Алфа Рисърч: ГЕРБ изпреварва БСП с 4.5% дни преди евровота

OFFNews 23 май 2019 в 08:11 4963 5

Снимка Алфа Рисърч

Разликата в подкрепата между ГЕРБ и БСП в полза на управляващата партия дни преди изборите за Европейски парламент е достигнала 4.5 пункта, съобщи Геновева Петрова, управител на "Алфа рисърч".

Тя представи последното проучване на социологическата агенция пред bTV тази сутрин. 

Според данните ГЕРБ получават 31.1%; БСП - 26.6%; ДПС - 13.9%; ВМРО - 6.0%; Воля 4.9%; Демократична България - 4.2%; "Коалиция за България" с АБВ - 3.2%, "Атака" и "Патриоти за Валери Симеонов" - по 2%. 

Причината за разликата между БСП и ГЕРБ Петрова обясни с "много силна анти БСП мобилизация" в ГЕРБ. 

Относителната тежест на вота за социалистите намалява и към момента за това могат да бъдат откроени няколко причини. Първо, те не успяха да развият и наложат в кампанията нови теми, извън тази за предсрочните избори. Макар и да има своите привърженици, особено на фона на изхабяването на властта, тя не е достатъчна да осигури прилив на доверие, извън кръга на силно мобилизираните още преди старта на кампанията твърди симпатизанти.

Второ, остриетата, на които заложи Корнелия Нинова, не успяха да се превърнат в рейтингови политици, способни да издърпат листата, особено след личното включване на Борисов в кампанията. И трето, проучването, проведено с аналог на интегралната бюлетина, установява една своеобразна „технологична загуба" на няколко процента от БСП, които отиват към "Коалиция за България". Сформираната около АБВ коалиция приключва кампанията с 3.2% сред решилите да гласуват, 80% от които са бивши избиратели на БСП. 

ДПС очаквано и традиционно мобилизира привържениците си в последните дни преди вота и завършва кампанията като трета политическа сила с подкрепата на 13.9% от решилите да гласуват. Така, през последните седмици е налице консолидация на привържениците на водещите партии – ГЕРБ, БСП, ДПС, която води до значителна динамика в съотношението на силите помежду им в сравнение с месец по-рано (когато ГЕРБ и БСП стартираха надпреварата с паритет). 

Въпреки, че симпатизантите на национал-популистките формации са сред все още най-разколебаните как да постъпят в изборния ден, кампанията като цяло им носи позитиви. ВМРО запазва позициите си от преди месец и с 6.0% от твърдо решилите заема четвъртата позиция. Сериозната конкуренция в тази ниша идва не толкова от НФСБ и Атака (и двете партии приключват кампанията с изравнени позиции от по 2.0%), а от Воля. Шумната и масирана кампания на Веселин Марешки събира не повече от половината от предишния му вот, но привлича вниманието на част от бившите избиратели на Обединените патриоти. В резултат, Воля бележи съществен ръст в кампанията. Финишира с подкрепа от 4.9% от твърдо решилите да гласуват и съществен дял потенциални симпатизанти, оставили решението си за последните дни. 

Сред колебаещите се до последно са и десните избиратели, които са основна електорална база на „Демократична България". В края на кампанията обединението между ДСБ, „Да, България" и „Зелено движение" получава 4.2% подкрепа сред решилите да гласуват. Така, наред с ВМРО и ВОЛЯ, Демократична България запазва шансове за мандат в Европейския парламент, ако успее да мотивира своите избиратели да отидат до урните.

Настоящото изследване е проведено в периода 19 – 22 май 2019г. от Алфа Рисърч, публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства.

Изследването е проведено сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци.

Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.

Алфа Рисърч носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    6500

    4

    petio01

    23.05 2019 в 16:34

    При резултат от първия тур 25,44 на 21,96 в полза на Радев пред Цачева (президентски избори 2016), всички социологически агенции предсказваха победа за Цачева с от 1 до 10%. Най-голям бонус за Цецка даваха Сова Харис, Алфа Рисърч, Медиана, Маркет Линкс (в началото, но преди изборите коригира прогнозата си до победа със само 1%). За втория тур също Цачева бе фаворит с малки изключения - Галъп, Медиана и Маркет линкс, дали предимство от 1-2% за генерала. Разгромната разлика от над 13% убегна на всички. Толкова за социолозите.

    4245

    3

    rrr11

    23.05 2019 в 11:22

    За пореден път се вижда, че с негативна кампания нищо не се постига. БСП и от ДБ само плюеха по гербаджии и "патриоти", и в крайна сметка те ще загубят.

    20699

    2

    Новак

    23.05 2019 в 08:34

    За БКП сигурно са прави - не ги следя изобщо. Но ако Тиквата спечели с тази кампания - значи не 80%, а 120% сме дебили в България. Не може да излязат очевидни данни за толкова кражби, такива престъпления и пак да ги подкрепяш. Това не е Стокхолмски синдром, а чиста перверзия. Ако Тиквата спечели това ще е сигнал, че може да се краде и безчинства без всякакви задръжки. И терминал 1 и 2 ще ни се видят тесни.
    В такъв случай за нормален човек трябва да има само една цел - изнасяне от тази проклета държава - 500 години роби, 45 години комунизъм , 30 години идиотия. А това последното е по-лошо и от робството - тогава поне са ти го наложили със сила, а сега си го правиш сам.

     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите