Прокуратурата внесе в съда 277 тома за катастрофата край Своге

OFFNews 01 февруари 2021 в 16:34 2451 0

Софийската окръжна прокуратура (СОП) внесе в Софийския окръжен съд (СОС) обвинителен акт срещу шестима души за катастрофата край Своге, при която на 25 август 2018 г. загинаха 20 души, а други бяха ранени, съобщиха от държавното обвинение.

Материалите по делото са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 вещи лица. Приложени са и множество веществени доказателства.

104 лица са конституирани като пострадали, част от които в момента са в чужбина. След приключване на разследването предявяване на материалите на страните по делото е продължило няколко месеца.

Шофьорът на автобуса Г.Г е превозвал членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, както и други хора. За този ангажимент управляваното от него дружество „М.-5" ООД имало сключен договор за маршрут от с. Световрачене, област София, до с. Царевец, община Мездра, и обратно.

Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на Своге с тридесет пътници. В близост до местността „Янкулови воденици" имало завой надясно и поставени пътни знаци за забранено движение със скорост, по-висока от 40 км/ч и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя с около 53.5 км/ч. Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили „Нисан" и „Ситроен", промяна на посоката, преминаване през мантинелата и преобръщане на автобуса по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания. Двадесет от тях са починали в резултат на тежки травми, на другите 10 пострадали са причинени телесни повреди.

В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превозът на пътници, не е преминал задължителен технически преглед.

Платното за движение било покрито с асфалтова настилка, положена при рехабилитацията на пътя по Проект „България Транзитни пътища V, ЛОТ № 17". Дейностите по него били извършени от Сдружение „Т.С." на основание договорно споразумение от август 2011 г. с Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) в качеството на възложител след проведена процедура и извършеното оценяване за изпълнител на проекта. Имало е сключен и договор за възлагане на консултантски услуги между АПИ и дружеството „П. 2000" ЕООД за осъществяване на строителен надзор на обекта.

По досъдебното производство са извършени множество експертизи за изясняване на причината на ПТП, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертизи, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобус „МАН", физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертизи.

Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%.

За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП, обясняват от прокуратурата.

От страна на обвиняемия Б. Иванов, в качеството му на ръководител на проекта, не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък.

Обвиняемият С. Трифонов като началник на Асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност.

Обвиняемият И. Иванов като технически ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект.

Обвиняемата М.Т. като строителен инженер не е изпълнила нормативно установените си задължения за строителен надзор на строителните работи.

Обвиняемата С. Г., в качеството й на директор на дирекция в Агенция „Пътна инфраструктура", не е изпълнила задълженията си по ръководене и управление на проект „Транзитни пътища V". Тя не е създала организация спрямо работата на лицето, осъществяващо контрол върху „П. 2000" ЕООД.

Предстои съдът да насрочи разпоредително заседание по делото.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Защо най-тъмното време на годината не е и най-студеното?