Опорките за Витоша
В последно време пак тръгнаха опорки как екологичните организации “затворили” Витоша и пречат на софиянци да ползват планината. Заради това се чувствам задължен да разсея поне част от множеството глупости, които се пишат.
Всички снимки са от Плана за управление на Природен парк “Витоша”.
1. Планът за управление е разработен от екологичните организации. Грешно - планът за управление е разработен от Националния център за регионално развитие на Министерство на регионалното развитие.
2. Планът за управление е писан от Тома Белев за да спре Цеко Минев. Грешно - планът за управление е приет с решение на Министерски съвет N 305 от 22.04.2005 година, а Витоша ски АД придоби 100% от капитала на Въжени линии АД от Столична община на 20 декемри 2007 г . Аз по разбираеми причини няма как нито да изработвам плана, нито да предскажа какво ще се случи след две години.
3. Планът за управление спира подмяната на лифтове и влекове. Грешно. Планът предвижда подмяната.
4. Планът за управление не предвижда територии за каране на ски. Грешно. Площта за ски спорт и туризъм е два пъти по-голяма от тази на Банско.
5. Планът за управление изисква при подмяната на лифтовете и влековете да се запазят стъпките на стълбовете. Грешно - изисква да се запази трасето.
6. За да се подменят стълбовете на съществуващите лифтове и влекове, имотите трябва да се изключат от горските територии. Грешно. Законът за горите не изисква това и това е точно предложение на природозащитните организации след протестите за закона за горите през 2012 г : Чл. 54. (1) Право на строеж върху поземлени имоти в горски територии без промяна на предназначението на територията се учредява за изграждане на: ............... 6. (нова - ДВ, бр. 60 от 2012 г.) станции и стълбове на съществуващи лифтове и влекове, които са търпими строежи по Закона за устройство на територията, включително за нуждите на основен ремонт, реконструкция, подмяна и/или модернизация - за срок до 20 години;
7. Планът за управление изисква промяна на предназначението на земеделските земи при подмяната на лифтове и влекове. Грешно. Точно обратното.
8. Планът за управление не позволява да се поставят нови ски влекове и не позволява нова организация на съществуващите. Грешно. Точно обратното.
За действието на плана бяха възстановени и поставени няколко нови ски-влека - на Алеко, на Ветровала, на Офелиите и на х. Елица. И нямаше проблем. И хиляди деца се обучават на тях от години. Само Витоша ски не възстановиха нищо, а допълнително затвориха Романски, Спас, Боби и Конярника.
9. Екологичните организации затвориха Витоша за гражданите. Грешно - закриването на автобусна линия 61 до Златните мостове е извършено с решение на СОС през 2003 година, заради недостигащи 200 хиляди лева. Общинските съветници в този мандат бяха от БСП, СДС, ССБ, "Гергьовден", БЗНС-НС, Демократическа партия, ДСБ, Демократи за София и НДСВ. Въжени линии собственик на Симеоновския, Драгалевския и Княжевския лифт, бяха приватизирани след с решение 837 по протокол 116 от 26.07.2007 на СОС . Тогава в СОС имаха общински съветници ГЕРБ, БСП, Алианс за София, Атака и НДСВ. Продажната цена е 8,3 млн.лева. В договора липсват условия за възстановяване на Княжевския лифт или за модернизиране на Драгалевския, нито за работа на лифтовете през цялата седмица или даже през почивните дни.
10. Няма кой да задължи собствениците на лифтове да ги възстановят. Грешно. Съгласно членове 195 и 196 от Закона за устройство на територията закона дава право на кметът на всяка община да задължи собственика да “извърши в определен срок необходимите ремонтни и възстановителни дейности за поправяне или заздравяване.” или да премахне неговия опасен или нефункциониращ строеж или съоръжение. Като директор на парка съм изискал такава комисия, но Столична община се ослуша.
11. Министерство на спорта се грижи за спорта на столичните деца. Грешно. Единственият влек на Витоша собственост на министерството “Заека”, стои като паметник осем години, заради един счупен нарочно стълб, след като беше взет под наем от Българска федерация по ски. При това кабинета Орешарски наля безумните 280 000 лева в ремонт на долна станция, но не и за функционирането на влека.
В момента виновните за осуетяване на достъпа на гражданите до Витоша се опитват да стоварят своите грешки на универсалният виновник - еколозите, но не са познали. Ресто, не струва. Защото има и списъци на участвалите в обществените обсъждания на Плана за управление, и на общинските съветници гласували приватизацията на лифтовете, и на кметовете по това време, и писма с искания и мотиви. И за да не се стига да показваме кой се е интересувал от Витоша и кой обслужва интересите на офшорен олигарх, дайте да възстановим достъпа до планината поне до нивото от преди 2003г. - възстановете редовни автобусни градски линии до Златните мостове и Алеко през цялата седмица. Сега имате автобуси на газ, ако искате купете и електрически. Кметът г-жа Фандъкова да назначи комисията по чл. 196 от ЗУТ и да прегледат състоянието на всички лифтове и влекове. Нали не трябва да чакаме някой да загине от тях? Ако собствениците им - Витоша ски и ММС, не желаят да ги възстановят могат да си приберат железата и да се намери нормален собственик, който да иска съоръженията му да работят, а не да не работят. Имам и други предложения, но за тях друг път - тези две са основните.
ето и две графики бонус от представително социологическо проучване на живеещите около парка Витоша, поръчано от Дирекцията на парка и изпълнено от ЕСТАТ през 2014 г.