Училищата масово с нови структури и имена от 1 август

Всички ученици да имат електронни досиета, предвижда проект за нов образователен стандарт на МОН

Александра Маркарян 31 май 2016 в 20:00 18224 2

Много от училищата ще бъдат преструктурирани и преименувани от 1 август 2016 г. заради влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование, припомни днес зам.-министърът на образованието Диян Стаматов по време на пресконференция за представянето на проектите за два държавни образователни стандарта - за институциите в системата на предучилищното и училищното образование и за информацията и документите.

Структура

Законът променя основно структурата на училищното образование: основното ще завършва в VII, а не в VIII клас; създават се обединени училища, които ще обучават от I до X клас включително; гимназиалното обучение ще се дели на два етапа - до X и до XII клас; въвеждат се нов статут - на иновативни училища, и нови изисквания за получаването на статут на национално училище. Последният вече няма да бъде безсрочен, а ще се преразглежда на всеки 4 години. Националният статут на училищата към Министерството на културата ще остане безсрочен, уточни Стаматов.

Основните училища, които сега обучават до VIII клас включително, ще могат да останат основни и да обучават само до VII клас, или да бъдат преструктурирани и преименувани в обединени и да обучават от I до X клас вкл.

Училищата от I до XII клас вече няма да се наричат средни общообразователни, а средни.

Няма да има промяна в структурата на началните училища. Те ще продължат да обучават ученици от I до IV клас включително.

Гимназиалното образование ще се раздели на два етапа - първи, до X клас включително, и втори - до XII клас. Вторият етап ще позволява дуално обучение, което включва и обучение чрез работа в реална среда, както и по-строго профилиране на учебните предмети. Завършването на XII клас ще гарантира правото за кандидатстване в университет, за разлика от приключването на средното образование с първия гимназиален етап (X клас).

Гимназиите ще продължат да се делят на профилирани (напр. езикови, математически) и професионални (бившите техникуми).

Запазва се правото на математическите и природоматематическите гимназии да запазят думата "гимназия" в името си и да продължат да приемат ученици още от прогимназията - с изпит след IV клас.

Иновации

Неспециализираните училища (начални, основни, гимназии, обединени и средни) и специализираните училища (спортните, училищата по културата, по изкуствата, духовните училища) ще могат да получават статут на иновативни от Министерския съвет по предложение на министъра на образованието, ако:

1. разработват и въвеждат иновативни елементи по отношение на организацията и/или съдържанието на обучението;

2. организират по нов или усъвършенстван начин управлението, обучението и учебната среда;

3. използват нови методи на преподаване;

4. разработват по нов начин учебно съдържание, учебни програми и учебни планове.

Тези училища не са експериментални, категоричен беше зам.-министър Стаматов. Той увери, че ще бъде осъществяван достатъчно строг контрол над тях, за да не се стигне до ситуация, в която дадена иновация по-скоро вреди, отколкото да изгражда децата.

Професионални гимназии

Професионалните гимназии, които сега са държавни, ще могат да бъдат преобразувани в общински след 1 август. Решение за това ще взема съответният общински съвет. Това, според текста от закона, ще може да става, когато съответните гимназии осъществяват обучение по професии, значими за устойчивото развитие на общината.

Детски градини

При детските градини също се въвеждат нови статути - на защитени и средищни. Защитени ще бъдат обявявани градини в граничните, планинските райони, които се намират на голямо разстояние от друга детска градина. Средищните, с деца от различни краища на съответния район, ще осигуряват целодневна организация. И едните, и другите ще получават допълнително държавно финансиране.

Електронизация

Вторият представен днес проект за държавен образователен стандарт - за информацията и документите - предвижда въвеждането на национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование. В момента МОН поддържа само отделни регистри, които не са свързани помежду си - например на средните училища, на дипломите и т.н.

В системата ще се включат сегашните регистри - Регистър на институциите в системата на предучилищното и училищното образование и Регистър на документите за завършено основно образование, средно образование и/или придобита степен на професионална квалификация.

Стандартът предвижда всеки ученик да има лично електронно дело, в което да се отразява цялата информация за процеса и резултатите от неговото обучение, за подкрепата за личностното му развитие, за постиженията му, наложени и отменени наказания, за издадените на лицето документи и т.н.

Проектът за стандарт, представен днес от директора на дирекция "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН Грета Ганчева, ще урежда всички документи, необходими за организацията на дейността на институциите, за образователния процес, за административните процедури, за удостоверяване на завършена степен на образование и/или придобита професионална квалификация.

Стандартът влиза в сила от учебната 2016/2017 г. и поетапно ще се прилага в съответствие с преходните разпоредби на Закона за предучилищното и училищното образование и техническата готовност за внедряване на модулите от национална електронна информационна система. Намерението е през учебната 2018/2019 година училищата и детските градини да работят с изцяло електронни дневници на паралелка или група, съобщи още г-жа Ганчева. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12779

2

българин

31.05 2016 в 21:25

*не за друго, разбирайте, че всяко хлапе поне веднъж догодина ще сънува, че хаква даскалото и си пише 6-ци :D

12779

1

българин

31.05 2016 в 21:24

В силно приятна изненада съм. Винаги съм смятал, че България има нужда от електроннa уреденост, но съм си давал сметка, че за целта има нужда и от 'електроннo' общество. Та къде по-добре да се започне от подрастващото поколение. Ние в момента показваме, колко можем..

А пък и все съм в недоумение, едва ли ние учениците на 80-90те имаме 'блестящи' спомени за системата, че да критикуваме, каквито и да е промени. И програмата и условията и циничното заплащане на учителите, сред които въпреки всичко имаше и ще има оцеляващи-преподаващи.

На дъното посока надолу нЕма.