Дисциплината в училище остава нерешим проблем за МОН

Последна промяна на 04 юли 2014 в 11:32 4181 11

Снимка Архив

Министърът на образованието и науката Анелия Клисарова

Темата за дисциплината се оказа нерешим проблем за МОН дори след проведената онлайн анкета, която целеше експертите от министерството да се запознаят с общественото мнение по спорни въпроси около образователните реформи. 

„Най-трудният отворен въпрос в анкетата се оказва този за подобряване на дисциплината в училище. Всеки казва, че дисциплината трябва да се подобри, но мненията са много и разнообразни, понякога твърде крайни, които не можем да приемем“, обясни министърът на образованието Анелия Клисарова. Част от предложенията и процентът на подкрепящите ги анкетирани гласят:

Изключване от училище - 21,1%

Полагане на общественополезен труд - 16,3%

Финансова санкция за родителите - 13,2%

Преминаване в платена форма на обучение - 0,4%

Бой - 0,2%

Забрана за кандидатстване във вуз - 0,2%

Министър Клисарова допълни, че е поставяла този въпрос и при многобройните си срещи с учители, но по думите й и тогава не се е стигало до общо решение. „Всички говорят, че това е особено важен въпрос, но когато попитам как да постигнем подобряване на дисциплината в училище, единно или поне близки мнения няма“, обясни тя.

В допитването, което включваше 20 въпроса, са участвали близо 9000 души. Половината от въпросите в анкетата касаеха мнението на анкетирания по горещи за образованието теми, а останалите дават представа за социалния профил на участника в анкетата.

"Получихме и много мнения на обявения имейл, както и на хартиен носител. Сред отговорилите преобладават учители, родители, но и хора, които не са свързани пряко с образованието. Участниците се представят като хора с висше образование, в активна възраст, със задоволителен и среден социален статус“, каза Клисарова.

Тя обясни още, че въпросите, по които все още има противоположни мнения, отново ще бъдат публикувани на електронната страница на МОН през следващата седмица, за да могат хората да се произнесат по тях.

Според резултатите 68,8% от участвалите предлагат учениците в начален етап да се явяват на поправителен изпит и да повтарят класа, ако имат двойки. Сега до IV клас не се повтаря, независимо от успеха на ученика. Останалите 31,2% считат, че трябва да се запази сегашното положение, но за изоставащите деца от начален етап да бъде организирано допълнително обучение през лятната ваканция.

Резултатите сочат, че 47,3% от анкетираните искат да не се провежда национално външно оценяване след  IV клас. Други 36,7% смятат, че външното оценяване след началния етап на образование е необходимо и полезно.

55,8% от участниците в анкетата са категорични, че директорите на образователните институции трябва да имат определен мандат. Останалите 44,25 % пък считат, че мандатността не е необходима, но трябва да има възможност директорите да бъдат освобождавани при ниска оценка на атестирането.

Близо 75% анкетираните смятат, че математическите училища трябва да бъдат обособени като отделен вид учебни заведения, където прием да има и в прогимназиален, и в гимназиален етап след проверка на математическите умения на децата.

Отговорите от анкетата показват още, че 70% са на мнение, че трябва да се въведе разрешителен режим за частните занимални, 61% от отговорилите са на мнение, че както държавата, така и общините трябва да имат възможност да откриват ресурсни центрове.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

07.07 2014 в 12:02

Единственият дълъг и труден, но успешен път за подобряване на дисциплината в училище е обществото ни да не бъде подвластно изцяло на простотията. Как децата да се чувстват отговорни за постъпките си, когато някакви идиоти, за които децата се досещат, че са важни клечки, говорят глупости по телевизора? Когато издокарани жени и мъже на средна възраст си хвърлят фасовете по улиците? Да ги наказваме? Това е най-лесния начин да затвърдим пренебрежението им към нормите. Освен това добрите учители могат да накарат и най-буйното дете да затаи дъх и да ги слуша. А като добавим и безумно скучният и остарял начин на обучение, понякога съчувствам на учениците, че трябва да седят в час. Ние възрастните имаме избор да се махнем, а те не.

04.07 2014 в 17:13

Делегираните бюджети превърнаха директорите във феодали.Няма никакъв финансов контрол.Учителитеса на колене и пред директора, и пред ученика.Училището се крепи на шепа учутели по призвание.Те искат достойно заплащане за всеотдайния си,денонощен труд.Не може полицая да е по заплатен от уучителя, който непрекъснато трябва да повишава квалификацията си, но няма с какво.Не във всички семейства се справят с възпитанието, затова трябва да има по-строги наказание и не може ученик'който не може да чете и пише или едва познава буквите да преминава в следващ клас.

04.07 2014 в 15:43

Все още има не пенсионирани учители от старото поколение,които въдворяват донякъде ред в училище.Младите учители са неподготвени професионално,пушат цигари, пият алкохол и скачат по дискотеките с учениците.Пълна морална деградация на българското общество.


04.07 2014 в 15:28

Честно казано, не виждам смисъл. Имам претенциите да го възпитавам правилно, по мъжки.

04.07 2014 в 15:25

Пацо овреме мести твоето дете на друго място!

04.07 2014 в 15:15

Факт. Училището не е място за възпитание. Или поне не е основното. Основното е СЕ-МЕЙ-СТВО-ТО. Децата са като попивателни за поведението на родителите си. Ако тати се държи педалски или мутренски, синчето прави същото. Ако мама е кифла, дъщеричката също кифлее. Преди две години в училището на сина ми се случи следното: двама второкласници се сбили. Учителката им повикала родителите. Дошли двамата "татковци" и.... се сбили и те. В училището... ха сега ми кажете, при положение че домашното възипитание клони към нулата, как училището да се справи?

04.07 2014 в 14:44

А защо мислите, че тези наказания не съществуват в съвременното българско училище? Съществуват и предупреждение за преместване в друго училище, и преместване в друго училище и труд в полза на училището. Доколко се прилагат и са ефикасни е съвсем друг въпрос.Училище с малък брой ученици няма интерес да "изключва". Труд в полза на училището означава да боядисваш, да ринеш сняг през зимата, да се грижиш за тревните площи и понякога има ефекта като в прочутата сцена с боядисване на ограда от "Том Сойер" - ненаказаните завиждат на наказаните, че правят нещо готино...
Струва ми се, че ако се въведе обаче финансова санкция за родителя, нещата биха се пооправили!

04.07 2014 в 14:05

"шепа сополанковци", "всяко лайно"
Докато възпитаваме "лайна сополанковци" дисциплината ще е такава.
Абсолютно малоумни изказвания, децата ни просто са невъзпитани и няма как училището да реши това. Възпитанието тръгва у дома, но ако мислим, че децата ни са "сополиви лайнари" или "лайна сополанковци" нищо няма да се получи.

04.07 2014 в 12:58

Махнете делегираните бюджети, за да не зависят училищата от шепа сополанковци и върнете старите наказания - намаляване на поведение, обществено полезен труд, преместване в друго училище и накрая изключване!! Нямало как!!! Вие не искате, иначе има как!

04.07 2014 в 12:20

Стига простотии бе!

Няма дисциплица, защото някой въведе термин "уронване престижа на ученика" с който всяко лайно може съди учителя че му е повишил тон. Защо се въведе това? Нали точно за да може безвъзвратно да сринете дисциплината?

А сега се правят на ощипани моми - ама как да ги наказваме!