SpaceX: Смърт, токови удари и ампутации се крият зад манията на Мъск за колонизиране на Космоса

OFFNews 10 ноември 2023 в 15:21 7801 2

Илон Мъск

Снимка БТА/АП

Илон Мъск

Най-малко 600 са нерегистрираните случаи на трудови злополуки в компанията SpaceX на Илон Мъск от 2014 г. насам - показва разследване на Ройтерс.

Сред прикриваните травми има случаи на хора със смазани крайници, ампутации, токови удари, рани на главата и очите. Има и един смъртен случай.

Служителите на SpaceX казват пред информационната агенция, че плащат цената за стремежа на милиардера да колонизира Космоса с главоломна скорост.

Случаи

Една ветровита нощ в завода на SpaceX на Елон Мъск в Тексас Лони Лебланк и колегите му разбират, че имат проблем.

Трябва да транспортират изолационна пяна до главния хангар на ракетната компания, но нямат ремъци за закрепване на товара. Лебланк е сравнително нов служител. Той предлага решение за задържане на товара: самият той сяда върху него.

Камионът потегля. Порив отнася Лебланк и изолацията от ремаркето, като го блъска с главата напред в асфалта.

38-годишният Лебланк се е пенсионирал девет месеца по-рано от морската пехота на САЩ.

Той е обявен за мъртъв от травма на главата на мястото на инцидента.

По-късно федерални инспектори от Американската администрация за безопасност и здраве при работа (OSHA) установяват, че SpaceX не е защитила Лебланк от явна опасност, като отбелязват сериозността и тежестта на нарушението. Колегите на Лебланк казват на OSHA, че SpaceX не е имала удобен достъп, нито надзор за работа с такива товари. Според доклада от проверката SpaceX е признала проблемите и агенцията е инструктирала компанията да направи седем конкретни подобрения на безопасността, включително повече обучение и оборудване.

Това едва ли е бил последният сериозен инцидент в SpaceX. След смъртта на Лебланк през юни 2014 г., за която не е съобщавано досега, ракетната компания на Мъск пренебрегва правилата за безопасност на работниците и стандартните практики в своите опасни по своята същност ракетни и сателитни съоръжения в цялата страна. Високата цена плащат работниците, установява разследването на Ройтерс.

Чрез интервюта и правителствени записи новинарската организация документира най-малко 600 наранявания на работници на SpaceX от 2014 г. насам.

Много от тях са били сериозни или инвалидизиращи. Записите включват съобщения за над 100 работници с порезни или разкъсни рани, 29 със счупени кости или изкълчвания, 17, чиито ръце или пръсти са били "смазани", и девет с наранявания на главата, включително една фрактура на черепа, четири сътресения и една мозъчна травма.

Случаите включват и пет изгаряния, пет токови удара, осем злополуки, довели до ампутации, 12 наранявания, включващи множество неуточнени части на тялото, и седем работници с наранявания на очите. Други случаи са били сравнително леки, включително повече от 170 съобщения за разтежения или навяхвания.

Настоящи и бивши служители твърдят, че тези наранявания отразяват хаотичното работно място, на което често недостатъчно обучен и преуморен персонал редовно пропуска основни процедури за безопасност, тъй като се надпреварва да спазва скъсените крайни срокове за космическите мисии на Мъск. Според повече от дузина настоящи и бивши служители, включително бивш висш ръководител, SpaceX, основана от Мъск преди повече от две десетилетия, смята работниците за отговорни за собствената си защита.

Самият Мъск понякога е изглеждал безразличен към безопасността при посещенията си в обектите на SpaceX: четирима служители твърдят, че понякога си играе с новаторска огнехвъргачка и не насърчава работниците да носят предпазно жълто, защото не харесва ярките цветове.

"Концепцията на Илон е, че SpaceX има мисията да отиде на Марс колкото се може по-бързо и да спаси човечеството. Тя прониква във всяка част на компанията", азва Том Молайн, бивш старши инженер на авиониката в SpaceX. Той е в групата уволнени служители, след като са подали оплакване за условията на работа.

Компанията отхвърля всичко, което би могло да попречи на изпълнението на целта, включително безопасността на работниците.

Една тежка травма от януари 2022 година се случва в резултат на серия от пропуски в безопасността, които показват наличието на систематични проблеми в SpaceX, според 8 бивши работници, запознати с инцидента. При тестване на налягането на ракетен двигател Raptor V2 част от от него излита и чупи черепа на служителя Франсиско Кабада. Той изпада в кома.

Източници на Ройтерс казват, че висшите мениджъри на обекта в Калифорния са били предупреждавани многократно за опасностите от прибързаното разработване на двигателя, неадекватното обучение на персонала и тестването на компонентите.

Частта, която е ударила работника, е имала дефект, който е бил открит, но не и отстранен преди тестването, казват двама от служителите.

Съпругата на Кабада казва пред Ройтерс, че компанията е пренебрегнала опитите на семейството да разбере защо той не е бил защитен. „Би било хубаво да получим обаждане от Илон Мъск - казва Иди Кабада. - Но предполагам, че работниците са за еднократна употреба за тях.“

Агенцията разказва за още и още конкретни случаи на злополуки. Цялото ѝ разследване може да видите ТУК.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    12006

    2

    MikeK

    11.11 2023 в 18:55

    Че Мъск е вманиачен особняк е ясно. Но не разбрах как точно е накарал експехотинеца да седне връз пяната при бурен вятър или друг да си изкълчи/разтегне нещо. В статията не се казва колко души работят по проектите та да видим процента травматизъм и да сравним с минната или металургичната индустрии примерно. Хората бачкат на макс и правят неща, които никой друг не е правил.

    100

    1

    демотиватор

    10.11 2023 в 15:49

    "Концепцията на Илон е, че SpaceX има мисията да отиде на Марс колкото се може по-бързо и да спаси човечеството."
    - - - - -
    Нима вече възникна такава необходимост?!?
    Ясно е, обаче, че дори Мъск да успее с няколко фишека (а колко ли ще дадат фира по дългия път до Марс...), едва ли ще спаси повече от стотина- двеста души....
    А и на Марс не ги чакат Малдивите...
     
    X

    Защо най-тъмното време на годината не е и най-студеното?