Ексклузивно БАБХ: Резултатите от лабораторията в Монпелие са категорични - има чума във Велинград

Българин предотвратява самолетни катастрофи с революционна система

Виктория Викторова 30 юли 2012 в 15:56 3333 7

Светльо създаде своя софтуер и вече дори се цели в други сфери за неговото приложение.
Светльо създаде своя софтуер и вече дори се цели в други сфери за неговото приложение.

Светослав Петров е инженер в една от най-големите германски авиокомпании. Неговата страст по самолетите обаче далеч не се задоволява само с редовна дейност, от която получава месечната си заплата. Преди три години нашенецът блесва с идеята си за система, която да показва на механиците състоянието на самолета в реално време с огромна точност, което би помогнало за предотвратяването на фатални аварии.

В свободното си време Светльо започва да работи по ACSIS, както е името на революционния софтуер. Намира програмист от Варна, защото въпреки че живее в Германия и обикаля света непрестанно, той е убеден, че най-добрите програмисти са в родината му. Програмистът наистина се оказва огромен талант и след няколко месеца усърдна работа системата вече е факт.

„Сред основните проблеми досега беше, че в авиацията се ползва една много, много стара методология за определянето на състоянието“, разказва Светльо. „В нея се разчита на числа. Има 6 цифри – първите две определят за коя система на самолета се отнася, вторите две – за коя подсистема и третите две – точно за кой компонент става дума. И сега трябва да се вземе предвид, че в един самолет има стотици хиляди компоненти. Един механик може ли да знае всички тези кодове? Не. Затова и не се ползва, макар идеята да е била добра.“

Оказва се, че вместо тази пожелателна система по настоящем механиците изпълняват задачите си, описвайки с дълги изречения проблемите, които са забелязали: къде се намира компонентът, какво точно са видели, дори какво са помирисали.

„Ако имаш една квота от 20 самолета, от които всеки има по 2-3 проблема на полет, а на ден всеки има от 3 до 6 полета, се получава огромно количество текстове дневно, а да не говорим за месечно или годишно. Работата на един инженер е да прочете всичко това и да го изтълкува по свое усмотрение – той си решава как да го разбере и каква картина да си създаде. Може да се запита „Ама аз някакъв генерален проблем ли имам в цялата квота? Един-единствен проблем ли имам в един-единствен самолет? Кой е този самолет? Кога възниква проблемът?“ Методът, който ние използваме в новия софтуер, обичаме да го наричаме „Метод на стандартни описания“. С други думи: определени компоненти изпитват основно няколко типа проблеми. Една помпа например може да тече, да има по-високо налягане от нормалното, да има по-ниско налягане от нормалното, да й се счупят лагери и т. н. Но има определен брой стандартни начина, по които може да се опише проблемът в тази система или в този компонент.“

В изградения от Светльо софтуер тези възможни проблеми са вкарани предварително и работата на механика се превръща в това на един тъчскрийн да докосне проблемното място – първо системата, после проблема и информацията отива в база данни на общ сървър. Сървърът прави изчисления за микросекунди, без значение в коя част на света е кацнал самолетът и къде е направена проверката. Пред себе си инженерът вижда проблемите, които самолетът има, като софтуерът дори чертае графика за момента, в който е възникнал проблемът и дали е са се случвали подобни проблеми и преди. Това досега е била работа за около 2 седмици, имайки предвид огромните количества текстове, които трябва да се изчетат, пресметнат и т.н. Благодарение на ACSIS за същата дейност вече са нужни едва около 2 секунди.

Благодарение на навременното алармиране за проблемите дори по време на полет, техническата поддръжка на самолета може да реагира веднага, преди да е станало твърде късно и да бъде попълнен още един ред в черните статистики.

ACSIS вече не е само бутиков софтуер, а система, която много скоро ще заработи в самолети – Светльо подписа договор с Condor – една от най-големите авиокомпании в Германия.

Дори и сега обаче нашенецът не се спира – надява се в бъдеще да успее да модифицира софтуера за вграждането му на влакове, кораби, електроцентрали и много други места.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души