Теодор Ушев е един от най-успешните български артисти зад граница. Израснал в семейство на художник, той е аниматор, графичен дизайнер, плакатист, илюстратор и преподавател, но най-вече артист, който умело съчетава идеи и знания, за да създава успешни проекти, които му печелят световна слава.
Последното му признание дойде от Американската филмова академия, която го номинира за "Оскар" за късометражния му филм "Сляпата Вайша".
В момента живее в Монреал, където работи с Националния филмов борд.
За решението да замине, за анимацията, изкуството, преподаването и Вайша, той разказа пред OFFNews.
Стига до решението да заживее отвъд Океана след като тук стига предела на възможностите си и усеща, че нито творческата, нито политическата среда му дават възможност за развитието, което търси.
"Никога не съм имал идеята да бъда невъзвращенец. Интуитивно усещах, че това (Канада - б.а.) е място, където мога да създавам интересни неща. Да се развия като творец. Да се спася физически", разказва той.
"В последните години бях зациклил, създавах по някой и друг сполучлив плакат, дизайн, и все повече поръчки за прехрана, на конвейер. За да издържам на нечовешкото напрежение и работа, започнах и да пия повече."
"Политическата ситуация ми изглеждаше безнадеждна, с тотален контрол и доминация на една олигархична, продажна, корумпирана клика, наричаща себе си БСП (без да има нищо общо със социалистическата идея) и производните ѝ, неприкрити бандитски, лъже-националистически образувания. Това е раково образувание, което ако не бъде премахнато, просто ще доведе страната до летален край. Всичко това ме превръщаше в перманентно депресиран, озлобяващ се човек. Чалгата, арогантността, бяха навсякъде. В изкуството - долна халтура. Появиха се едни прости момчета, които, поспечелили малко пари или власт, си мислеха, че могат да контролират всичко, да налагат простащината, безнаказано, във всяка област. И да мачкат, мачкат всеки интелигентен или чувствителен човек. И си казах - стига. По-добре без биография (защото местейки се на друго място изтриваш всичко - достижения, всичко), отколкото деградация."
Творба на Теодор Ушев от времето, когато е студент в НХА.
Снимка: Личен архив
Въпреки колебанието, което го спохожда известно време, през 1999 г. решава да хване самолета за Канада, но си поставя едно условие: "Никога да не измия нито една чиния освен своята собствена. Никога да не нося пица освен моята, която ще изям. Човек никога не бива да се унижава - ако не уважаваш себе си, и другите няма да те уважават. В банковата ми сметка винаги е имало сума за един самолетен билет обратно. Въпреки че често съм имал нужда от тази сума", разказва Ушев. Вярва, че именно това заминаване го е съхранило - творчески и физически.
Пристига в Канада и се включва в мултимедийната индустрия там, като работи по проекти за търговски обекти, предимно за мода и дребна промишленост.
Там създава свои късометражни филми, които бързо набират популярност. С времето му се обаждат от Националния филмов борд с предложение за работа. Съвместно с тях прави късометражните „Тауър Бауър“ („Tower Bawher“, 2005), по музика на Георгий Свиридов, детския „Царица“ („Tzaritza“, 2006) и „Човекът, който чакаше“ („The Man Who Waited“, 2006) по текст на Кафка.
Снимка на всички номинирани за "Оскар" на годишен обяд с представители на Американската кино академия.
Снимка: Личен архив
По анимацията се запалва още като ученик в Националната гимназия за сценични и екранни изкуства в Пловдив.
"Винаги ми е било любопитно да наблюдавам движещи се образи, картинки. В училището за сценични кадри имахме кръжок по анимация. Направихме дори филм по мой сценарий, който спечели награди. След това обач, нямаше възможност да кандидатствам във ВИТИЗ (съдбата ме е пазела...) и реших да се занимавам с плакат."
Така започва да учи в Национална художествена академия специалността „Графичен дизайн“, а през 1995 г. се дипломира успешно.
Филмите му печелят множество награди по цял свят. Той също така работи и по мултимедийните анимации за албума и турнето On an Island на Дейвид Гилмор от Pink Floyd.
Негов баща е художникът Асен Ушев. Разказва, че "не се е поддал" на неговото влияние, защото е "диво македонско говедо", но именно това му помага да избегне конфликта баща-дете, който според него се среща в изкуството.
"Това не ми попречи да харесвам безумно работите му. Той наистина е художник, мощен, солиден, каквито в България има малко."
Теодор Ушев харесва и много други художници и признава, че "често си играе" с тях в работата си.
Кадър от "Nightingales in December " на Теодор Ушев.
Снимка: emptykingdom.com
"Питат ме често, недоумявайки - наистина ли ти доставя удоволствие да си играеш със стилове и "цитираш" различни автори. Неимоверно! За мен не е важно визията на работите ми да е уникална, разпознаваема. Важното е тя да служи на идеята, посланието и концепцията. Една от най-добрите ми работи е изтриването на 100 ленти от филми на Канадския авангарден аниматор Норман Макларън в Музея на цивилизацията в Квебек (по случай 100 годишнината от рождението му). След това ги залепих (монтирах) и ги зарових като в "Капсула на времето" в кутия, която се пази в Квебекската филмотека. Този филм няма да бъде видян никога. Никой няма да може да каже добър или лош е той", разказва той.
Споделя, че идеите на неговите произведения идват след дълго проучване, изучаване и анализ. После идва ред на "солидния и методичен труд, в който се раждат идеите".
"Всичките ми идеи се случват по време на работа - колкото повече работя, толкова повече идеи ме спохождат." Силно се разграничава от образа на художника съзерцател, който чака да му дойдат идеи "свише".
"Вдъхновението е дъвка за безделниците и мързеливците, които чакат да ги споходи музата свише. Обикновено изкуството не се случва така."
От 2010 г. преподава и провежда работилници и майсторски класове в повече от 20 университета и фестивала по света, включително в Япония, Франция, Испания, Германия, Португалия и Великобритания, а освен тънкостите в занаята, той учи колегите си да бъдат смели и никога да не се предават, но и да не се взимат прекалено насериозно.
"Започвам всяка моя лекция с цитата "Животът е сън (и всичко е игра)" - Калдерон де ла Барка, някога го играеха в Армията с Йоско Сърчаджиев и Наум Шопов. Когато си играеш с живота, нямаш свръхочаквания и си щастлив от всеки бонус, който играта ти пуска."
"Сляпата Вайша"
Филмът, номиниран за "Оскар", следва сюжета на разказа на Георги Господинов за Вайша - момиче, обречено да вижда с едното си око само миналото, а с другото - бъдещето. Работата по него започва в началото на миналата година.
„Сляпата Вайша" е част от книгата „И други истории" (2001), която е преведена на немски, френски, английски, италиански и др., музиката към филма е създадена от Котарашки, чийто клип "Демони" беше заснет от Теодор Ушев през 2012 г.
Аниматорът определя филма като "модерна класика" с ясна и универсална история. Според него филмът носи различен заряд и именно това кара Академията да го номинира за престижното отличие.
"Не от вчера се опитвам да налагам различност. Когато дълго време капка пада върху камък, той един ден пробива. В случая историята на Георги помогна на капката, включи се като кирка, право в цепнатината. Баааам! А на Котарашки дължим добрата акустика, да е още по-ефектно."
Успешното включване на Которашки се дължи на това, че двамата са "замесени от една мая" и както казва аниматорът: "Минотаври, расли в мазетата, гледайки през прозорчето малкото светлина, която влиза, и мечтаейки."
С Георги Господинов в момента работят по още една творба "Физика на тъгата". Теодор Ушев все още не разказва подробности около проекта, но разкрива, че работи с нова анимационна техника.
"Всъщност това е оксиморон, защото техниката е най-старата позната на човечеството, ползвана от древните гърци и египтяни, за създаване на реалистични портрети, предназначени да красят саркофазите на мъртвите. Нарича се енкаустика. И намерих начин да анимирам и движа рисунката с нея", разказва той.
Покрай "Оскарите" графикът му е изключително натоварен и единственото, за което в момента мечтае, е да се наспи, но за почивка не може и дума да става. "Хванал съм се на хорото и трябва да го играя докрай, а преди церемонията е най-напрегнато", спроделя пред OFFNews той директно от полет WS1100 на Westjet за Лос Анджелис.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10812
4
07.02 2017 в 22:23
....
Независимо какво е постигнал Ушев, пропуснал е да се излекува от балканските си комплекси (има си психоаналитици с добри хонорари за това).
В опит да му помогна безплатно, ще му разкажа как ми мина времето след работа вчера.
Началникът на отдела реши да ни почерпи за вечеря в една пицария. Заведе ни там и лично ни сервира пиците.
Върнах се в къщи. Беше валял сняг. Изринах пространството на улицата пред къщата.
Със съседите в района веднаж годишно се събираме и полагаме малко труд за поддържане на района - детски площадки, пакринги.
През уикенда се разходих в гората. Там има тоалетни, които хората поддържат с доброволен труд. Та тогава видях децата от едно семейство да ги почистват.
Такива ми ти работи г-н Ушев.
42249
3
07.02 2017 в 20:58
Последни коментари
БотоксПутю
Ива Иванова е новият изпълнителен директор на Държавен фонд ''Земеделие''
Trabajo
Поръчаното от СССР Септемврийско въстание. Лекция на проф. Вили Лилков за пътя към атентата в Света Неделя - част II
alfakentavur
България ще продължи с подкрепата си за Украйна, обеща Главчев
Kilca
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение
alfakentavur
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение