Работодателите са длъжни да осигурят безопасност и здраве на работните места и от разстояние, напомят от ИА "Главна инспекция по труда".
Много работодатели изразяват готовност да продължат да възлагат на персонала си или на част от него работа от разстояние и след пандемията от COVID-19 поради спестени разходи от наеми и издръжка. Специалистите по безопасност и здраве при работа обаче обръщат внимание на рисковете за работещите - както за физическото, така и за психичното им здраве.
Според експертите на Европейската агенция за безопасност и здраве при работа (EU-OSHA), когато работи от разстояние, работникът от една страна е поставен в социална изолация, което влияе негативно върху психическото му здраве. От друга - той по-трудно може да се откъсне от домашните ангажименти, за да изпълнява своите служебни.
Работодателите трябва да имат предвид, че според законодателството те са задължени да оценят риска на работното място на всеки свой служител или работник дори когато то е в дома на наетото лице, както и да предприемат мерки за минимизиране на установените рискове. Контролните органи на Инспекцията по труда от своя страна имат право да извършват проверки в домовете на работещите, когато в тях е обособено работно място.
Експертите на EU-OSHA съветват да се използват всички средства на комуникация (имейли, чатове, споделяне на документи, видеоконференции и др.). Тези варианти са възможност работодателят да информира за всяко развитие на дейността, екипа и организацията.
Онлайн могат да бъдат организирани и събития извън служебните задължения на работещите с цел ограничаване на вредните за психиката последици от социалната изолация.
Добър вариант за комуникация е посочването на часове през деня за среща чрез различни онлайн платформи за обмен на информация между служителите и работодателя. Важно е работниците и служителите да имат обособено работно място, както и да планират работния си ден, за да не се налага да използват от личното време за изпълнение на задачи. Агенцията дава насоки и за полезни упражнения, които да минимизират рисковете от мускулно-скелетните нарушения, свързани със статичната поза.
Най-честите рискове при работа от вкъщи, върху които акцентират експертите на EU-OSHA, както и практически съвети за минимизирането им са публикувани в сайта на Агенцията. Към момента не са налични на български език.
За безопасната работа от разстояние разказва и Напо в кратко филмче „Напо е… Работа от разстояние, за да спре пандемията“.
Ползи от работата вкъщи
Този вид работа дава възможност на работника и служителя да подобри баланса между професионалните ангажименти и личния живот, така избягва стреса и умората от пътуването между работното място и своя дом, както и дългото стоене в задръствания в пиковите часове. Става по-гъвкав и е по-активен в организацията на своето работното време.
Някои акценти на експертите на EU-OSHA при работата от разстояние
Предимства за служителя
- подобрява се балансът между професионален и личен живот; създава се възможност за работа въпреки намалената подвижност поради болест или увреждане; намалява времето за пътуване и разходите (и стресът и умората, свързани с транспорта); има възможност за гъвкави графици и повече свобода за вземане на решения за управление на работното време; възможно е да се увеличи автономността при работа.
Недостатъци
- трудно е да се раздели работата от личния живот; съществува изолация и липса на достъп до официалния и неформален обмен на информация, който се извършва на определено място на работа; променя се характерът на социалните работни взаимоотношения (колеги, ръководство) поради дистанцията; дълго работно време (гъвкавите графици могат да се превърнат в недостатък, ако работникът не налага срокове); работа в свободното време; сблъсък с проблеми без подходяща подкрепа; развитие на мускулно-скелетни нарушения, ако ергономичните аспекти, свързани с работата, не се управляват правилно.
Предимства за работодателя
- намален риск от пътни инциденти поради намалено пътуване; икономии на офис площи и свързаните с тях разходи; повишена привлекателност на компанията: привличане и задържане на квалифицирани работници; повишена гъвкавост на бизнес дейности и услуги.
Недостатъци
- повишени рискове за безопасността и здравето при работа, ако не се извършват (правилни) оценки на риска; по-труден надзор за мениджърите и необходимост от намиране на нови форми на управление; трудности при предоставянето на необходимата подкрепа на работници от разстояние; възможно намаляване на ангажираността и спад в екипния дух; вътрешната комуникация става все по-трудна.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
4000
1
03.09 2020 в 16:24
Последни коментари
pisnamiotmutri
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
baba Yaga
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
baba Yaga
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
Владè
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода
Владè
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор