Софийската окръжна прокуратура (СОП) внесе в Софийския окръжен съд (СОС) обвинителен акт срещу шестима души за катастрофата край Своге, при която на 25 август 2018 г. загинаха 20 души, а други бяха ранени, съобщиха от държавното обвинение.
Материалите по делото са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 вещи лица. Приложени са и множество веществени доказателства.
104 лица са конституирани като пострадали, част от които в момента са в чужбина. След приключване на разследването предявяване на материалите на страните по делото е продължило няколко месеца.
Шофьорът на автобуса Г.Г е превозвал членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, както и други хора. За този ангажимент управляваното от него дружество „М.-5" ООД имало сключен договор за маршрут от с. Световрачене, област София, до с. Царевец, община Мездра, и обратно.
Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на Своге с тридесет пътници. В близост до местността „Янкулови воденици" имало завой надясно и поставени пътни знаци за забранено движение със скорост, по-висока от 40 км/ч и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя с около 53.5 км/ч. Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили „Нисан" и „Ситроен", промяна на посоката, преминаване през мантинелата и преобръщане на автобуса по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания. Двадесет от тях са починали в резултат на тежки травми, на другите 10 пострадали са причинени телесни повреди.
В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превозът на пътници, не е преминал задължителен технически преглед.
Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по Проект „България Транзитни пътища V, ЛОТ № 17". Дейностите по него били извършени от Сдружение „Т.С." на основание договорно споразумение от август 2011 г. с Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) в качеството на възложител след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта. Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството „П. 2000" ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.
По досъдебното производство са извършени множество експертизи за изясняване на причината на ПТП, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертизи, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобус „МАН", физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертизи.
Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%.
За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП, обясняват от прокуратурата.
От страна на обвиняемия Б. Иванов, в качеството му на ръководител на проекта, не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък.
Обвиняемият С. Трифонов като началник на Асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност.
Обвиняемият И. Иванов като технически ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект.
Обвиняемата М.Т. като строителен инженер не е изпълнила нормативно установените си задължения за строителен надзор на строителните работи.
Обвиняемата С. Г., в качеството й на директор на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура", не е изпълнила задълженията си по ръководене и управление на проект „Транзитни пътища V". Тя не е създала организация спрямо работата на лицето, осъществяващо контрол върху „П. 2000" ЕООД.
Предстои съдът да насрочи разпоредително заседание по делото.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир