Британско изследване: Шосетата в България носят най-много смърт в катастрофи с камиони в Европа

Красимир Крумов 20 февруари 2023 в 10:55 5025 7

Снимка SNAP

Смъртоносните катастрофи с участието на тежкотоварни камиони на всеки 10 хиляди мили пътища в България са повече, отколкото тези в Полша и Чехия взети заедно.

Най-опасните пътища за движение на товарни автомобили в Европа се намират в България, сочат данните от анализа на британската компания SNAP, която се занимава с разплащания в транспортния сектор. Критерият, който използват аналитиците на компанията, е статистиката за относителния дял на загиналите товарни шофьори на всеки 10 хиляди мили (16 хиляди километра). В България на 10 хиляди мили шосета се падат 3,697067296 или коефициент 369.

Анализът е част от най-новата кампания на SNAP „Опасните магистрали в Европа“. В нея SNAP идентифицира „опасните магистрали“ на Европа – откривайки, че пътищата в България, Полша и Чехия са станали сцена на най-голям относителен дял на смъртни случаи с тежкотоварни автомобили. Идеята на изследването не е определени страни да бъдат етикетирани като по-опасни от други, твърдят неговите автори. Целта е изпълнение на мисията на ООН „Vision Zero“ за постигане на нулеви смъртни случаи и сериозни наранявания до 2050 г.

Използвайки данните от последните 10 години доставчикът на интелигентни решения, свързани с плащания в транспортния сектор е подредил класация на европейските пътища от гледна точка на шофьорите на камиони. За това е съпоставил средногодишния брой на произшествията със смъртен изход с участие на камиони с общата дължина на националната пътна мрежа във всяка държава.

При тази съпоставка държавата с най-голям брой смъртни случаи на 10 хиляди мили пътища се оказва България, в която средният брой на катастрофите със смъртен случай е по-голяма, отколкото в двете страни след нея взети заедно – Полша и Чехия. Полша е с коефициент 185, Чехия – 162. 1.62 на 10 хиляди мили са и случаите в Румъния, Литва е с коефициент 155, нататък следват Германия – 143, Люксембург – 137, Словакия – 121, Великобритания – 118, а десятката се затваря от Португалия, също със 118 – 1,18 случая на 10 хиляди мили шосета. Страните с най-малка степен на опасност от смъртоносни катастрофи с участието на тежкотоварни камиони са Дания, Австрия и Швеция.

40% от всички фатални катастрофи тежкотоварни автомобили в ЕС са настъпили в селски райони. По друг критерий, на милион жители, през 2021 година са се падали 45 смъртни случая в катастрофи с тежки камиони през 2021, като прогнозата е за 10-процентно нарастване на годишна база. Повечето катастрофи стават на дневна светлина между 15.00 и 17.00 часа.

„Създадохме новото класиране на опасностите, за да можем да предупреждаваме шофьорите за най-коварните пътища в Европа. Но суровата реалност е, че безопасни зони няма. Всички пътища на континента носят присъщите рискове и водачите трябва да бъдат постоянно издръжливи на променящите се условия на шофиране и законите и разпоредбите в страната. Препоръчваме водачите да се запознаят със законите за движение по пътищата и планирания маршрут преди да потеглят“, коментира данните от изследването управляващият директор на SNAP Марк Гарнър.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    1000

    9

    ПРОИЗВОДИТЕЛ

    20.02 2023 в 14:57

    Борисов е виновникът за смъртността по нашите пътища. Той пренасоми транзитният трафик през България така ,че той да преминава през околовръстното на София. Въпреки неговите мечти и магистралите му обслужват софиянци, който ходят на море, но това е само през лятото. Най логичната магистрала Русе - Маказа все още се проектира, а тя е целогодишно най- натовареният български транзитен пътен участък, но бяха приложени различни тактики включващи обжалвания за да не случи. Да се да моли жертвите по това тясно пътче коита лежат одновто на неговата съвест, защото 60 км отпъта от Русе до Бяла става само за надбягвания с конски каруци.

    8074

    8

    JustSoYouKnow

    20.02 2023 в 14:05

    Това, че навсякъде е нормализирано по един и същи начин може би го прави коректно в някакъв смисъл (етика), но не и от гледна точка на обективен критерий за това какво се случва.

    Аз примерно практически не спортувам и съответно нямам спортни травми, докато спортистите имат. Значи ли, че аз изпълнявам упражненията по- добре от тях. Ами не просто обемите са различни. Но ако погледнем брой травми за година значи моята техника е милиони пъти по добра от тяхната...
    Ако погледнем брой травми за повторения обаче, повечето знаят какво правят.

    Просто трябва да се дели на сумарния пробег на камионите, а не на км път за да се извади някаква смислена метрика.

    3767

    5

    Име на профила

    20.02 2023 в 12:46

    Аз както и да го смятам... Миналата година я няма още в статистиката, но като цяло в Румъния има повече загинали - базирано на население, не дължина на пътищата:

    https://transport.ec.europa.eu/news/preliminary-2021-eu-road-safety-statistics-2022-03-28_en

    Сега, да се заяждаме дали сме №2 или №4 според мен е безумно като очевидно много участъци не са безопасни (справка - няколкото трагедии с автобуси през последните години), нито голям процент от шофьорите карат безопасно (справка - всеки Божи път като излезем от София в която и да е посока - то не е изпреварване на непрекъсната преди завой, спонтанно престрояване между лентите, хвърчене със 160 по разбития път към Пловдив, и какво ли още не...)

    22558

    4

    dolivo

    20.02 2023 в 12:45

    не е некоректно, нормализирано както и в другите страни

    ок е, да не ти харесва

    8074

    3

    JustSoYouKnow

    20.02 2023 в 12:07

    Тези заслужават скоро да фалират... Не казвам, че пътищата ни са безопасни далеч съм от тази мисъл. Но трябва да се смята на разстояние пробег, а не на дължина на пътя... Може да има безопасен участък с дължина 1 мили, но понеже е безопасен и бърз през него да минават 100 000 000 камиона и някой от шофьорите да получи инфаркт, съответно това ще е 1 умрял на 0.0001 от 10000мили и ще е супер опасен участък според тяхната метрика... ако обаче се сметне 100 000 000 мили пробег и това число отиде в знаменателя нещата изглеждат много различно. Та да тези са поредните некадърници с достъп до компютър и свободно време. Или е поръчково проучване да ни дискредитира.
    Пак казвам не твърдя, че са ни безопасни пътищата. Просто е изключително некоректно сметнато по този начин и не доказва нищо.

    22558

    2

    dolivo

    20.02 2023 в 11:21

    не страна, а посмешище

    сядайте да работите ало, на депутатите говоря

    внимавайте за кого гласувате на изборите

    хранилка посмешище, или да правим сериозен бизнес

    15914

    1

    поп Дръвчо

    20.02 2023 в 11:21

    Малце е странна тая метрика ама при наличието на малко пътища и много идиоти резултатът е предизвестен.
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице