Българо-македонската историческа комисия постигна историческо съгласие и излезе с препоръки за 5 общи чествания на исторически личности и за промени в учебните програми по история и в двете държави. В документа македонските историци на практика се отказват от част от досегашната си историческа версия, която изключваше българския характер на общите за двете държави основополагащи исторически личности. Петте личности, които ще се честват заедно между двата народа, са:
Св. св. Кирил и Методий, учениците им - Св. Климен Охридски и Св. Наум Охридски, и цар Самуил.
В частта за солунските братя пише, че "делото на Св. св. Кирил и Методий съхранено и развивано в книжовните центрове Преслав и Охрид, които тогава се намирали на територията на средновековната българска държава, където техните ученици намират условия за работа". Досега македонската история твърдеше, че Охридската книжовна школа имала "опозиционен характер" на българската държава.
В препоръките за учениците им също се подчертава ролята на българската държава. За свети Климент Охридски - че след Великоморавската мисия на св. Климент той е потърсен от "средновековната българска държава и през 886 г. е изпратен от княз Борис-Михаил в областта Кутмичевица, където полага основите на Охридската книжовна школа". През 893 г. "по заповед на българския цар Симеон е ръкоположен за Велешки епископ".
В частта на препоръката на Съвместната историческа комисия до правителствата в София и Скопие за Самуил пише:
"Цар Самуил е владетел на голяма средновековна държава, която по-голямата част от съвременната историческа наука смята за Българско царство с център в територията на днешната Република Северна Македония."
Въпросът за цар Самуил беше един от трудно решимите между двете страни.
В документа, който първо беше разпространен от БНТ, има препоръки за учебната програма в двете страни. За България петте точки се отнасят за учебниците в 5 клас и най-общо предлагат включването на по-широк регионален контекст и прецизиране на термини, като вместо "български земи", да се употребява „днешни български земи“ в периода на античната история.
В учебниците за 6 клас по история в Македония се предлага да отпаднат внушенията за приемственост между антична Македония и съвременната Македонска държава, тъй като "съдържат исторически анахронизъм". Внушенията за институционална приемственост между мисията на Апостол Павел и средновековните църковни структури на територията на днешна Северна Македония, са неоснователни, пише още в препоръките.
Препоръките не са задължителни и се отнасят до структурни несъответствия в учениците, фактологични грешки, как са представени определени географски региони в учебниците, защото има пропуски и в двете образователни системи, обясни пред македонската секция на ДВ съпредседателят на комисията Драги Георгиев.
„Те не засягат проблемите на идентичността, те са по-скоро насочени към избягване на митологизирането на античния период в образованието и на двете страни и към избягване на националната перспектива на днешните държави в античността и смятаме, че по този начин учебниците и в двете държави ще бъдат подобрени“, каза Георгиев.
Междувременно от Министерството на външните работи публикуваха на сайта си Протокола от първото заседание на Междуправителствената комисия по чл. 12, провело се на 10 юни 2019 г. От документа се вижда, че препоръките на съвместната комисия на историци, които бяха оповестени днес, са били готови още тогава. Тоест, по тях е имало съгласие. Но съгласието не беше оповестено и реално последствия нямаше. Една година по-късно правителството на Бойко Борисов в коалиция с "Обединени патриоти" наложи вето на присъединяването на Македония към ЕС. Днес МВнР съобщи, че публикува протокола в "съответствие с договореностите от Протокола по чл. 12 от Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, подписан на 17 юли 2022 г." Това означава, че историците са се върнали към съгласието си, но това отново не е било оповестено.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1530
15
23.08 2022 в 18:58
2550
14
16.08 2022 в 01:41
Източна Римска Империя държавата е при създаването си и скоро след това. За 10 века настъпват много промени. Вкл. когато се разделя на Никейска, Трапезундска и т.н. империи. Това нищо не променя.
Бащата на Кирил и Методий е византиец - при това областен управител на Солун. Жена му е солунска славянка. Солунските славяни при всичките войни, промени на границите между България и Византия никога не са били включени в нашата държава.
Освен че братята са поданици на Византия - те са родени, израстнали и възпитани напълно като византийци.
Задачата да се създаде славянска азбука кой я поставя? Византийският император. Това даже и в нашите школски учебници не е изопачено. С цел да се привлекат славяни от Централна Европа към Източното православие. Тази цел не успява. Самите Кирил и Методий нямат никаква връзка и т.н. с България. Ние приютяваме част от учениците им, приемаме азбуката и т.н. Добре. Това прави ли учителите българи, свързани с България или нещо подобно? По никакъв начин.
3190
13
15.08 2022 в 21:39
-10747
12
15.08 2022 в 19:53
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
1220
11
15.08 2022 в 19:05
-10747
10
15.08 2022 в 18:48
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15914
8
15.08 2022 в 18:04
1199
7
15.08 2022 в 18:02
15914
6
15.08 2022 в 18:01
Ние сума време учихме че са славяни - само и само да не ни кажат направо че са българи. А то такива понятия тогава не е имало.
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир
Километрично задръстване на магистрала ''Тракия'' в посока Бургас