А имат ли право историците да се съмняват в Корана?

OFFNews 12 януари 2015 в 15:50 7919 0

Историкът Том Холанд е сред хората, които публикуваха в социалните мрежи една от карикатурите на пророка Мохамед след смъртоносната атака в редакцията на френския вестник "Шарли ебдо". 

Пред Би Би Си Холанд изрази мнението си дали трябва да има ограничения на свободата на изразяване, търсейки историческите корени на това право. 

На 1 юли 1766 г. в Северна Франция млад благородник е осъден на богохулство. Обвиненията срещу него са многобройни: плюел по религиозни изображения, отказвал да сваля шапката си в църквата, унищожил дървен кръст, намиращ се на важно място в града и други. Тези престъпления били достатъчни, за да осъдят благородника на смърт. След като изрязали езика и главата му, хвърлили останките му в река Сома. 

Два века и половина по-късно, във Франция има убити заради осмиването на една религия. 

Истината е, че между XVIII и XXI век религиозните настройки във Франция коренно се промениха. Това се дължи не само на факта, че силата на католическата църква е намаляла рязко, но и защото в страната има около шест милиона имигранти с различна вяра, смята Том Холанд. 

Между исляма и католицизма има коренни разлики. Ислямът, например, изразява дълбоко неодобрение към изобразителното изкуство. Неверникът пък, според мюсюлманите, заслужава Ад.  

В "Шарли ебдо" и преди са публикувани произведения, свързани с религията. Например през 2011 г. в едно от техните издания има карикатура на пророка Мохамед, на която е с леко притворени очи. При друга от техните картини Иисус е изобразен като създател на реалити шоуто "Островът". Папа Бенедикт също е бил част от "героите" им. На една от карикатурите той държи презерватив по време на литургия. 

През 2012 г. пък е направен документален филм, наречен "Ислям: неразказаната история". В него се изследва нарастващият консенсус между историци, според които, вярванията на мюсюлманите, свързани с живота на Мохамед, не се основават на исторически факти. Това предизвика множество смъртни заплахи. 

Според Холанд, карикатуристите от "Шарли ебдо" не са имали намерение да извършат престъпление, публикувайки картините си. Обикновено сатирата няма  за цел да нарани чувствата на другите. Въпреки това някои права категорично трябва да се отстояват. Сред тях е и свободата на историците да дискутират спорни въпроси относно митовете, свързани с религиите. "Ето защо, когато чух новината за Париж, реших да направя нещо, което иначе не бих сторил -  да сложа в Туитър карикатурата на Мохамед от "Шарли ебдо"", коментира Холанд. 

От Би Би Си, за разлика от историка, решиха да не публикуват карикатурата в статията, в която той споделя мнението си. Така направиха и много други американски и английски медии. 

При нормални обстоятелства аз нямам потребност да се присмивам на вярвания, които други хора ценят, но това е далеч от нормално обстоятелство, сподели Том Холанд, визирайки терористичния атентат в Париж. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице