гранични власти, ако хората минават, натъпкани в камиони. Защото ако не минаваха, а ги ловяха, тогава щяха да бъдат или регистрирани, или настанени някъде временно, т.е. нямаше да са имигранти в този смисъл. Нямам коментар за грешкото представяне на ордите, дори и страшни за противниците си при определен владетел, те са били спасители за други и обединители за трети при друг владетел. Стереотипно използвана терминология - честито, или намекваш, че те са контролирани?
С паспорт в ръка - винаги ли е възможно да се сдобиеш, или да вземеш със себе си този документ? Наистина ли е толкова цивилизовано да преминеш през ГКПП, където са се извършвали измами за милиони, вземали рушвети и др?
Защо ти си легал в България само защото са те родили тук или си изкарал документ по някакъв начин, а те не са? Да не би ти да си по-ценен или по-допринасящ за обществото в страната, и не само? Как би могъл да знаеш това?

30.08 2015 в 03:14

ААааааахахахах трафикант със скрупули хахаххаах

29.08 2015 в 17:18

За да не умират повече бежанци да си стоят у тях,тук не сме ги канили.

29.08 2015 в 16:56

Проблема е, че ЕС заедно със САЩ и Русия носят донякъде отговорност за тия хора. За либия и сирия и ирак и афганистан оптеделено трябва да се носи отговорност. Сирия се разпада заради една руска военна база на середиземно море, това е реалност. Заради тая Руска база малоумния диктатор не отстъпи на народа си и в есто да се разминат с едни избори, превърнаха държавата си в развъдник на терористи. Либия нали уж и помогнаха да се освободи от кадади, ама трябваше ипомощ да си посторят държава. Афганистан какво да коментираме или ирак - някави диктатори си играят на суперсили и после остаеят пустиня

29.08 2015 в 16:46

Това не са бежанци, а утайката от арабските страни, които носят само погром след себе си и са тръгнали на запад да цоцат социални като събратята им в развитите страни от ЕС. Всички тея са престъници и утрепки и трябва да се разкарат час по-скоро от страната.