Какъв по-хубав момент от Деня на влюбените за поглед към това как любовта е изобразена в изкуството. Би Би Си събира на едно място най-великите целувки в историята на изкуството.
Любовниците от Айн Санкри, 10 000 г. пр. Хр.
Фигурката е открита в пещера близо до Витлеем, а в момента е част от колекцията на Британския музей. Тази скулптура е от зората на ерата на земеделието и е най-старото известно изображение на т.нар. „сексуална любов“. Въпреки че двойката няма лица и че техният пол не може да бъде определен, те очевидно се целуват: двама влюбени, изсечени от един камък и слети в продължение на хилядолетия.
Червени фигури от Атика, 480 г. пр. Хр.
Вазите от Класическа Гърция често изобразяват целувки, но рядко те са между мъже и жени. Докато публичната изява на хетеросексуалната любов е била проблематична от етична гледна точка, на привързаността между по-възрастни и по-млади мъже се гледа по-благосклонно – както може да се види на този добре запазен керамичен съд, който се намира в Лувъра. Това не е целувка между двама равнопоставени любовници: брадатият възрастен мъж се издига над гладко избръснатия си любовник, докато го дърпа за косата, за да го приближи към себе си.
Херкулес и Омфала, 1735 г.
Изображенията на целувки в ренесансовите картини са учудващо редки – много по-вероятно е да видите Юда да целува Исус, отколкото двама любовници да си разменят целувка. Но в началото на 18 век, с възхода на стила Рококо, еротичната любов се превръща в по-честа тема за амбициозните художници. Тук Франсоа Буше, един от най-известните френски художници на старото време, изобразява гръцкия Супермен в леглото с Омфала, царица на Лидия, на която е бил роб в продължение на една година.
Амур и Психея, 1787–1793
Венецианският творец Антонио Канова, един от най-великите скултори на неокласическата епоха в Европа, и неговите мраморни скултури са несравним пример за извайване на плът от студен камък. Неговият шедьовър на митологичната любов, в който Амур връща Психея в съзнание, е отражение на типичното съзнателно подражание на гръцки и римски творби от епохата на Просвещението.
Поема за възглавницата, 1788 г.
Еротиката е основна тема в японската гравюра от периода Едо и Утамаго Китагава се концентрира конкретно върху изобразяването на любовта и секса в творбите си. Това е една от по-целомъдрените картини в „Поема за възглавницата”, цикъл от 12 изображения, наситени с почти невиждана сексуална интензивност. По-късно западни творци, особено Едуар Мане и Анри дьо Тулуз-Лотрек, се обръщат към японските творби като тази при изобразяването на откровени сцени на любовници и куртизанки.
Целувката, 1882-1889
Това е едно от най-емблематичните изобразявания на романтична любов в Западното изкуство: мъж и жена, издълбани от едно парче мрамор, заключени в прегръдка. Жалко за слуващото се след това, понеже изобразените са омъжената Франческа да Римини и нейният любовник. И двамата са осъдени да бъдат в Ада за цяла вечност, както Данте пише в „Ад”. Огюст Роден първоначално иска двойката да бъде част от неговите масивни „Порти към Ада”, но темата е толкова популярна, че в крайна сметка решава скулптурата да бъде самостоятелна творба.
Пигмалион и Галатея, 1890 г.
Въпреки че днес той е известен най-вече с ориенталските си картини на хареми и укротители на змии, Жан-Леон Жером е автор на много картини и скулптури на тема Пигмалион: скулпторът, който се влюбва в своята творба. Въпреки че митът за Пигмалион, станал известен първоначално благодарение на Овидий и по-късно на Джордж Бърнард Шоу, овековечава фантазията за любовта с щастлив край, тя е и алегория на художественото творчество и на тънката и опасна граница между реалното и идеала.
Целувката, 1908 – 1909
Прекарал десетилетия в периферията на историята на изкуството, Густав Климт в последно време изживява възраждане – не, че той някога е губил благоразположението на тълпите туристи в двореца Белведере във Виена, които припадат пред неговата живо декоративна картина. Подобно на цялото творчество на Климт от неговия т.нар. „златен период”, тази творба показва две тела с дрехи с богата орнаментика, които са толкова силно преплетени, че изглеждат като едно цяло.
Любовниците, 1928 г.
Покривалата върху лицата на влюбените в тази толкова известна картина се появяват често в творчеството на Рене Магрит и имат своятасамостоятелна история – когато той бил тийнейджър, майка му се самоубила, като се хвърлила в река Самбр с лице, увито в нощницата й. Магрит не казва дали картината символизира истинската любов, любовното разочарование или невъзможността за това любовта да бъде разбрана, а до края на кариерата си той настоява, че сюрреалистичните му композиции нямат конкретен смисъл.
LiTer II, 2012 г.
Един от най-изтъкнатите съвременни фотографи на Южна Африка, Жанел Мухоли, документира животите на африкански лесбийки като символ на противопоставянето срещу хомофобията и като тържество на една общност, която твърде често остава непредставена в обществото. През 2012 г. нейният апартамент в Кейптаун е обран и фотографията е унищожена, но това оцеляло изображение символизира издръжливостта на любовта пред лицето на всички опити да бъде потисната.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО