За обновяването на центъра на столицата са заделени общо 41 млн. лева от оперативната програма „Региони в растеж“ и още около 5 млн. лева общинско съфинансиране. Към това се добавят и средства за проектиране, които общината плаща от бюджета си. Средствата се изразходват основно по договори със строителните компании „Джи Пи Груп“ (24 млн. лева) и „ПСТ Груп“ (21 млн. лева).
Ремонтът и модернизацията на центъра на София и на емблематичната софийска улица „Граф Игнатиев“ и пространствата около нея се превърна в тема от значим обществен интерес, следена отблизо и с повишено внимание от медиите, гражданите, граждански сдружения и социалните медии, които реагираха не само с коментари, но и с остра сатира и колажи.
Електронното издание Mediapool.bg посвети серия публикации на ремонтите и продължава да следи темата, тъй като тя фокусира в себе си системни дефекти и проблеми при изпълнението на обществени поръчки и изразходването на пари на европейските и българските данъкоплатци.
КОЛКО ИНВЕСТИРА ОБЩИНАТА
За обновяването на центъра на столицата са заделени общо 41 млн. лева от оперативната програма „Региони в растеж“ и още около 5 млн. лева общинско съфинансиране. Към това се добавят и средства за проектиране, които общината плаща от бюджета си. Средствата се изразходват основно по договори със строителните компании „Джи Пи Груп“ (24 млн. лева) и „ПСТ Груп“ (21 млн. лева).
Покрай изразходването на парите изплуваха проблеми, които обхващат целия процес – от подготовката на проектите, самото проектиране, възлагане, изпълнение и контрол. Съмненията са за непрозрачно нагласени поръчки, за да бъдат спечелени от конкретна фирма; за непрестанни промени в крачка – и на самия проект, и в хода на самото строителство и ремонт, а за публиката не става ясно дали и как те влияят на общата инвестиция, плащана с обществени средства. Под въпрос е качеството на използваните материали, както и на самите строително-ремонтни дейности, за част от които Столична община призна при приключването им, че са некачествени, но нещата ще останат такива, каквито са.
ГЛОБИТЕ НЕ КОМПЕНСИРАТ БЕЗОБРАЗИЯТА
За да парира гражданското недоволство, столичният кмет Йорданка Фандъкова многократно изтъкна, че Столична община ще наложи финансови санкции на фирмите, изпълнили ремонта. Размерът на тези глоби обаче за момента е нищожен в сравнение с общите суми по договорите – за строителите те са общо около 295 000 лева, а заедно със санкциите за проектанти и строителен надзор достигат 475 000 лева (по-малко от 1.2% от бюджета на проекта). Отделно от това е напълно възможно и тези символични глоби да паднат в съда.
Хората смятат случващото се за безобразие, но по документи всичко е точно – от възлагането и изпълнението, до санкциите. И освен това чисто формално цялата процедура е протекла по правилата, решенията са взимани легитимно от колективни органи, което означава, че съдебна отговорност трудно може да бъде търсена, най-много политическа. Вината за калпавите проекти се прехвърля към проектантите, които обаче по закон не носят отговорност за творенията си, които са одобрени от общинските власти.
Заради скандалите и недоволството местната власт направи всичко възможно да замрази ремонтите в месеците преди местните избори. С формални мотиви като искане от „Топлофикация“ да смени тръби в района, за които се сетила в последния момент, или нуждата от промяна на проекта за ремонт около „Ал. Невски“, работата по обновяването на голяма част от центъра беше отложена за 2020 г. Това води и до набъбване на разходите, свързани с проектиране, тъй като се възлагат допълнителни дейности, за които се плащат още средства. До момента оскъпяването по това перо е с близо 118 000 лева. Сумата предстои да набъбва.
Оставка, обвинение и официално пресметната щета за 920 000 лева.
КОЙ Е ВИНОВЕН
Съмненията за незаконни действия и пилеене на публичен ресурс покрай ремонтите в центъра до момента доведоха до оставка и обвинение за зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев. Поводът за това е промяна в крачка на проекта за ремонт на релсите по ул. „Граф Игнатиев“. Резултатът от това действие беше подмяна на материал за виброизолация на релсите, въпреки че изискването какво точно да се използва с тази цел беше част от условията на обществената поръчка за избор на изпълнител за ремонта. След приключването є общината подписа договор с фирма „Джи Пи Груп“ за 24 млн. лева. Един от основните конкуренти в поръчката – „ПСТ Груп“, беше отстранена, защото предложи подложка за виброизолация, различна от заложената в обществената поръчка.
Казусът доведе до обвинение за длъжностно престъпление срещу тогавашния зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев. първоначално той беше обвинен в нанасянето на „евентуалната“ щета на около 5 млн. лв. Впоследствие сумата беше драстично намалена. От обвинителния акт на Крусев стана ясно, че за виброизлоация е сложен по-евтин материал от първоначално заложения, но е платена цената на скъпата подложка. От това публичните финанси са ощетени с 621 194.01 лв.
Трамвайните релси на завоя при улица „Алабин“ пък били подменени и след това отчетени два пъти в два различни протокола. Първо били положени 144 м обикновени релси, а не предвидените в първоначалния проект „обемно закалени релси“ (закалени от всички страни). След това същите 144 м били описани два пъти, т.е. общината е платила за 288 м. От това е настъпила щета за общо 21 707.14 лв. с ДДС.
ПРОБЛЕМИ ПРИ ПРОЕКТИРАНЕТО, ИЗПЪЛНЕНИЕТО И НАДЗОРА
Промените на проекта за ремонт на центъра не се изчерпват със смяната на съществен елемент от обновяването на трамвайното трасе. Опитите да се поправят в движение проблемни решения, както и желанието на управляващите от ГЕРБ да отложат завършването на обектите за след местните избори доведоха до поскъпване и на услугите на проектантите от студио А.Д.А.
Договорът им с общината беше индексиран с около 118 000 лева заради промените по ремонта на ул. „Граф Игнатиев“ и прилежащите пространства. Допълнително оскъпяване ще има и заради промяната на проекта за обновяването на пространствата около Народното събрание и Военния клуб.
Заради некачествен проект архитектурното студио беше глобено само с 35 000 лева. Нямаше обаче санкции за оказали се неудачни решения като поставянето и последвалото махане на водна стена на пл. „Гарибалди“, която беше определена на надгробен камък и котешка тоалетна, както и на няколкото смени на ограничителите, които да отделят трамвайното трасе по ул. „Граф Игнатиев“ от местата за преминаване на пешеходците.
Месеци преди завършването на ремонта на ул. „Граф Игнатиев“ избухна сериозно обществено недоволство срещу некачественото изпълнение на поръчката от страна на „Джи Пи Груп“.
В крайна сметка то беше потвърдено и от кмета Йорданка Фандъкова, която сложи край на обновяването с глоба за строителя в размер на 109 000 лева заради 15 дка с некачествено свършена работа от общо 40 дка ремонтирани пространства. Проблемите като криво положени плочки, липса на фуги, неравности не бяха и няма да бъдат отстранени, тъй като не пречели на използването на улицата.
Същото се случи и по другия договор за ремонт на центъра – с „ПСТ Груп“. По него до момента официално е завършено обновяването на две софийски градинки и части от улици около сградата на общината на ул. „Московска“. Санкцията за некачествено свършената работа там е 185 000 лева.
И по двата договора солени глоби за забавяне нe бяха заложени въпреки сериозното прехвърляне на предварително заложените срокове.
Надзорът на обекта също се оказа некачествен. Затова фирмите, които го изпълняват – „ММ консулт“, „Трансконсулт-БГ“ и „Ди Ви България“, бяха глобени с 86 200 лева. А общината измисли несъществуващия в правния мир надзор на надзора.
Сагата с обновяването на софийския център ще продължи.
Източници:
Обществена поръчка за избор на изпълнител за ремонта на зона 2
https://bit.ly/2qRiIRK
Договор за ремонта на зона 2
https://bit.ly/2Ob8dR9
Обществена поръчка за ремонта на зона 4
https://bit.ly/2NFXrmN
Договор за ремонта на зона 4
https://bit.ly/32JTcLo
Б. ред. - Този текст е от "Черна книга на правителственото разхищение в България 2019", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман". Всички публикации в книгата са напълно свободни за препубликуване като идеята е да достигнат до възможно най-широк кръг читатели.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
13510
1
13.01 2020 в 15:11
Последни коментари
Влак прегази двама работници на релсите
Влак прегази двама работници на релсите
Гърция реже банковите такси, кара банки да строят училища и помага за жилищата
Мениджър в схемата BETL: Ние също сме жертви на измамата, страхуваме се за живота си
ПП-ДБ-СС: Столичният общински съвет се управлява от невидимото мнозинство на Красьо Черния