Замесеният в скандала с Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов" (НПМГ) народен представител от "Възраждане" и кандидат за депутат от партията Ангел Янчев сменя четири партии, преди да стане водач на листата на "Възраждане" във Велико Търново за парламентарните избори на 27 октомври.
Политическата му кариера е започнала от "Демократи за Силна България" (ДСБ), продължила е в "Движение България на гражданите", преминава през "Реформаторски блок" и акостира в проруската партия на Костадин Костадинов, показват стари публикации в неговия профил във фейсбук.
Като член на "Демократи за Силна България" (ДСБ), Янчев е водил листата на ДСБ за общински съветници и е бил регионален координатор на партията във Велико Търново. Участвал е в Инициативния комитет за създаване на партия "Движение България на гражданите", като става неин лидер във Велико Търново и кандидат за кмет. Влиза и кандидатдепутатските листи на "Реформаторския блок".
Освен това именно той два пъти е финансиран от фондация "Америка за България", въпреки че заедно със съпартийците си от "Възраждане" яростно защитава тезата, че "чужди неправителствени организации създават мрежа от свои агенти в системата на българското образование с цел подмяна на основните ценности на българското образование".
В интервю за Mediapool през 2012 г. Янчев казва, че преди участието си в Инициативния комитет за създаване на партия "Движение България на гражданите", е бил член на ДСБ и регионален координатор на партията във Велико Търново. От интервюто се разбира, че е напуснал ДСБ през април 2012 г.
Като причина за напускането на ДСБ той посочва, че "българската десница, особено в последните години, показа, че не е ефективна, показа, че това, с което се занимават, са преговори помежду си. Т.е. новините, които българската десница, в това число и ДСБ, генерираше, огромната част бяха коалиционни преговори. Считам, че имаме емпирични доказателства, че това не дава резултат".
Янчев е бил активен и в платформата "Консерваторъ" - "за всички дясно мислещи хора в България в истинския смисъл на тази дума", където има четири публикации от 2014 г. на теми: "Правителството падна. И?", "И отново за Европа и Босфора", "Бесница", "Турци ли сме? Не, европейци."
След като напуска ДСБ, получава покана от Даниел Вълчев - заместник министър-председател и министър на образованието и науката от 2005 до 2009 г., да се присъедини в Инициативния комитет за създаване на партия "Движение България на гражданите". Кандидат-депутатът посочва, че има политически амбиции и тъй като е учител, се интересува от реформи в образованието.
Именно като част от обазователната система депутатът от "Възраждане" е получавал финансиране от фондация "Америка за България". В качеството на директор на Средно училище "Вела Благоева" във Велико Търново той се е участвал в програми, предлагани от фондациите "Америка за България" и "Заедно в час".
През 2015 г. Янчев е избран да участва в проект за училищни директори - "Академия за училищни лидери", организиран от "Америка за България" (ФАБ). Селектираните 30 директори на български училища участват в 8-дневен семинар за обучение по училищно лидерство и нови педагогики в България с водещи специалисти от САЩ. Всички разходи по време на семинара са поети от организацията.
Втората фаза на проекта е десетдневно професионално обучение в Ню Йорк. До него са допуснати десет участници, разработили най-добри планове за развитие на своите училища. Янчев обаче не е сред тях, става ясно от публикация в сайта на ФАБ.
През 2021 г., докато все още е директор, училището му кандидатства и по програма на "Заедно в час" - "Учим заедно: Преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията", но не преминава финалния етап.
В профила си във Фейсбук Янчев посочва участието си в проекта.
"През 2015 г. бях одобрен от ФАБ за едноседмично обучение в България от Института за международно образование. Целта беше да отсеят директори за обучение в САЩ. Мен не ме одобриха. И друг път ми се е случвало. Но видях какво представляват отвътре - обучения чрез сугестиране и опит за овладяване на българската образователна система", пише той.
От публикацията му се разбира още, че това се случило през 2021 г., когато датира първото му официално сътрудничество с "Възраждане". От тогава той става нещатен сътрудник в Народното събрание на лидера на проруската партия Костадин Костадинов в рамките на 47-ия и 48-ия парламент, а през 2023 г. е и общински съветник от Велико Търново.
През 2021 г. великотърновската медия "Борба" съобщава, че Костадинов е дарил 400 броя от собствения си учебник по Родинознание на учениците от 1. до 4. клас в СУ "Вела Благоева". По това време Янчев е директор на училището.
Той е сред вносителите на закона, забраняващ "пропагандата" на ЛГБТИ теми в училищата, който беше приет от Народното събрание преди два месеца. Промените в Закона за предучилищното и училищното образование предизвикаха широк отзвук и масови протести. Въпреки това обаче президентът Румен Радев подписа указа за обнародването на промените в закона.
През тази предизборна кампания "Възраждане" продължава да залага на послания срещу ЛГБТИ общността, имигрантите и въвеждането на еврото. Представители на партията повтарят, че са имали основание да се борят срещу "пропагандата на ЛГБТИ", въпреки че учители и ученици твърдят, че пропаганда няма. Сред тях са и представители на Националната природо-математическа гимназия "Акад. Любомир Чакалов" (НПМГ), в чийто случай е намесен Янчев.
На 10 октомври от училището съобщиха за "многократен тормоз към ръководството, колектива и цялата училищна общност и уронване на доброто име на гимназията" от страна на родител на ученик в НПМГ. По информация от училището на страната на майката се намесва депутатът от "Възраждане" Ангел Янчев, който е един от основните противници на Истанбулската конвенция и защитници на "традиционното българско семейство".
За всичко това се разбра, след като майката обяви, че синът ѝ е тормозен от преподавателите в НПМГ, а от гимназията решиха да разкажат и своята версия.
Случаят НПМГ
Ани Кирилова е майка на ученик в НПМГ, който повтаря девети клас след поредица от двойки по география.
В хронологията по казуса, представена от училището, се казва, че комуникацията с майката на момчето започва още в първия учебен ден. Първо адресат на тормоз е класният ръководител - преподавателят по математика Иво Кортезов. Още в първия учебен ден той получава съобщение от Кирилова с искане на обяснение защо занимава учениците с дроби. От този момент нататък класният е засипан от телефонни обаждания, писма по имейл, в електронния дневник "Школо", както и съобщения във "Вайбър". Кортезов се обръща към психолога на НПМГ. За известен период от време от училището ограничават възможността Ани Кирилова да пише съобщения на преподавателя през електронния дневник през нощта.
На прицел са и преподавателите по философия и български език и литература, които не поставят на ученика очакваните от майката оценки. Според нея преподавателите са некомпетентни, а по думите ѝ синът ѝ е в училището заради математиката.
Темата за Истанбулската конвенция се появява, след като момчето получава двойка по география. Учителят по география Даниел Христов дава задача по желание на учениците от класа да анализират т. нар. Истанбулска конвенция и да кажат дали тя е заплаха за традиционното семейство. От седем ученици, които са изпълнили задачата, пет са се обявили "против" конвенцията. Въпреки това получават оценка отличен 6, тъй като са изпълнили критериите за оценяване на самостоятелната работа - да са прочели документа; да са изградили собствена позиция и да я защитят, аргументирайки се с членове от документа.
Синът на Кирилова не е писал по темата. Въпреки това майка му обявява, че неговият отказ да се занимава с този документ е причина за отношението на учителя по география. Ученикът спира да влиза в часовете по география по време на целия втори срок, което е причината да не получи годишна оценка по предмета и да мине в следващия клас. Затова от училището дават няколко възможности за индивидуален, а след това и за поправителен изпит, който ученикът не взима. Тогава майката иска занижаване на критериите за среден 3.
От обясненията на училището става ясно още, че Ани Кирилова е обвинила учителя по география в педофилия и е заявила, че отношението му към момчето се дължи на това, че преподавателят бил влюбен в него.
По информация на училището депутатът от "Възраждане" Ангел Янчев се е обадил на директора на НПМГ минути след като Кирилова научава, че оценката на втория поправителен изпит на сина ѝ по география е слаб 2. Депутатът се интересувал от резултата, получените точки и скалата за оценяване.
В свои публикации в социалните мрежи той пише, че "НПМГ има огромен проблем. С нас".
От училището казват, че са въвлечени в предизборната кампания и смятат, че са длъжни да защитят доброто си име.
"До този момент не сме излизали с публична позиция, защото се придържахме към установените от закона процедури, завеждайки колективен граждански иск за уронване на престижа на училището след изчерпване на всички налични средства за разрешаване на проблемите. След публикациите на народния представител Ангел Янчев, в които се казва: "НПМГ има огромен проблем. С нас" и очевидното ни въвличане в предизборната кампания, смятаме, че сме длъжни да защитим доброто име на училището, което обичаме. От създаването си НПМГ съществува като пространство, съчетаващо стремежа към критично мислене, свобода на преподаване и изява на учениците. Всеки един член на нашата училищна общност е длъжен да разбира и уважава тези традиции и според силите си да работи „с цялата си душа, ум и сърце“ (Л. Чакалов), за да ги съхранява. С публичните си внушения, с агресивното си поведение, с псевдонаучните си твърдения и с опитите си да политизира въпроса г-жа Кирилова погазва тези принципи, като ни лишава от правото да живеем, преподаваме и учим в свободна и защитена среда", пише още в становището на НПМГ.
От Министерството на образованието и Регионалното управление на образованието са извършили проверки по случая и са установили, че посоченото от Кирилова в сигнала ѝ до институциите не кореспондира с обективните данни.
"Г-жа Кирилова отказва да приеме техните констатации, които НЕ откриват нарушения в работата на преподавателите и дейността на училището", пишат в становището си от НПМГ.
В подкрепа на училищното ръководство се обявиха училищното настоятелство, общественият съвет на НПМГ, както и училищната синдикална организация.
Кристина Минчева
Кристина Минчева е завършила журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Интересува се от вътрешна и международна политика, по-специално от процесите в Близкия изток. Занимават я и теми, свързани с борбата с дезинформацията и фалшивите новини, човешките права и бежанците.