Въпреки че все повече и повече студенти пълнят ИТ специалностите в университетите, фирмите изпитват трудности при намирането на подходящи компютърни специалисти, показва изследване на НСИ.
През 2018 г. всяко пето предприятие (19.8%) има служители, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат ИКТ системи или софтуерни приложения. 64.7% от големите компании (с 250 и повече заети) предлагат работа за ИКТ кадри, а при малките предприятия (10 - 49 заети) този относителен дял е 16.3%. 8.8% от работодателите осигуряват обучение в областта на ИКТ. През предходната 2017 г. 9.6% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като голяма част от тях - 42.4% - са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри, показват данните.
В същото време компютрите са задължителна част от работата: при фирмите с 10 и повече заети 96.7% използват компютри, а при големите предприятия относителният дял e 100%. Високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за предприятията и 94.6% от тях са били в постоянна връзка с глобалната мрежа през текущата година. За връзка с интернет те основно използват DSL или друг вид фиксирана широколентова връзка (83.9%).
През последните 5 г. максималната скорост за изтегляне на данни нараства, като през 2018 г. в 59.9% от предприятията скоростта на най-бързата фиксирана връзка е била по-висока от 30 Mbps.
През 2018 г. 45% от фирмите с 10+ служители им осигуряват смартфони, таблети и лаптопи, както и връзка с интернет. Най-голяма е концентрацията им в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (69.1%), а най-малка - в „Хотелиерство и ресторантьорство“ (29.6%). Шефовете държат служителите им да имат непрекъснат достъп основно до: служебния имейл (39.2%), фирмени документи (17.7%) и специализирани софтуерни приложения (14.1%).
През 2018 г. 31.5% от работещите ползват всеки ден компютър, а на 28.1% е осигурен достъп до интернет.
Повече от половината предприятия (51.1%) имат сайт. Най-голям е техният дял при големите компании (88.2%). Сайтовете основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%), поставят връзка или препратка към профила си в социална медия (35.0%) и предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги (28.3%).
През 2018 г. 21% от предприятията посочват, че включват в своите стратегии платена реклама по интернет. Основният им метод е реклама, базирана на съдържанието на уебстраниците, посетени от потребителите, или на търсени ключови думи (77.6%). По-малко предприятия използват реклама, базирана на геолокацията на потребителите (27.8%) или на проследяването на предишни действия или на профила им - 23.3%.
През 2018 г. 8.3% от предприятията се възползват от „облачните“ технологии, за да оптимизират бизнес процесите си, като основни потребители са големите предприятия (29.7%). Основните им цели тук са поддръжка на електронна поща (73.5%), съхранение на файлове (63.7%) и хостинг на бази данни (58.4%).
Степента на внедряване от предприятията на съвременни технологии като триизмерно (3D) принтиране и роботизирани машини и системи все още не е голяма в българския бизнес. През предходната календарна година 1.8% от предприятията използват 3D принтери, а 4.4% си служат с роботи. Най-активни при внедряването на тези технологии са големите компании: 7.6% от тях използват 3D печат, а 17.6% разполагат с роботизирани машини и системи.
Анализ на „големи данни“ (Big Data)
Терминът „големи данни“ се отнася за големи количества от различни видове данни, произведени с висока скорост от голям брой различни източници. През 2018 г. 6.7% от предприятията извършват анализ на „големи данни“, като най-активни са големите предприятия (24.8%). Най-много предприятия (65.3%) използват за анализ данни за местоположението на ползвателите на преносими устройства. Данните, генерирани от социални медии, както и данните на предприятието от смартустройства или сензори, се използват съответно от 29.4 и 24.0% от предприятията. За анализа на „големи данни“ 84.0% от предприятията ангажират собствени служители.
Електронна търговия
Данните от проведеното през 2018 г. изследване показват, че през предходната календарна година 8.1% от предприятията продават своите продукти и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 5.2% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уебпродажби е 7.3%, а на тези, използващи съобщения от тип EDI - 1.2%.
По-голямата част от предприятията, които продават чрез уеб, осъществяват онлайн продажби чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение (86.5%), а 35.3% използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG, Alibaba и други. Онлайн търговците най-често реализират продажби на физически лица
(92.4%), но немалко предлагат своите продукти и услуги на други предприятия или на публични институции (62.8%).
Увеличение се наблюдава в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн, като през 2017 г. 17.0% от тях са закупили стоки или услуги чрез сайт, уебприложения или съобщения от тип EDI, което е с 4.0 процентни пункта повече в сравнение с 2016 г. Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия, 28.5% от които извършват покупки по интернет, а 15.4% продават стоки или услуги онлайн.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)