Върховният административен съд (ВАС) е отменил правилата, с които Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) е посочила как да се извършва измерването на електрическата енергия.
Това е станало с решение от 21 февруари, след като от Върховната административна прокуратурата оспориха административния акт, който е от 2013 година.
Мотивите на държавното обвинение бяха, че разпоредбите, с които се уреждат отношенията, свързани със случаи и начини за извършване на преизчисление на количеството електрическа енергия, потребено от битови и небитови клиенти от операторите на съответните мрежи и то едностранно, са приети в нарушение на основни начала на административното производство - законност; равенство; достъпност, публичност и прозрачност; последователност и предвидимост и при неспазване на приложими разпоредби на Закона за нормативните актове, въведени за гарантиране на принципите за обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.
Един от мотивите на прокуратурата, с които се иска отмяна на правилата, е свързан с изискването преди приемането им те да бъдат публикувани за обществено обсъждане с придружаващи ги мотиви. Според държавното обвинение:
Нормата ясно и недвусмислено задължава компетентния орган преди приемане на нормативния акт, да го публикува на интернет страницата си заедно с мотивите, съответно с доклада, като предостави на заинтересованите лица най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.
Съдът се съгласява, че доказателствата сочат, че на 26.07.2013 г. на интернет страницата на комисията е бил публикуван само проектът на правилата, но не и мотивите към тях:
Липсват доказателства, както и твърдения на административния орган за публикуване на мотиви към проекта или доклад. Ето защо съдът намира, че такова публикуване не е направено. Допуснатото нарушение на императивно изискване на чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове е съществено нарушение на правилата за издаване на оспорените четири правни норми и съставлява отменително основание по смисъла на чл.146, т.3 във връзка с чл.196 АПК. Още повече, че същият въпрос, приложим към цялостния подзаконов нормативен акт – Правилата с изключение на четирите оспорени разпоредби, поради липса на активна процесуална легитимация на оспорилите ги лица, е разрешен с решение № 1500 от 6.02.2017 г. по адм.дело № 2385/2016 г. на ВАС, петчленен състав. В него, поради неспазване на изискванията на чл.26, ал.2 и чл.28, ал.3 ЗНА са отменени ПИКЕЕ с изключение на разпоредбите на чл.48-51 от тях. Отделно от това в протеста на прокурора са цитирани многобройни решения на състави на ВАС, в които безпротиворечиво се приема, че неспазване на изискването на чл.26, ал.2 ЗНА има характер на съществено процесуално нарушение, водещо до незаконосъобразност на постановения нормативен административен акт. Цитираното в писмената защита на ответната страна решение на тричленен състав на ВАС касае различна фактическа обстановка, въз основа на която неспазвнето на изискването е отчетено, като несъществено. Тя обаче драстично се различава от настоящия случай.
В същото време липсва и доклад към проекта на правилата, в който по закон се изисква да бъдат отразени причините, налагащи приемането на промените, целите, които се поставят, финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива, както и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. "Добрата нормотворческа практика изисква в случаите, когато не са необходими финансови средства или няма прилагане на право на Европеайския съюз, това изрично да залегне в доклада", коментират от съда.
В настоящия случай – председателят на комисията със заповедта за сформиране на работна група й е възложил да изготви в срок до 3.06.2013 г. два документа – доклад и проект на ПИКЕЕ, които да представи на комисията. Както бе анализирано в т. 3 от приетите за установени от доказателствата по делото факти, такъв доклад липсва. Това означава, че работната група е изготвила само единия от двата възложени документа - проекта за нормативния акт, но не е изготвила доклад към него. Ето защо не е ясно какъв доклад е разглеждал административният орган на закритото си заседание по протокол № 114 от 24.07.2013 г., съответно какъв доклад е приел, заключава съдът.
Решението може да се обжалва или протестира с касационна жалба или протест пред Върховния административен съд, петчленен състав в 14-дневен срок.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)