Орешарски огледа израелски изтребители

Юлиан Христов Последна промяна на 20 май 2014 в 09:07 5279 7

Премиерът Пламен Орешарски е посетил израелската държавна компания Israel Aerospace Industries (IAI), по време на визитата си в държавата Израел.

IAI е най-голямата израелска държавна компания в сферата на авиационната техника, която годишно има 3,5 млрд. долара оборот, съобщиха от правителствената пресслужба. Орешарски се е запознал с последните разработки на страната в сферата на авиониката и решаването на комплексни задачи, свързани с националната сигурност.

През 2011 г. IAI се опитаха да предложат на България модернизирани до стандарта Block 60 изтребители Kfir. Компанията все още активно предлага модела по света, припомня електронното издание на сп. "Аеро". Освен това IAI има модернизационни решения за F-16, F-4, F-5 и C-130. Не е изключено презентацията пред премиера Орешарски да е била свързана с амбициите на правителството за превъоръжаване.

В средата на годината правителството трябва да вземе решение за купуването на нов тип изтребител за Българската армия. Форсирането на сделката дойде и след посещението на генералния секретар на НАТО Андерс Фог Расмусен. Както вече OFFNews писа, нагласите на правителствено равнище са конкурсът за избор на изтребител да бъде решен в полза на употребявани американски F-16. 

Подобно решение не е изненада. Още през февруари военният министър Ангел Найденов след среща с американския си колега Чък Хейгъл заяви, че страната ни се нуждае от нови изтребители.  Тогава той даде да се разбере, че министерството трябва да избира дали да плаща за модернизацията на старите съветски МиГ-ове, или да купи нов тип боен самолет. Тъй като изявлението беше направено след среща с представител на американското правителство, още тогава се заговори за „възкръсване“ на идеята за купуване на F-16.

Употребявани изтребители имаше намерение да купи и бившият военен министър Аню Ангелов. 

Ако решението за стартиране на процедурата за купуване на нови изтребители бъде взето през септември, като при евентуална сделка първите самолети ще бъдат доставени в края на 2015 или началото на 2016 година.

Това означава, че основните „играчи“, които имат интерес от провеждането на конкурс - евроконсорциумът EADS (която от началото на годината се трансформира в Airbus Group) с изтребителите „Юрофайтър“, шведската компания „Сааб“ с „Грипен“ и американската корпорация „Lockheed“ с F-16, остават извън обсега на бъдещето решение, защото самолетите ще бъдат купени при директна междуправителствена сделка с някоя от 28-те страни членки на НАТО.

Най-важното
Всички новини