Свидетели сме на поредния случай на прехвърчане на искри около темата за сексуалното образование на територията на средните училища в България, този път в град Перник. Не се наемам да коментирам конкретната ситуация, както и нейното последващо развитие, защото смятам, че инициирането на един активен диалог между намесените страни би бил много по-полезен и благодатен, отколкото коментара на един или друг специалист. Бих искал да се спра обаче върху житейско-психологическите измерения на предюношеското педагогическо общуване по въпросите на сексуалността.
Когато едно знание, образно казано, е съобразено в максимална степен с календарната и умствената възраст на група от ученици и когато това знание се представя на същите адекватно, дебело подчертавам – адекватно, що се отнася до формат, форма на обучение, класически и интерактивни методи в процеса на обучение и прочее, то тогава безусловно и винаги наблюдаваме положителни резултати на полето на детската психика – в емоционален, социален, поведенчески и когнитивен план.
Натрупването на, условно казано, енциклопедични понятия в широк спектър, съобразени с умствената сфера на децата и юношите, винаги влияе благотворно в посока разбирането на благоприятните и неблагоприятните условия на средата.
В този ред на мисли, учениците със знания по безопасност на движението по пътищата са по-малко склонни да извършват нарушения в контекста на безопасността на движението по пътищата.
Учениците с овладени базисни знания в областта на бедствията, авариите и катастрофите със сигурност са много по-подготвени и биха реагирали по-бързо и акуратно в такива кризисни ситуации, в сравнение с учениците, които не са обучавани в тази насока.
Учениците с адекватни знания по сексуално образование, овладени в предюношески етап на психо-социално развитие, са по-малко склонни да грешат на полето на сексуалността въобще, в сравнение с такива, които нямат такава подготовка.
Безусловно.
А грешките – поправими или непоправими такива в този аспект, които (искаме или не) се случват твърде често в ранна юношеска възраст, говорят сами по себе си недвусмислено за инфантилното непознаване на специфичните особености на сексуалността в широкия смисъл на думата, за липсата на елементарни познания за закономерностите при „птичките и пчеличките“.
Станислав Пандин е завършил психология в Софийския университет. Специализира в детската психология. Работил е като журналист във вестниците „Софийски университет“ и „Аз Буки“. Има 13-годишен опит като детски и училищен психолог. Бил е научен редактор на методическите списания „Философия“, „Педагогика“ и „Стратегии на образователната и научната политика“. Работил е като PR на държавна институция. Преподавател е във Философския факултет на Софийския университет – „Детско-юношеска и училищна психология“. Психолог е в МКБППМН на два столични района, експерт е в СГС, лектор в НЦПКПС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)