Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и районните ѝ подразделения да проверяват документацията по трудовите договори на работещите в болниците, предвижда проект за промени в Закона за здравното осигуряване.
Изискването се въвежда заради несъответствията в разписаните в Колективния трудов договор основни възнаграждения и реалните заплати на медицинските специалисти в лечебните заведения.
С друга промяна се създава възможност НЗОК да извършва съвместни проверки в координация с други институции. Според мотивите към законопроекта така ще се осигури комплексен подход. Предлага се при проверка на НЗОК/РЗОК в аптеки да присъстват експерти на Българския фармацевтичен съюз, които не са в договорни отношения с търговеца на дребно.
Предвижда се още да бъде въведена методика за определяне на броя на здравните специалисти, особено медицински сестри, които са необходими в различните лечебни заведения. Създава се разпоредба, с която се регламентира участието на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи в преговорите между НЗОК и Българския лекарски съюз при подписване на Националния рамков договор.
Предлага се промяна в Закона за лечебните заведения, според която Областната здравна карта и Националната здравна карта трябва да съдържат конкретните потребности от лекари, зъболекари и медицински сестри, за да бъде гарантиран достъпът до медицинско обслужване на пациентите от всички области.
Определят се предпоставките за актуализиране на Националната здравна карта, за да съдържа адекватни данни за потребностите на населението от достъпна извънболнична и болнична медицинска помощ.
С цел подобряване на контрола в областта на медицинските изделия, помощните средства, приспособленията и съоръженията за хората с увреждания изрично се посочва, че контролните функции на НЗОК включват не само предписването, но и отпускането на тези изделия.
Осигурява се безплатен достъп до лекарства на всички пациенти с коагулопатии (нарушено кръвосъсирване) при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни операции, независимо дали заболяването е вродено или придобито.
С друга промяна се регламентира обменът на информация от НЗОК към МЗ с развитието на Националната здравноинформационна система. Предвижда това да става с обмен на данни по електронен път, без да се налага подписването на споразумения за предоставяне на информация.
Предвижда се още оптимизиране на бюджета на НЗОК за заплащане на дейностите по отпускане на лекарства за домашно лечение, напълно реимбурсирани от Касата (безплатните медикаменти за сърдечноболните). Прогноза показва, че при запазване на сегашния темп на увеличение на броя на електронните предписания, за да бъдат осигурени средства за плащания до края на годината ще са необходими допълнителни 41 944 274.00 лв. Затова се въвежда правило, според което цената на дейностите по изпълнение на едно електронно предписание с един или повече лекарствени продукти, заплащани 100 на сто от бюджета на НЗОК, не може да надвишава стойността/общата стойност, която НЗОК трябва да заплати за продукта/продуктите.
Проектът предвижда и въвеждане на качествени и количествени критерии за лечение, с които НЗОК и съсловните организации ще се договарят за комплексни измерители на здравната помощ.
Законопроектът регламентира и възможността хората с трайно намалена работоспособност да получават подкрепа при обжалване на експертното решение на ТЕЛК докато тече процесът на преосвидетелстване.
Пълното съдържание на законопроекта, предложен за обществено обсъждане до 2 август, можете да видите тук.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир