Дигитална Европа - пътят е дълъг, посоката вярна

Последна промяна на 21 ноември 2017 в 09:07 1019 0

За последните пет години Европейската комисия и Европейската инвестиционна банка са инвестирали над 350 млн. евро в цифровизацията на Европа и в различни стартъп компании, както и в малки и средни дигитални фирми. Инвестицията е успешна, тъй като статистиката сочи, че приходите на тези компании възлизат на над 875 млн. евро.

За последните години по дигитални европейски програми са създадени над 10 хил. фирми, над 25 хил. работни места, 210 са стартъп компаниите*.

И въпреки тази информация и големите суми, които се наливат, Европа има да гони САЩ и Китай по технологичен напредък още дълго. Първата крачка е направена, а превръщането на Европа в център на дигиталния свят е въпрос на време.

Днес ще ви разкажем за малките, но сигурни стъпки, които с малко доверие и добра експертиза, вече се наричат успешни проекти и търсят своето скромно място под слънцето, за да направят Промяната.

Първата спирка от медийната обиколка, организирана от ЕК, за отразяване на малките успешни дигитални проекти, спонсорирани от европейски институции, е във Вроцлав, Полша, а там ни води уникален по рода си софтуер за прецизно земеделие.

SatAgro е иновативно интернет приложение в помощ на земеделеца. Използва сателитни снимки, позволявайки на фермерите да трупат нови познания за своите култури и да получават бързо информация, за която до днес е трябвало дни, дори седмици, за да бъде обработена.

SatAgro е създадена през 2013-та година от Пжемислав Зелазовски, възпитаник на Варшавския университет и Оксфорд. За SatAgro казва, че му е бил като паспорт за връщане в Полша.


Първата версия на приложението вижда бял свят през април 2015-та година. Оттогава компанията се радва на растеж и в момента има 11 служители.

SatAgro може да бъде наречено приложение за "земеделско разузнаване". Информацията е изключително прецизна и ползва сателитни снимки от НАСА и Европейската космическа агенция.

Картите на приложението се свързват със земеделските машини, като например пръскачки, и могат да служат като автоматична "аларма" за поливане, която дава и информация за промените в климата и вегетацията.

Преди 2 години компании като SatAgro не са съществували. Днес, благодарение на достъпните сателитни снимки в интернет, подобни компании се появяват не само в Европа.

Доверие на SatAgro са гласували от първата приватизирана компания в Полша след промените - земеделската Arenda. 20% от акциите ѝ са в работниците на компанията, другите 80 се държат от 6 души, споделиха по време на презентацията от Arenda. Те притежават 500 хектара земя - толкова позволява законът, а още стотици хектари управляват под наем, а всичко това се наблюдава и анализира от приложението SatAgro. Софтуерът вече е преминал границите на Полша, като в Чехия и Германия вече ползват приложението. Разбира се, излишно е да кажем, че сред плановете на SatAgro е световна доминация.

Европа е разнообразна на култура, езици, пейзажи, традиции - списъкът продължава дълго. Разнообразни са и приложенията, на които ЕК иска журналистите да обърнем внимание.

След Вроцлав и Полша, пътешествието ни води към Мерида, Испания и апликацията Odilo, която лесно се описва като детска (а и не само) социална мрежа за четене.

Последните данни на PISA оценяват четивните умения и навици на испанските ученици с 496 точки от 1000 - резултат, който определено има нужда от подобрение.

Именно в този контекст основателят на Odilo Родриго Родригез създава приложението - стартъп компания, която е по скоро услуга, отколкото продукт.

Родриго Родригез

Родригез и неговият екип работят за дигитализирането на библиотеките, което позволява достъп навсякъде и по всяко време. С помощта на Европейската комисия Odilo се превръща в образователен проект с огромно значение.

Европа е инвестирала в Odilo 1 млн. евро в периода 2015-2017. Над 3000 образователни центъра в Испания, Перу, Уругвай и САЩ работят с приложението на Родригез.

Освен бляскавият външен вид, софтуерът на Odilo изследва читателските навици и ги подобрява, разказва с плам за своя продукт Родригез пред журналистите.

В едно малко испанско училище в Мерида видяхме как работи - учениците четат с удоволствие, а учителят може да наблюдава процеса на четене като "админ" и да дава съвети и насоки на четящия.

Днес Odilo съдържа над милион книги като дигитално съдържание, преведено на над 40 езика. Испанците имат офис в Денвър, Ню Йорк, Буенос Айрес, Богота, Мадрид и Картагена, а от създателя на приложението разбрахме, че заветната цел е всяко испанско училище, а след това и много други, да започнат работа с Odilo, "защото инвестицията в четенето и децата са неизмерими с пари".

И въпреки че следващата ни спирка е Португалия, проектът, представен на нашето внимание там, е български.

Бранимир Парашкевов разказа пред журналисти от цяла Европа за Appzio - българско приложение за писане на мобилни приложения.

Който се е занимавал, знае, че изработката на приложение струва скъпо и понякога отнема много повече от планираното време, което в дигиталния бизнес е по-ценно и от парите.

Бранимир Парашкевов, Appzio

През последните 20 години сътрудникът на Бранимир - финландецът Тимо Райло, работи за това изработката на приложение да бъде достъпно и най-вече лесно.

Тимо и Бранимир са създателите на Appzio - иновативна патформа, чрез която компании и предприемачи могат наистина лесно да превърнат идеята си за софтуер в реалност.

Appzio е лесно за употреба, съдържа много темплейти и матрици, готови за работа, и най-важното - не изисква умения за програмиране от потребителя.

С помощта на европейските инвестиции, които Appzio получава, Бранимир и Тимо дават старт на идеята си през 2016-та година.

Един от първите клиенти на Бранимир и Тимо е една от най-големите банки у нас, които са ползвали Appzio, за да създадат приложени за вътрешна комуникация със служителите си.

Звучи невероятно, но е факт - идеята за софтуер е представена в четвъртък, а следващият вторник приложението вече е било готово и инсталирано на телефоните на служителите.

Appzio започва като странично занимание за Тимо, докато той живее за кратко със семейството си в Италия. След като потенциалът на технологията става все по-очевиден, той решава да се премести в София, за да стартира компания и да развива идеята.

„За мен няма по-добро място да стартираш бизнес, защото средата предоставя чудесни условия за развитие. Има избор на възможности за финансиране, както и много мотивирани млади хора с идеи, които не се страхуват да работят и са настроени позитивно към това да си помагат и обменят опит. Всички тези фактори правят България изключително подходяща дестинация за бизнес", казва за избора си Тимо.

Партньорите му – Бранимир Парашкевов и Симеон Митев се обединяват около неговата идея. Целта на тримата е чрез Appzio всеки да може да създава нейтив мобилни приложения с минимални ресурси. Нейтив технологията позволява на приложенията да "говорят" на един език със системата на телефона. Използването ѝ е предпоставка за възможно най-високо качество, но традиционно е по-сложно и изисква много ресурси.

Днес Appzio има клиенти в Европа, Северна Америка и Азия. Сред ползвателите на приложението има бизнеси от всякаква сфера - от имотни продажби до сайтове за запознанства.

Но когато става въпрос за дигитален бизнес, едно е ясно - че нищо не е ясно. Истината е, че Европа има един гигант като Apple и Google и това е Spotify. Но и у нас като потребители трябва да започне да се заражда усещането, че в нашата държава, град и дори квартал се пече нещо голямо. Не се знае от кой гараж ще тръгне голямата промяна, но най-важното е, че тя е вече започнала.

*Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране/ Презентация на Евгени Ангелов

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !

 
X