Две години на пандемия и избухналата война само на стотина километра от границите на страната могат да окажат доста влияние върху представата за света на младото поколение. Несигурност и известна доза песимизъм са част от основните настроения на българите на възраст между 16 и 25 години. Парите не са най-важното нещо в живота, но са ключово за постигане на повечето цели, а семейството продължава да се издига на пиедестал от младежите в страната.
Това са част от заключенията, до които стига проучване на изследователската фирма IPSOS, поръчано от компанията за потребителска електроника Huawei. То е осъществено в България в периода 23-28 март и обхваща 300 младежи между 16 и 25 години, които живеят в столицата и населени места разпределени в три категории – над 100 хил. жители, над и под 50 хил.
Демографията е подбрана специално да пасне на профила на поколение “Nova”, както е формулирано от Huawei. Това според компанията ще са основните потребители на смартфоните Huawei Nova 9 SE, които навлязоха на пазара в страната през последните дни.
Песимизъм и финансова несигурност
Светът върви към по-лошо е отговорът, който са дали повече от половината анкетирани или 55%. Само една четвърт или 26% са оптимистите за глобалното развитие. Жените са по-негативно настроени от мъжете, като близо две трети от тях споделят опасения за посоката, по която върви света. При мъжете има сравнителен паритет – 44% срещу 39% в полза на негативното развитие.
Парите и богатството са повече средство за постигане на целите, отколкото фикс идея, около която младите да се стремят. Семейното щастие е основният приоритет на 26% от българските младежи, а след него е спокойният и сигурен живот (22% от анкетираните). Кариерното развитие и личното удовлетворение са след това с по 15%.
Богатството заема едва пето място със 7%, но реално подпомага постигането на предходните приоритети. Парите заемат централно място, но според младите те са най-вече начин за защита на бъдещето на себе си и семейството си (44% от запитаните) и след това като средство за забавление (41%) или справедливо възнаграждение за труда (37%).
Предвид тези резултати и несигурните времена в които живеем, не е изненада, че за 43% от младите в България най-големият мотиватор на работното място е… високата заплата. Около една трета от анкетираните посочват също така добрият баланс между работа и лично време, а условията на труд са третият най-важен фактор. Изненадващо, въпреки пандемията популярността на дистанционната работа и гъвкавото работно време е сравнително ниска – предпочитан мотиватор за едва 28%.
Личният успех и воля за самоусъвършенстване
Младежите в страната са раздвоени по темата дали успехът на един човек се измерва с богатството – 37% смятат, че да, докато 33% не са съгласни. Половината от анкетираните обаче са на мнение, че по-богатите хора са по-щастливи. Младите българи имат сравнително силен предприемачески дух, като 43% от тях са готови да започнат собствен бизнес, ако им се отдаде такава възможност. Следващият приоритет в инвестициите са собствено жилище (35%), а за 31% са пътешественици по душа и биха предпочели да тръгнат нанякъде.
Над 55% от младежите в страната имат стремеж да развиват личностните си качества. Следва реализацията в любим спорт или изкуство. Като първото е предпочитано повече от мъжете, докато второто е любим избор на жените.
Най-вдъхновяващите неща за поколението “Nova” се оказва природата. Според IPSOS обаче, младите имат доста „консуматорска“ нагласа. Те обичат да се наслаждават на природата, но не и да предприемат активни действия за нейното опазване. Доброволчеството, екологичната нагласа и работата по каузи са изключително ниски приоритети и в изследването обикновено са на последните позиции.
Настроения към технологиите
За поколение почти буквално отгледано от дигиталните технологии е нормално те да заемат важна част от ежедневието. Младите българи са категорични - над 60% от тях смятат, че използването на иновации им помага да се грижат за себе си. Например с поддържането на добра форма чрез комбинация от спорт и следене с технологии или за воденето на здравословен начин на живот. И при двата варианта, различни продукти, като приложения, умни гривни и часовници могат да помогнат за следенето на резултатите и да настроят по-позитивно потребителите.
Младите българи прекарват средно по 3,7 часа в социални мрежи. Между 3 и 4 часа прекарват 36% от тях, а между 5 и 6 часа – 21%. Една четвърт се ограничават между час и два. Повече от 8 часа на ден прекарват от около 6%. Въпреки тези данни, повече от половината младежи в страната все още предпочитат да общуват „лице в лице“. Едва 12% настояват основно за онлайн комуникация, а 31% са еднакво отворени и за двата метода.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)