Средно 11 млн. лв. на година струва поддръжката на изтребителите МиГ-29 от състава на Военновъздушните ни сили. Това показват данни на Министерството на отбраната по сключените до момента осем договора с дружеството ОАО „РСК „МиГ”. Справката беше изготвена след запитване на OFFNews.
От нея става ясно, че от септември 2011 година до момента Министерството на отбраната е похарчило 16 148 138 млн. евро за осигуряването на летателната годност на МиГ-29. Договорите са сключени по силата на рамково споразумение от 2011 година. То е със срок на действие 48 месеца, което означава, че изтича в края на тази година.
По време на парламентарния контрол в петък министърът на отбраната Николай Ненчев заяви, че ремонтите на наличните МиГ-ове излизат скъпо, като очакванията са до 2029 година за поддръжката им да бъдат изхарчени 1.6 млрд. лв. Затова министерството е по-склонно да даде тези пари за придобиване на ескадрила нови бойни самолети. Проектът е изготвен и трябва да бъде внесен в Министерски съвет.
Министерството на отбраната обаче не разполага с нужните средства. Правителството наложи и забрана за държавните гаранции и финансирането на големи инвестиционни проекти – какъвто е и проектът за купуване на нови самолети за бойната ни авиация. Според разчети на кабинета до 2017 година държавата няма да има възможност да задели 800 млн. лв. - очакваната цена за нови самолети.
Проектът може да бъде задвижен единствено след актуализация на бюджета за отбрана. След посещението на генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг у нас беше направен намек, че подобна актуализация ще бъде направена през есента.
Закупуването на нови изтребители, както и други модернизационни проекти, до голяма степен е свързано с ангажимента, който страната ни пое за увеличаване на разходите за отбрана. Тази година те трябва да са 1.5% от БВП, но реално са около 1.3%. Допълнителните пари за превъоръжаване могат да дойдат единствено от новия заем от 16 млрд. лв., който правителството и парламента одобриха.
Командването на Военновъздушните сили предвижда процедурата по снемане от въоръжение на наличните изтребители да става поетапно, като самолет Миг-29 ще бъде снет след придобиването и въвеждането в оперативна готовност на нов тип основен боен самолет. До тогава обаче има реална опасност ВВС да останат само с два действащи изтребителя. Това означава, че охраната на въздушното ни пространство трябва да бъде поет от някоя от съседните ни НАТО-вски държави – Турция, Гърция или Румъния. Въпреки че румънците купиха 12 броя употребявани F-16, те все още не могат да ги експлоатират пълноценно, тъй като обучението на пилотите им не е приключило, твърди сайтът pan.bg. Според изданието Румъния е пратила искане до португалското правителство за включване на бойни самолети по охрана на въздушното пространство на страната.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
09.03 2015 в 08:29
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.03 2015 в 22:40
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.03 2015 в 18:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.03 2015 в 17:32
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
08.03 2015 в 15:07
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир