Магазините за мюсюлмански облекла междувременно имат лошата слава на свърталища на опасни хора и идеи. В Германия много от тези магазини са пряко свързани с радикалните салафити.
Магазинът за бурки в центъра на Франкфурт е средище на правоверни мюсюлманки: там те си купуват различни видове забрадки и покривала. За празнични случаи жените могат да избират измежду разнообразни дълги роби, изработени от брокат или пък с надиплена яка. Поръчки могат да се правят и онлайн.
Магазинът за мюсюлманска мода във Франкфурт обаче се прочу в последно време не заради богатия си асортимент, а заради връзките си със салафитите. Бащата на собственичката - Абделлатиф Руали - например е сред основателите на едно междувременно забранено салафистко сдружение. Твърди се, че и много други съдържатели на подобни магазини поддържат връзка с тези крайно консервативни и екстремистки настроени среди.
Според информации в медиите, магазини като този във Франкфурт, поощряват приобщаването на жените към консервативния ислям, към салафизма и в крайна сметка към екстремизма. Опитите на журналисти от Дойче Веле да разговарят със собствениците на франкфуртския магазин и на някои други подобни магазини, завършиха без успех.
Когато модата става опасна
"Магазинът за мюсюлманска мода във Франкфурт е тясно свързан с потребителската култура на салафистките среди", смята етноложката Сузане Шрьотер, която ръководи франкфуртския център „Глобален ислям”. Салафизмът е не само религиозно и политически мотивиран, той е и един вид стил на живот. Онези, които следват неговата идеология, желаят да ориентират живота си по правилата на салафистката утопия, обяснява Шрьотер. Те купуват например само биопродукти, защото смятат, че по времето на Пророка всичко е било екологично чисто.
Според американския мозъчен тръст „Брукингс”, салафизмът е "идеята, че истинският ислям може да се открие в образеца на предишните поколения, които по време и географско място са живели много по-близо до Пророка Мохамед, отколкото днешните хора".
Магазините за никаби и бурки в Германия възникнаха главно през последните 10-15 години, посочва Шрьотер. Тъкмо в тази страна носенето на бурка се е превърнало в един вид бунт, защото в Германия се гледа все по-критично на строго консервативните мюсюлмански обичаи. Онези, които носят мюсюлманско облекло, вярват, че така следват повелите на Пророка и им е все едно, че с избора на облекло могат да си създадат врагове, обяснява етноложката.
Салафистка мода и за деца
Сред типичните дрехи на салафистката субкултура е дългата пола, комбинирана с химар - вид покривало с дълги ръкави. Ръкавиците и забрадката придават завършеност на тоалета. Всички модели се предлагат в магазините за мюсюлманска мода и за деца от двегодишна възраст нагоре. "Това е част от една култура, чиито членове искат да покажат, че се числят към ислямската идеология", обяснява експертката. Патриархатът, антидемократичните възгледи и защитата на насилието също са елементи от този светоглед, според който мюсюлманите живеят във враждебно за тях обкръжение. "Магазините за мюсюлманска мода позволяват осъществяването на контакт с хора, които изповядват подобни възгледи", посочва Шрьотер.
Манаси Гопалакришнан, "Дойче веле".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
16193
4
24.11 2016 в 15:28
Ислямски ценности.
13540
3
23.11 2016 в 21:18
77927
1
23.11 2016 в 21:09
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир