Защо полицаите имаха боксове? Защо не се намесиха? Защо по униформите имаше нерегламентирани емблеми?

OFFNews 04 септември 2020 в 17:23 40602 6

Защо бяха допуснати провокатори с опасни средства в "Триъгълника на властта"? Защо здравето и живота на полицаите и на гражданите бяха застрашени от необезпокоявани за дълго време действия на провокатори, и има ли информация кои са тези хора? Били ли са организирани, кой ги е изпратил? Защо органите на реда продължиха да употребяват насилие към граждани, огромна част, от които нямат нищо общо с провокаторите? Защо е нанесен побой над журналисти при положение, че те многократно се легитимират и не провокират.

Тези въпроси отправи президентът Румен Радев към главния секретар на МВР Ивайло Иванов, директорът на СДВР Георги Хаджиев и председателя на ДАНС Димитър Георгиев на работна среща по повод нестихващите протести. 

Има кадри на полицаи, използващи нерегламентирани и забранени средства като боксове. Очаквам отговор за това има ли установени отговорни лица и дисциплинарни наказания относно побоя над студента Евгени Марчев. Лично го посетих в "Пирогов" - беше порядъчно посинен. Будят въпроси и обстоятелства около униформите на служителите на МВР - дали и как са регламентирани някои емблеми, които отправят провокативни послания, добави президентът. 

На 2 септември България преживя ден на насилие. Изключително съм загрижен за здравето, както на обикновените граждани, така и на десетките ранени полицаи, изпълнявали заповедите на своите началници, обърна се той към събеседниците си. 

Главният секретар на МВР Ивайло Иванов заяви, че няма как да отговори на една голяма част от зададените въпроси, защото се водят досъдебни производства и няма разрешение от наблюдаващите прокурорите, както и защото има класифицирана информация. 

На въпроса защо е приложена брутална сила върху протестиращите, аз бих попитал защо протестиращите упражниха брутална сила върху полицейските служители, които по никакъв начин не ги провокираха? Един полицай, който е застанал в кордон, трябва да бъде брутално атакуван ли?, попита риторично той. 

Иванов за пореден път заяви, че българската полиция не пази личности и партии, а пази институции. По думите му всички действия на МВР са доказали, че полицаите не взимат страна. "Хиляди пъти обяснихме, че маските и щитовете са предпазни средства, няма как да не се използват. Много слушах и за водометното оръдие и искам да кажа, че то не е използвано - много пъти е било подготвяно, но не и използвано", подчерта главният секретар.

"Не знам дали е удобно да кажа на какво бяха подложени колегите сутринта на 2 септември - да ги удрят с българските знамена, да ги бутат с дървени прътове, да ги дърпат, с извинени, за слабините. Полицаите чувстват, те не са роботи. Сутринта бях с министър Терзийски в МВР болницата, за да видя пострадалите колеги. Ако искате вярвайте, но мога да Ви кажа, че един от колегите е със сериозни поражения в слабините заради хвърлените бомбички", подчерта още Иванов. 

Той не е съгласен с твърденията, че полицаите са извършили насилие над протестиращите, защото в кордоните са били млади момичета и момчета, които е трябвало да се приберат вечерта, "да видят своите близки. Те не се интересуват от политика, а изпълняват своя дълг - така сме възпитани и обучени". Главният секретар каза още, че никога не е толерирал превишаването на сила от органите на реда, както и че ще бъдат извършени проверки, но "трябва да ги разстреляме ли тези хора". 

Иванов категорично отхвърли обвиненията за използвана сила от страна на служителите. "Полицаите трябва да ги е страх да си свършат работата ли? Когато има сигнали за превишаване на правата от полицай, извършваме съответните проверки. Не всички служите са идеални - може да ги разбирам, но не ги оправдавам. Те са били 12 часа на крак и 12 часа са ги били с българското знаме, удряли в слабините и разстилали слама, за да я запалят, да може тогава някой да си е превишил правомощията", обясни той. 

Главният секретар допълни, че често е питан защо МВР позволява да има блокади. "Имахме само една заявка за провеждане на протест, всичко друго беше незаконно. Всички пъти, когато премахвахме лагерите, не е използвана сила. Показаха се кадри, в които голяма част от протестиращите чистят една малка част от нещата, които бяха там. Пейките ги изчистиха полицаи. Сутринта протестиращи бяха употребили огромно количество алкохол, но не е употребена сила върху тях", обърна внимание Иванов. 

По думите му, когато е бил премахнат палатковия лагер на Орлов мост, органите на реда са попитали хората на кого са тези палатки, за да могат да ги върнат, но отговорът е бил, че не знаят и само пребивават там.

Действията на полицаите във вечерта на "Великото народно събрание" главният секретар определи като "перфектно планирана и изпълнена операция с минимални щети. Иначе можеше под Вашите прозорци (на президента), на НС, на МС, да има кръв. Мисля, че полицаите със своите действия предотвратиха тази кръв, те се представиха перфектно". 

Главният секретар заяви, че когато е гледал как протестиращите хвърлят яйца и домати по сградата на МВР и по негови колеги, се е почуствал сякаш е там. "Трябва ли да отида аз и да ги замерям", попита риторично той. 

За нападнатите журналисти Ивайло Иванов коментира така:

"Прес картата не дава имунитет на никого. Когато даден журналист изпълнява задължения си, е защитен - това, че си журналист не значи, че трябва да чупиш и биеш полицаи, че трябва да извършваш някакви други престъпления. Ако някой има журналистическа карта и метне бомба, да - ще бъде задържан. Те казват "Биха ме", аз казвам - полицаите използваха физическа сила, която ни е позволена по закон. Те казват "Използваха палка", аз казвам - палката е помощно средство". 

Главният секретар отново обясни какъв спрей е бил използван от служителите на реда по време на протеста на втори септември. Според него полицаите са използвали лютив спрей, а газът е бил употребяван от протестиращите, защото полицията максимално щади протестиращите. 

Той допълни още, че избягва да гледа телевизия, за да си почине от "хейта" - "еничари сме били, малоумници сме били. Не. Ние сме хора, болшинството от нас са много по-възпитани и с по-добро възпитание от повечето от тези, които ни обвиняват", заяви Иванов и добави, че само престъпният гений на обвиняващите е по-добър от полицаите.  

Иванов подчерта, че има граница, която не трябва да се превишава и даде пример с намерените коктейли "Молотов": Знаете какви са пораженията от тях, ако някой от тези "мирно протестиращи" бяха хвърлили един коктейл и бяха изгорели 4-5 полицаи. Свикнали сме да ни псуват, но не искаме да ни замерят с бомби и да ни бият.

Той поздрави полицаите за действия им и допълни, че е имал притеснения, когато е започнала операцията. Според него протестът на 2 септември е бил различен, защото многократно е призовавано по всички социални мрежи и микрофоните, че трябва протестът да се окървави.

За това, че не са неутрализирани провокаторите Иванов обясни, че са направени пропускателни пунктове, но не навсякъде, защото "това не е зала, а място, до където можеш да стигнеш от много места. Ако направим КПП-та, ще ни обвинят, че ограничаваме правото за свободно предвижване". 

В отговора си към президента главният секретар добави, че ако МВР е знаело кои са провокаторите, е нямало да търпи, и че със сигурност са организирани, защото е имало "толкова злоба и агресия срещу полицаите".  Не казвам, че сме действали идеално, но със сигурност не сме давали заповеди хората да бъдат бити", подчерта той. 

"Ако има полицаи, които са превишили правата си, ще си понесат последствия. Когато мирните протестиращи видяха, че напрежението ескалира, защо не си тръгнаха. Какво очакваха хората - да свалим каските и щитове ли, когато мятат бомби по нас? За мен това е нападение и заплаха за убийство, бомбите са средство, опасно за мнозина, а ние го квалифицираме като хулиганство", заяви главният секретар. 

От своя страна президентът отговори, че разбира болката на Иванов, но не е разбрал въпросите му. "Действията на МВР и на службите са изключително важни за запазване на гражданския мир и за репутацията на България в чужбина. Еднакво съм загрижен и за полицаите, и за протестиращите. Въпросът е защо се стига до насилие и от двете страни. Полицията много дълго издържа на бомбената атака". 

Председателят на ДАНС Димитър Георгиев също взе думата на срещата и ясно подчерта, че ако е имало конкретна информация за провокаторите, са щели да ги неутрализират. Георгиев повтори и думите на Иванов, че не може да даде конкретна информация по всички въпроси заради водените досъдебни производства. 

"Ако полицията беше отстъпила и ако бяха счупили и проникнали в сградата на Народното събрание, въпросът щеше да бъде защо полицията го е позволила", добави той. 

Директорът на СДВР Георги Хаджиев обясни защо органите на реда са останали пасивни в продължение на час, докато са ги замеряли с бомби: 

"Чисто в технически план оперативните служите на място прецениха, че е по-добре да бъдем пасивни, след което в момента, в който се обособи групата от 700-800 души, които бяха изключително агресивни и търсещи сблъсък, да ги изтласкаме, за да запазим здравето на гражданите и на полицаите. При една масова безредица има пострадали и от двете страни. Трябва да ясно, че българският полицай не може да бъде поругавам, тези хора имат семейства, ние сме пасивни заради това, че търсим баланса, както на протестиращите така и на контрапротестиращите". 

В края на срещата президентът Румен Радев заяви, че очаква от службите да работят много по-активно и в синхрон. От ДАНС той поиска да облекчат работата на полицията, за да може да се неутрализират такива хора. "Не мога да се меся по никакъв начин във вашите похвати, изключително важно е това как ще се развие нашето общество, защото се иска доверие от обществото. Аз също осъждам насилието над полицаите, но не съм и съгласен полицаи да бият невинни граждани, това нанася сериозен удар върху моралните устои в обществото". 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    2900

    5

    nrb

    06.09 2020 в 16:54

    Защо на 01.09.2020 г. Радев не се обяви против насилието, а обвинява другите че не са го предотвратили ??? Направи го чак след като всичко беше свършило . Защитника на ЧЕРЕПА е много голям Лицемер !!!

    5699

    4

    Бабатунде

    05.09 2020 в 09:51

    shashlavas така ли казват от централата ?

    1894

    3

    Sashkavas

    05.09 2020 в 08:43

    Плешиво-ушатия чичак, почва да се паникьосва, взел е едни пари напред и ако не свърши работата, Черепа ще направи неговия мек.

    3171

    1

    recycle bin

    04.09 2020 в 17:37

    Много тъп милиционер е тоя главен секретар