Quantcast

Как ще изглеждат новите спирки в София

Владислава Тричкова Последна промяна на 04 февруари 2015 в 19:20 27032 5

Концесионерите на спирките в София ще печелят по 7% от продажбата на билети и карти. Въпреки че това не изглежда висок процент, резултатът са милиони левове. 

Проектът за концесиониране на спирките е включен в доклад по темата на кмета на София Йорданка Фандъкова до общинския съвет на столицата.

Все още има доста неща за доуточняване и не е известно кога ще настъпят промените в спирките, но вече 3-та седмица темата е обект на засилени дебати в столичния общински съвет.

Днес, по време на комисията по транспорт, транспортна инфраструктура и безопасност на движението, проектът бе отново обсъден.

Какво знаем към момента? 

Около 2500 са спирките за концесиониране в София.

Съоръженията са три типа: първият представлява само пилон и кошче, вторият пилон, кошче и навес с рекламна касета, а пък третият тип предвижда пилон, кошче и навес, както и павилион. 

Формула и компоненти за оценяване на офертите

Три са компонентите за оценяване на офертата, като всеки е с различна тежест. Най-голяма тежест има за колко време кандидатът предлага да монтира съоръженията. Засега максималният срок е 36 месеца. Предполага се обаче, че участниците в офертата ще предлагат доста по-ниски срокове, за да могат да са конкурентоспособни и да спечелят. Въпреки това по време на комисията се даде предложение максималният срок да бъде съкратен на 18 месеца или в най-лошия случай на 24 месеца, а за сметка на това тежестта при оценяването на офертите да се прехвърли към концесионното възнаграждение. Компонентът, свързан с концесионното възнаграждение, което се предлага на общината засега е с най-малка тежест. 

Другия, трети компонент, който всъщност е втори по сила при оценяването на офертите, е свързан с инвестициите, които кандидатът обещава да направи в обекта.

Други нови предложения

В проекта територията на София е разделена на четири части. Или казано по друг начин - столицата е разделена на кръст. Това предизвика широки дебати. Основният въпрос е защо конкретният брой на зоните е 4. Едно от новите предложения е София да се раздели на повече "парчета", като дори "може да се направи като торта" и да се раздели на 18 или пък на 24 части. 

Едно от условията на конкурса е всеки кандидат да участва за не повече от 2 района в София. Като първоначалното мнение на консултантите бе, участниците да докажат оборот от 10 млн лева за една зона. Тази сума бе намалена на 5 млн лева, а днес се даде предложение, ако даден кандидат участва за 2 зони, да докаже 7,5 млн лева, като по този начин "се отваря ветрилото за повече кандидати".

Друго предложение бе на павилионите да не се продават лотарийни билети. По голямата част от участниците в комисията показаха несъгласие.

Всяко едно от предложенията, както и нови, ако се появят такива, тепърва ще се обсъждат допълнително и ще се гласуват.

Кой ще чисти спирките?

Спирките попадат в зоната на отделни фирми, които се занимават със снегопочистване и сметосъбиране. Те ще продължават да почистват територията, а задължение на концесионера ще е да почиства съоръжението и "оперативния боклук" като опаковки и т.н.

Как ще изглеждат новите спирки?

Както вече казахме, 3 са типовете съоръжения. Всеки от концесионерите ще има право да направи индивидуален проект, за който обаче има изисквания, така че да се получи "хомогенност": ограждащи стени, прозрачно стъкло с определена дебелина и дължина, покрив и т.н. 

Информационните табла ще са единственото съоръжение, което ще бъде в абсолютно един и същи вид за всички спирки. 

По този начин спирките хем ще си приличат, хем всеки концесионер ще има право да постъпи по индивидуален начин. Този факт притесни Прошко Прошков, който предложи да се вкарат различни правила поне за отделните квартали, така че във всеки квартал да има определени цветове и концепция. Като основното му притеснение е "да не започне творчество".

В павилионите е предвидено и място за апаратура, която според Прошков, след определен период от време ще е изключително необходима, тъй като в София ще има "по-различни и модерни билети". 

Функционални ли ще са спирките?

Спирките са красиви, но не функционални. Това е така, защото покривите им по план са направени абсолютно прави, което означава, че при валежи няма да може да се оттича водата, а при снеговалежи - няма да може да се чисти снега, стана ясно на днешното обсъждане.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

26.05 2015 в 20:00

az ne mislq 4e drug da se mahat pavilionite za vestnici i da se davat na firmata lafka v v raionite lulin izgrev vrajdebna i tn ima pone 5 ili 6 paviliona za vestnici na verigata lafka

11.02 2015 в 09:44

И с какво новите спирки са по-добри от старите и как те ще помогнат да се повиши събираемостта на парите от билети за пътуване в превозните средства на градския транспорт? това е въпрос, на който никой от общината не може да отговори. В дадения случай става дума за поредната далавера на столичните общинари. Нищо повече. Те наистина вече станаха експерти по далаверите с транспорта на София. Евала!

05.02 2015 в 16:12

Нямаше как да не се включи някой позитански трол с опорна точка.

04.02 2015 в 19:42

... Пропуснахте да добавите - до всяка спирка и нова Lafka. Благодаря ви коалиция Бостан.